حجاب، کشف حجاب!

يکي از امتيازات انسان، در مقايسه با موجودات ديگر، تهيه پوشش مناسب براي اندام خويش است. بر اين اساس، لباس پوشيدن يکي از شؤون و ويژگي هاي انسان است. لباس، افزون بر حفظ انسان از سرما و گرما و برف و باران و ياري دادن وي در حفظ عفت و شرم، در آراستگي و زيبايي آدمي نيز نقشي مهم ايفا مي کند و مي توان آن را نشان دهنده گرايش اعتقادي فرد و تعلق وي به فرهنگي خاص دانست. قرآن کريم ضمن نعمت و هديه خداوند خواندن لباس به کارکردهاي مختلف آن اشاره مي کند و مي فرمايد: «اي فرزندان آدم، براي شما لباسي فرو فرستاديم که اندام شما را مي پوشاند و مايه زينت شما است و لباس تقوا بهتر است. اين از آيات خداوند است. باشد که متذکر شده پند گيريد.» (1)

در اين راستا، پوشش اعضاي جنسي به دلايل گوناگون از اهميت بيش تري برخوردار است. برابر متقن ترين کتاب آسماني، قرآن و ديگر کتب مقدس، تاريخ رويکرد آدميان به پوشش از نخستين انسان ها يعني حضرت آدم و حوا آغاز مي شود. در قرآن کريم آمده است: «فلما ذاقا الشجرة بدت لهما سواتهما و طفقا يخصفان عليهما من ورق الجنة؛ و آنگاه که آدم و حوا از آن درخت ممنوع چشيدند، پوشش خود را از دست دادند {عورتشان آشکار گرديد} و به سرعت با برگ درختان بهشتي خود را پوشاندند.» (2)

بقیه در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

جنجال بر سر ممنوعیت حجاب اسلامی قضات دانمارکی

دیپلماتهای دانمارکی مستقر در کشورهای اسلامی خود را برای موج دیگری از اعتراضات آماده می کنند.

دولت دانمارک اعلام کرده که به قضات اجازه نمی دهد روسری بر سر کنند و یا از سایر سمبلهای دینی در دادگاه استفاده کنند. گرچه این ممنوعیت شامل صلیب، کلاه یهودیان، عمامه و روسری می شود اما بسیاری آن را گامی علیه قضات مسلمان می دانند. این اقدام پس از فشارهای حزب مردم دانمارک که معروف به موضع گیری های ضد اسلامی است صورت می گیرد.

اوایل ماه جاری این حزب پوستری را منتشر کرد که یک قاضی زن مسلمان که چادر و روبند به سر داشت را نشان می داد. در متن زیر این پوستر آمده حجاب زن مسلمان تنها یک پوشش نیست بلکه سمبل انقیاد و استبداد است. در انتهای این متن چنین آمده: "دانمارک را به ما بازگردانید."

منتقدین می گویند این تصویر گمراه کننده است زیرا استفاده از روسری مدتهاست در دادگاه های دانمارک ممنوع است.

بقیه در ادامه مطلب ...

منبع : آریزانتا نیوز

تبریک

ولادت حضرت معصومه + روز ملی دختران + دختران با حجاب

با سلام

ولادت بانوی کریمه اسلام حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختران را به تمامی دختران ایران زمین تبریک و شادباش میگوییم.

یا فاطمه ...    اشفعی لنا فی الجنه

                                                             

                                                         (مدیر وب دختران با حجاب - الف)

   

چرا روز ملی دختران

در سال 1385 یک رویداد تاثیرگذار برای دختران کشورمان اتفاق افتاد. شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس پیشنهاد فرهنگسرای دختران ، روز مبارک تولد حضرت فاطمه معصومه ، کریمه اهل بیت را به عنوان روز ملی دختران تصویب و اعلام نمود و بر همین اساس نیز طی جشنی در روز میلاد آن حضرت ، اولین سالروز ملی دختران گرامی داشته شد و فرهنگسرای دختران به عنوان دبیرخانه دائمی روز ملی دختران انتخاب شد.
بدون تردید ، توجه به اهمیت و ضرورت این روز و فرصت های آن ، همچنین دقت به وضعیت دختران در جامعه که برای اصلاح و بهبود آن به عزم و اهتمام ملی نیاز است ، می تواند از روز ملی دختران یک فرصت مغتنم برای کار دسته جمعی در مورد دختران بسازد که زمینه های حرکت های بزرگ و تغییر و تحولات درخشان برای توسعه و بهبود زندگی دختران را فراهم نماید. این فرصتی است که شاید لازم بود خیلی پیش از این ها اتفاق می افتاد و اکنون که زمینه آن فراهم شده است ، بی توجهی به آن ، با توجه به سرعت تحولات حوزه مسایل زنان و دختران، ممکن است زیانهای فرهنگی- اجتماعی بزرگی را به همراه داشته باشد.
چرا روز تولد حضرت معصومه به عنون روز ملی دختران انتخاب شد؟
بی شک اهل بیت پیامبر اکرم (ص) چهره های پرفروغی به جهاانیان عرضه کرده اند که نامشان مانند ستارگان درخشاندر آسمان فضایل می درخشد. درخشان ترین ستاره در میان بانوان خاندان پیامبر هفتمین منظومه ولایت فاطمه فرزند پاکیزه موسی بی جعفر است بانویی که درپاکی و درستکاری او سخنان زیادی گفته شده است چه پس از شهادت پدر بزرگوار آن حضرت امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) عهده دار امر تعلیم و تربیت او را بر عهده گرفت.

بقیه در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

استفاده عمومي ممنوع!

در آن هنگام که خداوند بر حضرت آدم احسان کرد و باغ زندگي او را به وجود «حوا» معنا بخشيد، غم تنهايي را از او زايل ساخت. از آن زمان به بعد که عالم را بقايي و آدم را اميدي به حرکت آورد، خيمه زندگي بشر بپا شد. در حالي که نيمي از آن را «زن‏» استوار کرده بود، موجودي که بدون او، براي نظام آفرينش، آغاز و انجامي تصور نمي‏شود.

دختران با حجاب + استفاده عمومی ممنوع

بر همين اساس، در آيين حيات‏بخش اسلام براي «زن‏» شخصيتي فوق‏العاده و منزلتي والا مقرر شده است و از او به عنوان موجودي ياد شده که بايد مورد تکريم و مشمول مهر و محبت کافي قرار گيرد. به گونه‏اي که در قرآن کريم سوره‏اي است‏به نام «نساء» و مشتمل بر 176 آيه. علاوه بر اين در اسلام براي تمامي جوانب زندگي فردي و اجتماعي، خانوادگي و زناشويي و حقوق زن، قوانين عادلانه‏اي وضع شده است. و از زنان شايسته آن چنان ياد مي‏کند که گويي هيچ فرشته‏اي نمي‏تواند به مقام او نايل آيد. در ميان قوانين آسماني که خداي متعال، با توجه به نياز زن به امنيت و آرامش، بر او مقرر کرده است، حکم «حجاب‏» است. حجاب قانوني است که نه براي محدود کردن استعدادهاي زنان، بلکه براي محدود کردن خطرهايي است که استعدادها و موجوديت زن را تهديد مي‏کند. ديدگاه اسلام به اجتماع و مسائل آن، کاملا حکيمانه است. اسلام مي‏خواهد جامعه‏اي آن چنان پاک بسازد که در آن اثري از فساد و انحراف وجود نداشته باشد. از جمله عوامل اساسي که پاکيزگي اجتماع و سلامت اخلاقي را ضمانت مي‏کند، حکم حجاب است. با وجود حجاب، زنان از بي عفتي و عشوه‏گري و انحراف باز داشته مي‏شوند و موجب صيانت‏خانواده و جلوگيري از به هم پاشيدگي آن مي‏گردد. «حجاب‏» ايمني بخشنده و نگهبان جامعه است و هرگز هيچ جامعه‏اي نمي‏تواند از پاکي و امنيت اجتماعي برخوردار باشد، مگر وقتي که زنانشان نخواهند بي‏بند و بار و برهنه باشند; زيرا «بي‏حجابي‏» همچون «وبا» يي است که در صورت گسترش آن در ميان توده مردم، بسيار زود همه را آلوده و بيمار مي‏کند. اسلام با دورانديشي کامل، پيروان خود را به حجاب و ترک خودنمايي امر مي‏کند تا پيش از وقوع حوادث خانمان برانداز و شيوع فساد، ريشه‏هاي آن خشک گردد و امکان رشد فساد اجتماعي بوجود نيايد.

بقیه در ادامه مطلب ...

 

ادامه نوشته

آیا حجاب مختص اسلام است؟

قبل از اسلام هم حجاب بود ه است به گفته بعضی ازنویسندگان و تاریخ شناسان , زنان قبل از اسلام حجاب نداشتند , برخی دیگر معتقدند که زنان قبل از اسلام دارای حجاب بودندوعفت آنهاثمره آزادی خواهی و استقلال طلبی آن روز عرب می باشد . دراین زمینه نظرات متعددی بیان شده است ازآن جمله دکتر هیکل می نویسد : « قبل از اسلام , زنان حجاب نداشتند و زینت خودرا آشکار می ساختند , بعدها اسلام این کار را حرام کرد .»(1) جرجی زیدان , شرق شناس اروپایی درجلد پنجم تاریخ خود , در مورد زنان قبل ازاسلام می گوید :
« اگر مقصود ازحجاب , پوشاندن تن وبدن است , این وضع پیش از اسلام وحتی پیش از ظهوردیانت مسیح معمول بوده و دیانت مسیح هم تغییری درآن نداده و تا اواخر قرون وسطی دراروپا معمول بوده آثار آن هنوز درخوداروپا باقی مانده است . باید گفت که این وضع میوه ای از میوه های درخت تمدن اسلامی است و پیش ازآن شایع نبوده و همین که مسلمانان کاملاً بازندگی تجملی و عیاشی آشناشدند , قضیه حجاب بیش از پیش شدت یافت و راجع به آن دقت های فوق العاده مبذول گشت .(2)
داستانی پیش ازاسلام مؤلف عقد الفرید ( ج۲ ص ۳۶۸ ) درکتاب خودگفته فجار دوم بین قریش و هوازن واقع شد . منشأ هیجان این آشوب این بود که : گروهی از جوانان قریش د رسوق عکاظ ( بازاری که برای خودنمائی و عرضه کالاها بوجود می آمد) کنار زنی ازبنی عام نشستند جوانی از بنی کنانه دورآن زن می چرخید در حالی که آن زن روپوش بر چهره و پیراهنی بلند در برداشت جوانان از دیدن طرز و هیئت او شگفتی نمودنداز وی تقاضا کردندکه نقاب از چهره بردارد , خوداری کرد. یکی از جوانان از پشت سرش آمد دنباله پیراهنش را بوسیله خاری به پشتش بست آن زن ملتفت نشد چون ازجای برخاست پیراهن قهراً کوتاه شده بود ( درنتیجه پشت او پیدا گردید ) جوانان خنده کنان گفتند او مارامنع کرد ازنگاه کردن بصورتش ما پشت او را دیدیم زن فریاد کنان آل عامر را صدازد مردم ( دراطراف قضیه ) بگفتگو پرداختند سرانجام جنگی که باخونریزی همراه بودواقع شد , حرب بن امیه میانجی گری کرد و طرفین را آشتی داد.(3)

بقیه در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

معيارهاي اسلامي پوشش زنان

خبرگزاري فارس: اسلام در باب «حجاب» كه از ضروريات آن است دستوراتي درباره الگوي پوشش و حدود آن صادر كرده؛ براي مثال، فرد مسلمان از پوشيدن لباس هاي شهرت و تفاخر نهي شده و در مقابل استفاده از مقنعه هاي بزرگ و روسري سفارش شده است. علاوه بر باورهاي ديني عوامل ديگري همچون شرايط جغرافيايي و موقعيت اجتماعي - اقتصادي افراد در نوع پوشش آنها مؤثر مي باشد.

چکیده:

مقوله «پوشش» و «استتار بدن» به عنوان جزء جدايي ناپذير حيات انساني، امري كاملا مشهود و بي نياز از تعديل است. براي «پوشش» و «لباس» كاركردهايي در دو حوزه «فردي» و «اجتماعي» قابل تصور است: الف: كاركردهاي فردي؛ همچون پاسخگويي به نياز فطري «خود استتاري» و تأمين امنيت در برابر گرما و سرما. ب: كاركردهاي اجتماعي؛ از جمله كاركردهاي اجتماعي «پوشش» و «لباس» هويت بخشي آن است، چراكه نوع پوشش نشان دهنده سنت ها، ارزش ها و باورهاي يك جامعه است.
اسلام در باب «حجاب» كه از ضروريات آن است دستوراتي درباره الگوي پوشش و حدود آن صادر كرده؛ براي مثال، فرد مسلمان از پوشيدن لباس هاي شهرت و تفاخر نهي شده و در مقابل استفاده از مقنعه هاي بزرگ و روسري سفارش شده است. علاوه بر باورهاي ديني عوامل ديگري همچون شرايط جغرافيايي و موقعيت اجتماعي - اقتصادي افراد در نوع پوشش آنها مؤثر مي باشد.در پايان اين مقاله به انواع الگوهاي رايج پوشش زنان در بازار مصرف پرداخته شده است.

مقولة پوشش و لباس از جملة مسائلي است كه همواره انسان در زندگي با آن در ارتباط بوده و بعنوان يك نياز ضروري و جزء جدائي ناپذير حيات خود، به آن نگريسته است. اين تعلق و نياز به پوشش و استتار بدن، در طول تاريخ بشري و در ميان ملل و اقوام مختلف وجود داشته و امري كاملاً مشهود و بي نياز از تعريف است.(1) مسئلة ديگر اينكه مقوله پوشش ولباس او ويژگيهاي منحصر بفرد انسان است، لذا اين امر در ميان ساير موجودات و از جمله حيوانات وجود ندارد و حيوانات با استفاده از قابليتهاي فيزيكي اندام بدن خود از جمله پوست بدن، مو و پشم يا پر در پرندگان از خود در شرايط متنوع جوي و محيطي محافظت مي كنند.
لباس در زندگي امروزة انسانها كاركردهاي گسترده و متنوعي دارد. از جمله كاركردهاي فردي اين مقوله، پاسخگوئي به نياز فطري خود استتاري است. براساس اين نياز، انسان در هر شرايطي حتي در محيطي كه كسي نباشد، تمايل دروني به برخورداري از حداقل ميزان پوشش دارد و از برهنگي مي پرهيزد.(2) همچنين تأمين امنيت فردي از جهت محافظت بدن از گرما و سرما و شرايط متنوع جوي (آفتاب شديد، باد و باران)، گزند حشرات موذي و جلوگيري از تحريك هوسبازان براي هرگونه اقدام احتمالي، عامل مهمي براي رعايت پوشش در محيط خارج از خانه محسوب مي شود.

بقیه در ادامه مطلب ...

منبع:نشريه انديشه صادق

ادامه نوشته

حجاب، ارزش يا روش؟

كساني كوشيده اند از طريق فاصله انداختن ميان ارزشها با روش تحقق عيني آنها، ميان حجاب با عفاف، تفكيك نموده و حجاب را غير ضروري مي خوانند و حفظ عفت را بدون حجاب نيز ممكن مي دانند. اينك ما اين تلاش را ارزيابي مي كنيم:

 تحليل واژه:

 1- معناي لغوي:

عفاف با فتح حرف اول، از ريشه "عفت" است و راغب اصفهاني در مفردات(1) خود، عفت را معني مي كند:

«العفة حصول حالةٍ للنفس تمتنع بها عن غلبة الشهوة».

(عفت، پديد آمدن حالتي براي نفس است كه به وسيلة آن از فزون خواهي شهوت جلوگيري شود).

طريحي نيز در مجمع البحرين(2) مي آورد:

«عَفَّ عن الشيِء اي امتنع عنه فهو عفيفٌ».

(عفاف از چيزي ورزيد يعني از آن امتناع ورزيد پس او عفيف است).

بقیه در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

اهرم حجاب در دست ترك ها

تركيه از جمله كشورهايى است كه نظام موجود در آن را مى توان به عنوان نمونه هاى بارزى از جدايى ملت _ دولت برشمرد. نظام سياسى تركيه سياستى سكولاريستى را در دستور كار دارد، اين در حالى است كه مردم تركيه بيشتر مذهبى بوده و با اركان سكولاريسم كاملاً بيگانه هستند. اگرچه نظاميان ترك تاكنون توانسته اند اين تناقض را تا حدى متوازن سازند، اما نشانه ها حكايت از اين دارند كه تناقض مذكور اكنون به حدى رسيده است كه نمى توان با روش هاى پيشين از بروز پيامدهاى منفى آن جلوگيرى كرد. يكى از بارزترين مباحث تناقض برانگيز در تركيه موضوع حجاب است. با روى كار آمدن يك دولت اسلامى در تركيه جدال ميان طرفداران روسرى و مخالفان آن وارد مرحله تازه اى شده است.

حجاب در ترکیه + دختران با حجاب

در حالى كه اسلام گرايان تركيه معتقدند كه وجود يك دولت ميانه رو اسلامى در كشورشان موقعيت برترى را به نسبت نظاميان ارشد سكولارمسلك برايشان به وجود آورده است سكولارهاى اين كشور در تدارك مانورهاى جديد بر سر راى اخير يك دادگاه اروپايى پيرامون شكايت دو دانشجوى تركيه و مشروعيت بخشيدن بيشتر به مبارزه خود عليه حجاب هستند. دادگاه حقوق بشر اروپا هفته گذشته در پى شكايت «ليلا شاهين» و يكى ديگر از دانشجويان ترك عليه دولت تركيه در ممنوعيت استفاده از حجاب اسلامى در دانشگاه هاى اين كشور، اين شكايت را رد كرد و صريحاً اعلام داشت كه ممنوع كردن حجاب مسلمانان، نقض حقوق بشر نيست. اين دو دانشجو به دادگاه حقوق بشر اروپايى در استراسبورگ اقامه دعوى كرده بودند كه اصرار مسئولان دانشگاه در زمينه برداشتن حجاب آنها پايمال شدن حقوق ايشان محسوب مى شود.

بقیه در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

برخورد با بد حجابی کار نیروی انتظامی نیست

در حالی که تقریبا چند روز تا سفر رئیس جمهور به نیویورک مانده بود ابلاغیه جدید ناجا درباره پوشش ها و کروات و پاپیون و برخورد با صنف فروشندگان لباس در صورت فروش و نمایش چنین اقلامی اقدامی قابل تامل بود.

علی رغم تمام زحمات و فعالیت های ناجا و پرسنل خدوم نیروی انتظامی که در راستای تامین امنیت روانی و اجتماعی جامعه است، اما چنین اقداماتی و برخورد های قهری در مواجهه با مسائل فرهنگی و اجتماعی همانطور که بسیاری کارشناسان اذعان دارند، مناسب و دارای کارکرد مفید نیست.

بنابر این گزارش، بحث پوشش مردم و موارد مشابه، امری فرهنگی و اجتماعی است، که می بایست توسط نهادهای فرهنگی کشور بررسی، کارشناسی و به اجرا برسد و اقدامات و مقابله های قهری نه تنها اثری مثبت نداشته بلکه موجب جریی تر شدن مردم و نارضایتی ایشان از کل نظام و دولت و ... گردد کما اینکه با دقت در اوضاع اجتماعی خود تهران، افزایش بد پوششی، بی حجاجی و شل حجابی و لباس های بدن نما و همچنین بانوان راننده بی حجاب در خیابان های تهران، عوارض اینگونه برخوردها کاملا مشهود است.

با این حال کم کاری و بی توجهی نهادهای فرهنگی کشور به این مسئله مهم موجب نگرانی است چرا که با توجه به تغییر وزیر ارشاد و روی کار آمدن وزیر ارشاد مدنظر رئیس جمهور، دیگر بهانه ای برای دولت باقی نمانده و می بایست در همین مدتی که آقای حسینی عهده دار چنین مسئولیت خطیری شده اند، مسئولیت مسائل اجتماعی کشور را به عهده گرفته و با کار کترشانسی فرهنگی به مقابله و درمان مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور بروند نه اینکه ناجا که خواه یا ناخواه نهادی نظامی و انتظامی است امورات فرهنگی کشور را بررسی و رتق و فتق نماید.

با توجه به مناظره دکتر احمدی نژاد و مهندس موسوی و اظهار نظر احمدی نژاد در بخورد با بدپوششی و کروات و پاپیون در مدت مسئولیت مهندس موسوی، ابلاغیه جدید ناجا همان دوران پاره کردن و قیچی کردن پاپیون و کروات را متواتر کرده و موجب نا رضایتی و نا امیدی مردم از نظام، دولت و شخص احمدی نزاد می شود و این در حالیست که چنین نارضایتی ای فقط از کم کاری و بی توجهی وزارت ارشاد ناشی می شود.

با توجه به مسائل بالا، وزیر ارشاد که فقط 4 سال در خدمت دولت دهم خواهد بود باید هرچه سریعتر به مشکلات اجتماعی رسیدگی کرده و با اتخاذ تدابیر مناسب با این پدیده های فرهنگی و اجتماعی مقابله نماید تا اقدامات دستگاه های دیگر که در خلا کم توجهی وزارت ارشاد انجام می پذیرد موجب ناراحتی مردم و دیگر مسائل حاشیه ای نشده و اعتمادی که مردم به رئیس جمهور و دولت کرده اند خدشه دار نشود.

زن، آزادي، اسلام

اسلام درباره آزادى به عنوان يك ارزش، اعتراف كرده است؛ اما نه ارزش منحصر به فرد، و نه آزادى با آن تعبيرها و تفسيرهاى ساختگى، بلكه آزادى به معناى واقعى، على عليه‏السلام در وصيت‏نامه‏اش به امام حسن عليه‏السلام، در نهج‏البلاغه، مى‏فرمايد و اكرم نفسك عن كل دنيه و ان ساقتك الى الرغائب فانك لن تعتاض بما تبذُلُ من نفسك عوضا، جان و روان خودت را گرامى بدار و از هر كار و پست و از هر پستى محترم بدار.

نمى‏گويد مثلاً جان خودت را گرفتار مكن، مى‏گويد: «اكرمْ» يعنى احترام ذات خودت را حفظ كن از اين كه تن به پستى بدهى. همان طور كه قرآن مى‏فرمايد بزرگ‏ترين باختن‏ها، باختن خود است، اين‏جا نيز على عليه‏السلام همان معنا را به تعبير ديگر مى‏گويد: پسرم براى هرچه كه از دست بدهى و بفروشى مى‏توان قيمت گذاشت؛ ولى يك چيز دارى كه اگر آن را بفروشى بهايى در همه جهان براى آن پيدا نمى‏كنى و آن خودت هستى، يعنى همان نفس و جان و روحت؛ اگر روحت را بفروشى و تمام دنيا و مافيها را به تو بدهند، ديگر برابرى نمى‏كند.

نيز مى‏فرمايد: «و لاتَكُن عبد غيرك فقد جعلك اللّه‏ حرا، پسرم هرگز بنده ديگرى مباش، زيرا خدا تو را آزاد آفريده است».(35)

بقیه در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

زنان محجبه هلندي ماليات حجاب مي پردازند؛

به نقل از ISLAM IN EUROPE، «گرت والدرز» نماينده پارلمان هلند و كارگردان فيلم ضداسلامي «فتنه» در اظهاراتي اسلام ستيزانه خواستار تصويب قانوني براي دريافت ماليات از زنان محجبه شد.

براساس اين گزارش در صورت اين قانون زناني كه با پوشش و حجاب اسلامي در اماكن عمومي ظاهر مي شوند و همچنين مرداني كه از لباس هاي بلند استفاده مي كنند، بايد سالانه هزار يورو غرامت به دولت بپردازند.

چرچم هلند + حجاب در هلند + دختران با حجاب


والدرز با بيان اينكه حجاب و پوشش اسلامي باعث كنجكاوي و تحقيق افراد در خصوص دين اسلام مي شود، خواستار جلوگيري از مهاجرت مسلمانان به اين كشور شد.وي هدف از تصويب اين قانون را كمرنگ شدن جلوه حجاب در جامعه دانست و مدعي شد: حجاب اسلامي نشانه فقدان آزادي در هلند است.

يادآور مي شود والدرز نماينده افراط گراي پارلمان هلند پيش تر با نسبت دادن تهمت هاي ناروا به پيامبر اكرم(ص) سعي در خدشه دار كردن چهره واقعي اسلام داشت.
وي همچنين سال گذشته با ساخت فيلم ضداسلامي «فتنه» قرآن را مورد اهانت قرار داد كه اين اقدام وي خشم مسلمانان جهان را برانگيخت.

آنچه که درباره موضوع حجاب و پوشش بايد بدانيم

اهداف اسلام از پوشش چيست:

• اينکه پوشش به صورت عام براي مرد و زن است.
• اينکه پوشش با شدت بيشتري در گذشته و در اديان ديگر بوده و هست واسلام مبتکرآن نيست.
• اينکه پوشش ظاهري و عفت و حياي باطني به صورت لازم و ملزوم مطرح است
• سير تاريخي پوشش در جوامع انساني.
• مغايرت تفکر اسلامي با رياضت و رهبانيت، محدود کردن زن نابرابري ميان زن و مرد، استثمار زن، حقير شمردن او و ...
• اينکه در اسلام گرامي داشتن و ارزشمند بودن زن در همه عرصه ها مورد تاکيد قرار گرفته است.
• اينکه حجاب و پوشش وظيفه اي الهي است که به عهده زن گذاشته شده است.
• اينکه کرامت انساني و تکريم شخصيت از اساسي ترين موضوعات در اين زمينه است.
• اينکه لباس هر انسان پرچم کشور وجود اوست و معلوم مي شود که از چه ارزشها و بينشهايي تبعيت مي کند.

سئوالات و شبه هايي که بايد براي آن جواب داشته باشيم:

• چرا خداوند حجاب را قرار داده است؟
• آيا حجاب يا پوشش اسلامي فقط چادر است؟
• آيا حجاب فقط براي زنان است؟
• چرا بايد پوشش داشته باشيم؟
• آيا پوشش و حجاب فقط در اسلام است؟
• چادر و مشکي بودن آن مال عرب هاست ما ايراني ها چرا بايد آنرا بپوشيم؟
• آيا ما ايراني ها قبل از اسلام هم داراي حجاب و پوشش بوديم؟
• آيا پوشش اسلامي باعث محدوديت براي زنان نمي شود؟
• چرا افرادي که رعايت حجاب را نمي کنند مشکلي هم برايشان پيش نمي آيد؟
• وقتي اکثر افراد رعايت حجاب را نمي کنند ما چگونه اينکار را بکنيم؟
• آيا مي توانيم نماز را بدون پوشش و حجاب بخوانيم؟
• خيلي ها که با حجاب هستند ولي کارهاي خطا انجام مي دهند.
• آيا بي حجابي يا بدحجابي مجرم مخاطي و گناهکار است يا جاهل و بيمار؟
• آسيب يک بدحجاب بيشتر است يا يک مجرم اقتصادي که راست راست راه مي رود؟
• آيا مي توان برخورد با بدحجابي را با تخلفات رانندگي مقايسه کرد؟

بقیه در ادامه مطلب ...

منبع : www.pajohe.ir

ادامه نوشته

حداقل پوشش زنان در قرآن

قرآن زیباترین و ادب آمیزترین كتابى ست كه بر بشر ظهور كرده است .در این كتاب زیبا با لطافت و الفاظى زیبا و ادبى بسوى زنان خطاب نازل شده است.خطابهایى كه بسوى زنان نازل شده خاصیتهاى زیبایى را داراست كه برایتان بیان خواهم كرد :
۱- انسانیت زن را آشكار ساخته است و به این موجود بصورت یك جنس مورد طمع مردان ننگریسته و بر همین اساس خطاب بگونه ای آمده تا به مردان آموخته شود که سخن با زن بایستی بسیار دقیق و محترم باشد و اهانت آمیز و نیش دار نباشد.
علت اینکه در صفت پوشش زنان سخن از موارد شهوت انگیزی ( نام اندام زن ) نیامده ، اینست که الله تعالی خالق این موجود زیباست و اینست که خود به خلقش احترام دارد و اینست که نخواسته به زن بگوید که من تو را با اینگونه آفرینش ، کمتر و پایینتر از مردان قرار دادم تا تو همیشه رنج بکشی و از خودت شرمت آید و نتوانی از خود دفاع کنی!؟
الله تعالی به این خلق خودش نشان داده كه من تو را می شناسم زیرا خلقت کردم و اینست که می دانم تو سخن مرا می فهمی پس لازم نیست حرفهایی را برایت بگویم تا دیگران که تو را نمی شناسند قدر تو را اشتباه بفهمند.
و اینست که الله تعالی به خلق خود اینگونه خطاب آورده است:

یا ایها النبی قل لازواجك وبناتك ونساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلك ادنى ان یعرفن فلا یؤذین وكان الله غفورا رحیما
اى پیامبر، به همسران خود و دختران خود و همسران مؤمنان بگو که لباس هاى خود را بلند کنند تا تمام بدنشان را در بر بگیرد و بپوشاند زیرا این كمترین حدیست كه بوسیله اش (بعنوان زنان پرهیزگار) شناخته خواهند شد و مورد اهانت قرار نخواهند گرفت. خداست عفو کننده، مهربان ترین.

بقیه در ادامه مطلب ....

 

ادامه نوشته

حجاب در مسیحیت

همان‏طور كه اشاره شد، اديان الهي، به خاطر تناسبشان با فطرت و احكام كلّي، جهت و شيوه واحدي دارند. در مسيحيت، همانند دين زرتشت و يهود، حجاب زنان امري واجب به شمار مي‏آمده است. «جرجي زيدان»، دانشمند مسيحي در اين‏باره مي‏گويد: «اگر مقصود از حجاب، پوشانيدن تن و بدن است، اين وضع، قبل از اسلام و حتي پيش از ظهور دين مسيح، معمول بوده است و آثار آن هنوز در خود اروپا باقي مانده است». مسيحيت نه‏تنها احكام شريعت يهود در مورد حجاب زنان را تغيير نداده و قوانين شديد آن را استمرار بخشيده است، بلكه در برخي موارد، قدم را فراتر نهاده و با تأكيد بيشتري وجوب حجاب را مطرح ساخته است؛ زيرا در شريعت يهود، تشكيل خانواده و ازدواج، امري مقدّس محسوب مي‏شد و حتي در كتاب «تاريخ تمدن» آمده است كه: ازدواج در سن بيست سالگي اجباري بود؛ اما از ديدگاه مسيحيت كه تجرّد، مقدس شمرده شده است جاي هيچ شبهه‏اي باقي نخواهد ماند كه براي از بين رفتن تحريك و تهييج، اين مكتب، زنان را به رعايت پوشش كامل و دوري از آرايش و تزيين، به صورت شديدتري فراخوانده است. در اين ارتباط، نگاهي به «انجيل» مي‏اندازيم: «... و همچنين زنان خويشتن را بيارايند به لباس مُزيّن به حيا و پرهيز، نه به زلف‏ها و طلا و مرواريد و رخت گران‏بها* بلكه چنان‏كه زناني را مي‏شايد كه دعواي دينداري مي‏كند به اعمال صالحه *... ».1 «همچنين اي زنان، شوهران خود را اطاعت نماييد تا اگر بعضي نيز مطيع كلام نشوند، سيرت زنان ايشان را بدون كلام دريابد * چون‏كه سيرت طاهر و خدا ترس شما را ببينند * و شما را زينت ظاهري نباشد از بافتن موي و متحلّي شدن به طلا و پوشيدن لباس * بلكه انسانيت باطني قلبي در لباس غير فاسدِ روح حليم و آرام كه نزد خدا گران‏بهاست * زيرا بدين‏گونه، زنان مقدسه در سابق نيز كه متوكّل به خدا بودند، خويشتن را زينت مي‏نمودند و شوهران خود را اطاعت مي‏كردند * مانند ساره كه ابراهيم را مطيع بود و او را آقا مي‏خواند و شما دختران او شده‏ايد».2
همچنين درباره وقار و امين بودن زن مي‏خوانيم: «و به همين گونه زنان نيز بايد با وقار باشند و نه غيبتگو؛ بلكه هوشيار و در هر امري امين».3 در روايات ما نيز چنين آمده است: حضرت عيسي فرمود: از نگاه كردن به زنان بپرهيزيد؛ زيرا شهوت را در قلب مي‏روياند و همين، براي ايجاد فتنه در شخصِ نگاه كننده كافي است.4

حواريون و پس از آنها پاپ‏ها و كاردينال‏هاي بزرگ كه دستورهاي ديني آنان از طرف كليسا و مذهب مسيحيت لازم‏الاجرا شمرده مي‏شد، با شدّتي هرچه تمام‏تر زنان را به پوشش كامل و دوري از آرايش‏هاي جسمي فرامي‏خوانده‏اند. دكتر «حكيم الهي» استاد دانشگاه لندن در كتاب «زن و آزادي» پس از تشريح وضعيت زن نزد اروپاييان، در مورد حكم پوشش و حجاب زن نزد مسيحيت، عقايد «كلمنت» و «ترتوليان»، (دو مرجع مسيحيت و دو اسقف بزرگ) را درباره حجاب بازگو مي‏كند: «زن بايد كاملاً در حجاب و پوشيده باشد، الّا آن‏كه در خانه خود باشد؛ زيرا فقط لباسي كه او را مي‏پوشاند، مي‏تواند از خيره شدن چشم‏ها به‏سوي او مانع گردد. زن نبايد صورت خود را عريان ارائه دهد تا ديگري را با نگاه كردن به صورتش وادار به گناه نمايد. براي زن مؤمن عيسوي، در نظر خداوند، پسنديده نيست كه نزد بيگانگان به زيور آراسته گردد و حتّي زيبايي طبيعي آن نيز بايد مخفي گردد؛ زيرا براي بينندگان خطرناك است».5 تصويرهايي كه از پوشاك مسيحيان و مردم اروپا انتشار يافته است، به وضوح نشان مي‏دهد كه حجاب در بين زنان، كاملاً رعايت مي‏شده است. «براون و اشنايدر»، در كتاب «پوشاك اقوام مختلف»، برخي از تصاوير مربوط به زنان مسيحي را آورده‏اند كه نشان مي‏دهد همگي آنها داراي لباسي بلند و پوشش سر مي‏باشند.


1. انجيل، رساله پولس به تيموناؤس، باب دوّم، فقره 9 - 15.

2. انجيل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره 1 - 6.

3. انجيل، رساله پولس رسول به تيموناؤس، باب سوم، فقره 11.

4. سفينة البحار، ج 2، ص 596.

5. زن و آزادي، حكيم الهي، ص 53.

6. پوشاك اقوام مختلف، براون و اشنايدر، ص 116.

منبع : سایت تبیان

حجاب و هويت مذهبي من

 در آن زمان كه تازه به اسلام گرويده بودم، بحثهاي جدي دربارهي دختران محجبه در مدارس فرانسه وجود داشت كه هنوز هم وجود دارد. اكثريت بر اين نظر بودند كه مسألهي حجاب خلاف اين اصل را ثابت ميكرد كه  مدارس دولتي فرانسه بايد نسبت به مذهب دانشآموزان بيتفاوت باشند. حتي من، به عنوان يك غيرمسلمان ميانديشيدم كه چرا بايد چنين وسواسي دربارهي موضوعي كوچك ـ روسري دانشآموزان ـ وجود داشته باشد.

اين احساس همچنان در ميان غيرمسلمانان بر قوت خود باقي است كه زنان مسلمان پوشش اسلامي بر تن ميكنند تنها به اين دليل كه مجبور به اطاعت از سنتها هستند و بنابراين حجاب نماد ظلم و ستم است. از اين رو استقلال و آزادي زنان ميسر نخواهد شد مگر با برداشتن حجاب.

چنين درك ناپختهاي در ميان مسلمانان كماطلاع يا بياطلاع از اسلام هم وجود دارد. اين افراد چنان به التقاط ديني و سكولاريسم خو گرفتهاند كه از درك اين مطلب كه اسلام ديني جهاني و جاوداني است، ناتواناند. اين در حالي است كه زنان غيرعرب در سراسر دنيا به اين اسلام ميگروند و حجاب را به عنوان يك شرط مذهبي ميپذيرند نه به خاطر برداشتي نادرست از سنت. من هم نمونهاي از اين زنان هستم. حجاب من، نه بخشي از هويت سنتي يا نژادي من است و نه معنايي سياسي يا اجتماعي دارد. حجاب من، تنها و تنها هويت مذهبي من است.

بقیه در ادامه مطلب ....

 

ادامه نوشته

پوشش تیم والیبال زنان ایران تلخ بود

عصر ایران : روزنامه جمهوری اسلامی در ستون " جهت اطلاع " روز سه شنبه خود از پوشش تیم والیبال زنان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات آسیایی اخیر انتقاد کرد .

این روزنامه در این باره نوشت : " تیم ملی والیبال زنان جمهوری اسلامی ایران روز گذشته پس از شکست در رقابت های آسیایی در ویتنام به تهران بازگشت . شکست تیم ملی والیبال بانوان در رعایت نکردن پوشش مناسب ، آنهم در ماه مبارک رمضان در این مسابقات بسیار تلخ تر از هر چیز دیگری بود . تصاویر زننده ورزشکاران ایرانی که بر روی سایت اینترنتی قرار گرفته است ، به هیچ وجه قابل توجیه نیست و باید به مسئولین اصولگرای ورزش کشور گفت : چشمتان روشن ".

تیم ملی والیبال زنان ایران در این دوره از مسابقات آسیایی به مقام هشتم رسید .

آدر منصوری بازداشت شد

شبکه جنبش راه سبز (جرس): آذر منصوری قائم مقام دبیرکل جبهه مشارکت ساعاتی پیش بازداشت شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حزب مشارکت ایران اسلامی ، معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت و قائم مقام او بعد ازظهر امروز در منزل خواهرش بازداشت شد.

azar mansuri آذر منصوری حجاب سبز موسوی

 بنا بر این گزارش خانم منصوری شب گذشته به هنگام بازگشت از منزل خواهرش در خیابان متوقف و بازداشت شده است. بازداشت کنندگان از ادارۀ اطلاعات ورامین بوده اند و وی را پس از بازرسی منزل به ادارۀ اطلاعات برده و صبح امروز به تهران منتقل کرده اند. دختر خواهر خانم منصوری نیز که به همراه وی بازداشت شده بود قرار است امشب آزاد شود.

 بازداشت آذر منصوری در حالی است که از اولین ساعات شب برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن تعداد زیادی از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت ایران اسلامی و همچنین دبیر کل این حزب  دستگیر و تا کنون که نزدیک به صد روز از آن می گذرد همچنان در بازداشت به سر می برند.