اگر منظور از چارچوب هنجارهای مقبول وجدانی برای هر جامعه‌ای باشد مسلما هم برای مردان و هم برای زنان این هنجار‌ها امری لازم است، اما اگر محدودیت‌های متعارف و مورد مناقشه و نوعی ترخیص جنسیتی منظور است،

به گزارش نامه به نقل از روزنامه شرق ، ماجرا از اینجا شروع شد که چندی پیش خبر راه‌اندازی کمپینی با عنوان جمع‌آوری یک‌میلیون امضا برای نه به حجاب اجباری در فضای رسانه‌ها پیچید اما نکته برجسته‌ای که شاخک‌های جامعه را به این خبر حساس کرد، وجود امضاکنندگان شهیری چون نعیمه اشراقی نوه دختری آیت‌الله خمینی بود. طبیعتا خبر برای همه جالب و البته سوال‌برانگیز بود به‌علاوه اینکه نظرات متفاوت ایشان درخصوص مساله حجاب اجباری در مصاحبه‌هایی از جمله در وب‌سایت جماران منتشر شد، ما اما قدری صبر پیشه کردیم تا هیاهوی ایجادشده پیرامون این ماجرا فروبنشیند و بتوانیم از پس غبارها و شایعات به‌واقعیت روشن این مساله برسیم. حاصل این طمانینه و هر آنچه می‌خواهید درباره زن به‌مثابه یک انسان فارغ از ملیت و مذهب و... از زاویه دید اشراقی بدانید، به انضمام ناگفته‌هایی از بنیانگذار انقلاب اسلامی و همسرش را در گفت‌وگوی زیر بخوانید:

 آیا برای فعالیت‌های اجتماعی و حقوق زنان چارچوب مشخصی قایلید؟

اگر منظور از چارچوب هنجارهای مقبول وجدانی برای هر جامعه‌ای باشد مسلما هم برای مردان و هم برای زنان این هنجار‌ها امری لازم است، اما اگر محدودیت‌های متعارف و مورد مناقشه و نوعی ترخیص جنسیتی منظور است، این چارچوب همان چیزی است که زنان را عملا از نقش‌آفرینی و حضور بالغ در صحنه ناکارآمد می‌کند. چارچوبی که نقش منحصربه‌فرد هرکدام از زن و مرد و بنیاد تفاوت‌ها را که موجب بالندگی و خلاقیت است، از اعتبار فرو افکند این چارچوب با این تعریف، مورد قبول نیست. اصولا چارچوب‌ها و قوانین و هنجارها باید امکان بهره‌مندی از استعداد‌های متفاوت و مختلف اعم از زن و مرد را در برنامه‌های خود ملحوظ کند.

بقیه متن ار ادامه مطلب ...