دوچرخه سواری بانوان منع قانونی ندارد!  

ایسنا: معاون عمراني استاندار تهران گفت: دوچرخه‌سواري براي بانوان منع قانوني ندارد و بايد اين موضوع فرهنگسازي و اصلاح شود.

محمدرضا محمودي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره استفاده از دوچرخه به عنوان يك وسليه حمل و نقل پاك، گفت: از نظر قانوني هيچگونه ممنوعيتي براي استفاده بانوان از دوچرخه وجود ندارد و شهرداري تهران در مسيرهاي شرقي و غربي تهران ايستگاه‌ها ومسير ويژه‌اي را براي دوچرخه اختصاص داده است كه اميدواريم اين مسيرها توسعه پيدا كند.

وي با بيان اينكه استانداري آماده همكاري براي توسعه اين طرح است، افزود: ضمن موافقت و حمايت از اين طرح هر زمان كه شهرداري همكاري و يا كمكي را در اين زمينه بخواهد، استانداري آماده است تا اقدامات لازم را جهت توسعه فرهنگ ورزش و سلامتي انجام دهد.

معاون عمراني استاندار تهران درباره استفاده از موتورسيكلت‌هاي برقي كه يكي از راهكارهاي كاهش آلودگي هوا در كلان شهرها از جمله تهران مطرح شده است، گفت: با توجه به اينكه هزينه‌هاي موتورسيكلتهاي برقي نسبت به نوع فسيلي آن بيشتر است در شوراي عالي ترافيك كشور اين بحث مطرح و مقرر شد شركت‌هايي همچون پيك بادپا كه حمل‌ونقل و فعاليت آنها از طريق متورسيكلت است از اين موتورسيكلتها استفاده كنند تا ضمن فرهنگسازي، واردات آن را تسهيل كنند و به مصرف كنندگان اين موتورسيكلت‌ها امتيازات ويژه اعطا شود.

محمودي خاطرنشان كرد: اين مباحث در شوراي عالي ترافيك مصوب شده و اميدواريم با كاهش هزينه هاي آن استفاده از موتورسيكلتهاي برقي در تهران توسعه يافته و مورد بهره‌برداي قرار گيرد.

وي با بيان اينكه جايگزيني موتورسيكلت‌هاي برقي به جاي نوع فسيلي آن تاثير بسزايي در كاهش آلودگي هواي تهران خواهد داشت به ايسنا گفت: اگر يك موتورسيكلت با سوخت فسيلي به يك نوع برقي آن و يك خودروي پيكان به خودرويي با آلودگي كمتر تبديل كنيم قطعا در بحث كاهش آلودگي هوا موثر خواهد بود.

به گفته معاون عمراني استاندار تهران در حال حاضر حدود 3 ميليون موتورسيكلت در تهران تردد مي كند كه حداقل 10 درصد از اين تعداد بايد به نوع برقي آن تبديل شود. 

شبکه تلویزیونی زنان محجبه در مصر  

فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمان سقوط حسنی مبارک در مصر، اسلامگراها قدرت بیشتری یافته‌اند. ظاهرا اکنون زمان مناسبی است تا زنان محجبه و نقاب پوش روی پای خود بایستند چراکه در طول دوران مبارک آنها برای یافتن شغل با دشواری روبرو بودند. حسنی مبارک حضور زنان محجبه و نقاب پوش در صفحه تلویزیون را منع کرده بود. 
 
آبیر شاهین، یکی از زنان فارغ التحصیل از دانشگاه آمریکایی‌ها در قاهره که به خاطر مخالفت کارفرمایان با پوشش او، برای یافتن شغل تلاش‌ کرده است، به رویترز گفت: گفته می‌شود به خاطر زبان بدن، شبکه تلویزیونی زنان محجبه رونق نمی‌گیرد اما آهنگ صدای ما می‌تواند احساسات و واکنش‌های ما را نشان دهد. 
 
به گفته ابو اسلام احمد عبدالله،‌ مالک این شبکه تلویزیونی،‌ هدف از چنین پروژه‌ای، فراهم کردن امکان برای زنان محجبه است تا بتوانند بدون تبعیض فعالیت کنند. 
 
وی افزود: زنان محجبه برای کار در شبکه‌های تلویزیونی درخواست می‌دادند اما شغلی پیدا نمی‌کردند. چرا زنان محجبه باید در چنین محیطی قربانی تبعیض باشند؟ به همین علت تصمیم گرفتم شبکه‌ای راه‌اندازی و شرایط را برای آنها فراهم کنم به امید اینکه دیگران نیز از من در این زمینه دنباله‌روی کنند. 
 
طبق این گزارش، برنامه‌های این شبکه تلویزیونی جدید که عنوان آن «ماریا» است و قرار است از روز اول ماه رمضان پخش شود.

شعر طنز/ شوخی با گشت ارشاد!

شوخی کردن با شعر شاعران و خود شاعران کار سختی است. بخصوص آن دسته از شاعران که دستی هم در طنازی دارند. حالا این‌که بنده نگارنده با چه جرأتی برداشته با شعر سعید بیابانکی که نه‌تنها شاعر چیره‌دستی است، بلکه طنزپرداز برجسته‌ای هم هست، شوخی کرده، خودش برای خودش یکی از معماهای پیچیده است. 

به گزارش «امروزی ها» تهران امروز نوشت: شوخی کردن با گشت ارشاد، از شوخی کردن با شاعران هم سخت‌تر است. حالا حساب کنید این‌که همین بنده نگارنده برداشته در بیت آخر این شعر، با گشت ارشاد و دستگیری پوشندگان مانتوی کوتاه و غیره هم شوخی کرده است، دیگر برای خودش معما در معمایی است.

واقعاً چی باقی‌مانده است؟ خب، این سوال، سوال مبهمی است. باید دید منظور این است که از چی، چی باقی‌مانده است. به هر تقدیر چیزهای بسیاری وجود دارد که بخش‌های کمی از آنها هنوز باقی‌مانده است و اگر بخواهیم بیشتر توضیح بدهیم باید خطوط قرمز را بالکل زیر پا بگذاریم، که امکانش نیست. لذا تا توضیح بیشتری نداده‌ایم شعر را بخوانید و استفاده کنید:

مولانا سعید بیابانکی فرموده است:

جاده مانده‌ست و من و این سرِ باقی‌مانده

رمقی نیست در این پیکر باقی‌مانده 


بنده معروض می‌دارد:

جاده مانده‌ست و من و این خرِ باقی‌مانده

این خرِ دربدرِ لاغر باقی‌مانده

خر من! خودخوری و صبر و تحمل تا کی؟

پرده بردار از آن عرعرِ باقی‌مانده

خرتر از تو منم این‌جا، که کنارت ماندم

و نرفتم ز همان معبر باقی‌مانده

اژدها بودم و دارای سه‌تا کله، ولی

منم اکنون و همین یک سرِ باقی‌مانده

ناگهان کرک و پرم ریخت، کجا؟ توی هوا

چه کنم حالا با این پر باقی‌مانده؟

«خارج قسمت» من بود که یغما شد و رفت

منم اکنون و دو صف لشکر «باقی‌مانده»

غیر از آن مانتوی کوتاه همه معروفند

نهی کن نهی از این منکر باقی‌مانده

ممنوع الخروج شدن بازیگران بی حجاب  

 مهر: سخنگوی قوه قضائیه از ممنوع الخروج شدن برخی افراد حاضر در میهمانیهای خارج از کشور خبر داد.

 حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره علت برخورد پلیس با هنرمندانی که با حجاب در جشنهای خارج از کشور حاضر می شوند اظهار داشت: تا حالا با کدام فرد باحجابی در خارج از کشور برخورد شده است.

 البته در این زمینه چند نفر ممنوع الخروج شده اند. این افراد برای شرکت در جشنی و به بهانه دریافت جایزه به خارج از کشور دعوت شده و در دام این افراد گرفتار شده بودند.

اینها پس از گرفتن عکس از طعمه های خود آنها را مجبور به کارهایی می کنند و بر اساس همان عکس قربانی را شانتاژ کرده و به جایی می برند که نباید بروند. البته برخی از این افراد پس از بازگشت به ایران ممنوع الخروج شدند.

وی در ادامه در خصوص برخورد پلیس با کراوات نیز گفت: آن گونه که من در اخبار مشاهده کردم جانشین پلیس در خصوص الزام برخی افراد به استفاده از کراوات است که وی اعلام کرده بود در این زمینه الزامی وجود نداشته و این کار خلاف است اما درباره خود استفاده از کراوات اظهارنظری نکرده بود.

اژه ای افزود: در رابطه با سگ گردانی نیز اگر سگ هار و یا ولگرد باشد گرداندن آن در شهر جرم محسوب می شود. نگهداری سگهای خانگی نیز در صورت شکایت شهروندان و همسایه ها مزاحمت محسوب شده و جرم است. 

آرایش نکردن در دانشگاه‌ الزامی شود  

خبرآنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در اولین نشست هماهنگی تشکل‌های اسلامی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور افزود: همچنین بحث تفکیک دختر‌ها و پسر‌ها در دانشگاه‌‌ها جز در موارد ضروری باید در دستور کار قرار گیرد. در این زمینه بنده در جلسه‌ای در زمینه اسلامی کردن دانشگاه‌ها عنوان کردم که جز در موارد ضرورت، کلاس‌ها جدا برگزار شود و می‌توان تمهیداتی فراهم کرد تا صبح‌ها خانم‌ها و عصر‌ها آقایان در دانشگاه درس بخوانند.

خود را به خط سیاسی نفروشید

وی خطاب به تشکل‌های دانشجویی تاکید کرد: رنگ دینی را در تشکل‌ها پر رنگ کنید، کارهای فرهنگیتان ماندگار باشد، نماز را محور کارهای خود قرار دهید و با قرآن انس بگیرید. مراقب باشید که خود را به خط سیاسی نفروشید. همچنین موضع خود را حق قرار دهید و تحت تاثیر قرار نگیرید چرا که موضع‌گیری‌های سیاسی گاهی آدم را بی‌دین می‌کند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور همچنین با تاکید بر تاثیر تعامل حضوری، خطاب به روسای دانشگاه‌ها تاکید کرد که روزی پنج دقیقه خصوصی با دانشجویان صحبت کنند چرا که اثر صحبت‌های خصوصی بسیار تاثیرگذار است.

ازدواج و نماز

آمار طلاق زیاد شده است که یکی از دلایل آن دیر ازدواج کردن است.

دوای غفلت را نماز و دوای شهوت را ازدواج عنوان کرد و گفت: اصل کارهای فرهنگی مربوط به ازدواج و نماز است و تمام فعالیت‌های فرهنگی باید صرف این دو موضوع شود.

نظام را ضعیف نکنید

قرائتی خطاب به دانشجویان با تاکید بر اینکه عیب‌های نظام را توجیه نکنید، نظام را تضعیف نکنید و آن را تکمیل کنید، تصریح کرد: هر چند در برخی جا‌ها نظام ضعف‌هایی دارد اما باید توجه داشت که این نظام با خون شهدا و همچنین تعداد زیادی جانباز و آزاده به دست آمده است و در واقع این نظام مفت به دست نیامده است.

لغو مجوز ۱۵ آژانس گردشگری متخلف در برپایی تورهای غیراخلاقی

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی از آغاز فعالیت گشت‌های غیرمحسوس در ارزیابی عملکرد آژانس‌ها خبر داد و گفت: مجوز ۱۵ آژانس گردشگری متخلف در برپایی تورهای غیراخلاقی در پایتخت لغو مجوز شد.

خبرگزاری فارس: لغو مجوز ۱۵ آژانس گردشگری متخلف در برپایی تورهای غیراخلاقی

مرتضی شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت:  طی هفته گذشته مجوز  15 آژانس گردشگری متخلف در برپایی تورهای غیراخلاقی  را لغو  کردیم.

وی افزود:  برای 7 آژانس متخلف دیگر نیز در اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، پرونده تشکیل شده است.

مدیرکل امور مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: گشت‌های غیرمحسوس ارزیابی عملکرد آژانس‌های گردشگری نیز آغاز به کار کرده است که برای نمونه تعدادی از تورهای غیرمجاز گردشگری که از مبدأ میدان آرژانتین، سفر خود را آغاز می‌کردند ، شناسایی شدند.

شریفی  تصریح کرد: معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برخورد با عواملی که منجر به ایجاد فضای ناسالم در بخش گردشگری کشور می‌شوند را با جدیت در دستور کار دارد.

نظر آیت‌الله‌ مکارم‌ درباره حجاب در اماکن دولتی  

ایسنا: آیت‌الله‌ مکارم‌شیرازی گفت: رعایت حجاب اسلامی در جامعه ضامن امنیت است و از دولتمردان می‌خواهیم این کار فرهنگی را از درون ادارات دولتی شروع و رعایت حجاب را در این اماکن نهادینه کنند.

اين مرجع تقليد در جمع زائران و مجاورین حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، بر لزوم حل مشکلات اقتصادی مردم تاکید کرد.

وي همچنین از فعالیت‌های نیروی انتظامی در برخورد با بد حجابی حمایت و قدردانی کرد و افزود: ماموران نیروی انتظامی ابتدا تذکر می‌دهند و در صورتی که تذکر آن‌ها موثر واقع نشود و موجب عکس‌العمل نامناسب باشد، با آن شخص قاطعانه برخورد می‌کنند و اینگونه افراد نباید انتظار تشویق داشته باشند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در بخش پایانی سخنان خود با محکوم کردن دستگیری شیخ نمر در عربستان سعودی افزود: امیدواریم مسوولان عربستانی سر عقل بیایند و شیخ نمر را آزاد کنند.

وي در ادامه رعایت حقوق شهروندان شیعه در عربستان را خواستار شد. 

طرح ارتقای امنیت‌ اجتماعی به‌ کویر رسيد

ایسنا: جانشین فرمانده نيروي انتظامی گفت یکی از اولویت‌های امنیت بعد از دریا در استان‌های هرمزگان و بوشهر، اجراي طرح در شمال‌غرب کشور در استان‌های آذربایجان غربی تا کرمانشاه است.

رادان ابراز امیدواری كرد: با نگاه مستقل نیروی انتظامی به مرزها و اختصاص بودجه‌های مناسب روند رو به کنترل مرزها را بیش از گذشته دنبال کنیم چراکه تمامی اعتباراتی که در مرزها برای کنترل هزینه می‌شود در حقیقت یک درآمد و سود برای کشور است.

وی ارتقای امنیت اجتماعی را یک بحث جدانشدنی از مأموریت‌های نیروی انتظامی عنوان و اظهار کرد: نیروی انتظامی در رابطه با امنیت اخلاقی همواره به دنبال روش‌ها و مدل‌های بهتر بوده و تا زمانی که امنیت به طور کامل مرتفع نشود این بحث دنبال خواهد شد.

جانشین فرمانده نيروي انتظامی با اشاره به بحث امنیت اجتماعی، افزود: در این زمینه اجرای طرح بازآمایش انتظامی در دستور کار قرار دارد و امیدواریم در طول برنامه پنجم این طرح را با تمام مصوباتش به اتمام برسانیم.

رادان از اجرای طرح پایش کویر در استان‌های کویری مانند: خراسان‌جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد خبرداد و تصریح کرد: این طرح در ارتقای امنیت نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به مبارزه با بدحجابی در کشور افزود: با همراهی مردم و حمایت مسئولان در برابر بدحجابی شاهد بهبود سیمای جوامع در استان‌های هدف هستیم.

جانشین فرمانده نيروي انتظامی ادامه داد: در راستای مبارزه با بدحجابی رویکرد نیروی انتظامی این است که برخورد قضایی در حداقل ممکن باشد.

رادان خاطرنشان کرد: در حال حاضر درصد کسانی که در بخش بدپوششی و بدحجابی مورد تذکر و دستگیری پلیس قرار می‌گیرند، نسبت به افرادی که عفاف و حجاب را رعایت می‌کنند اندک و قابل قیاس نیست.  

راهکار پناهیان برای ترویج حجاب

مشرق: برخورد ریشه‌ای و برنامه ریزی شده با مسئلهٔ حجاب همواره از چالش‌های پیش روی مسئولان فرهنگی بوده است. واکاوی این مطلب که آیا پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی راهکار مدونی برای برخورد با این پدیده تنظیم شده است موضوع گفت‌وگوی برهان با «حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان» است. 
 
برخی این شبهه را وارد می‌کنند که بر اساس نص صریح قرآن حجاب مخصوص زنان مؤمن است و زنان غیرمسلمان یا افرادی که ایمان معمولی دارند می‌توانند حجاب نداشته باشند. این افراد همچنین معتقدند که حکومت نباید در این خصوص دخالت کند. نظر شما در رابطه با این شبهه چیست؟ 
 
ممکن است صریحاً حکمی در رابطه با اینکه حکومت باید در امر حجاب دخالت کند (به صورت خاص و جزئی) نداشته باشیم، ولی طبیعتاً حکومت دینی فلسفه‌ای دارد و بر اساس آن فلسفه وظایفی بر عهده‌اش هست که یکی از آن وظایف زمینه‌سازی برای رشد معنوی آحاد جامعه و ایجاد امنیت روانی لازم برای برخورداری از حیات طیبه است. در شرایطی که کسانی راهِ از بین بردن امنیت روانی یا رشد معنوی جامعه را ترویج بی‌حجابی می‌دانند و با انواع و اقسام ابزار‌ها به اغواگری می‌پردازند تا زمینه‌های فساد را در جامعه تقویت کنند، طبیعتاً حاکمیت دینی وظیفه پیدا می‌کند که نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان دهد. 
 
یکی از دلایل اینکه در صدر اسلام حکومت‌ها دستورالعمل روشنی برای دخالت در امر حجاب نداشتند می‌تواند این باشد که اساساً حجاب به عنوان یک امر فرهنگی در میان مسلمانان و حتی جوامع غیراسلامی کم‌وبیش رواج داشت و غیر از برخی موارد، حجاب به عنوان یک امر ارزشی در جامعه مطرح بود. در چنین شرایطی، بی‌حجابی‌های فردی صرفاً باعث محدودیت فرد می‌شد که معمولاً فرهنگِ علاقه‌مندِ به حجاب آنجامعه می‌توانست با آن مقابله کند و نیازی به دخالت حکومت دینی نبود.
 
این در حالی است که ما امروز با پدیدهٔ حجاب یا بی‌حجابی به عنوان یک موضوع نسبتاً جدید مواجه هستیم و بر اساس مصالح جامعه و عموماتی که امنیت و سلامت جامعه را حفظ می‌کنند، حکومت دینی مجبور است که در امر حجاب دخالت کند. اگر شما به سخنان حضرت امام (رحمت الله علیه) و دیدگاه‌های ایشان در این باره مراجعه کنید، می‌بینید که امام (رحمت الله علیه) با پدیده‌ای که توسط رژیم طاغوت آغاز شده بود، یعنی فساد و در نقطهٔ شروع آن بی‌حجابی، برخورد می‌کنند و در چند سخنرانیشان صریحاً متذکر می‌شوند که حکومت باید در اجباری بودن حجاب دخالت کند. 

بقیه در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

برخورد با بدحجابي در یک کنسرت دیگر+عکس

ایسنا: طرح تشديد برخورد با بدحجابي و مانكن‌ها در اماکن فرهنگی عصر جمعه در حاشیه برگزاری یک کنسرت دیگر در برج میلاد ادامه یافت.

 ماموران پليس پايتخت در ادامه اجراي طرح امنيت محله محور و امنيت اجتماعي از حدود یکماه قبل طرح تشديد برخورد با بدحجابي و مانكن‌ها در اماکن فرهنگی را به مرحله اجرا گذاشتند.


در اين طرح كه از مجموعه فرهنگي برج ميلاد آغاز شد ماموران پلیس امنیت اخلاقی عصر جمعه با حضوری گسترده در اين مجموعه که در آن کنسرت یکی از خوانندگان در حال برگزاري است، ضمن برخورد با افراد بدحجاب از ورود آنها به کنسرت جلوگیری کردند.

به گزارش ایسنا، سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در چندی پیش اعلام کرده بود که « پلیس پایتخت طرح‌های مختلفی را در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی به مرحله اجرا می‌گذارد و با هنجارشکنان، مانکن‌ها و افراد بدحجاب و بدپوشش برخورد می‌کند.»


به گفته وی «اجرای این طرح‌ها برابر بررسی‌های صورت گرفته از قبل برنامه‌ریزی شده است و پلیس در مقاطع مختلف با سنجش وضعیت موجود» نسبت به اجرای آنها در تهران اقدام می‌کند.

پليس پايتخت از چندی قبل تا کنون طرح‌های تشدید برخورد با بدحجابی و بدپوششی را در میادین، مراکز خرید و پارک‌ها، اماکن تفریحی، كوهستان‌ها و نمایشگاه‌ها و در مورد رانندگان و سرنشینان بدحجاب در بزرگراه‌ها و معابر درون‌شهری، اجرا كرده است. برخورد با «سگ گردانی» و «ایجاد آلودگی صوتی» نيز در پي طرحهاي قبلي همچنان ادامه دارد.


سردار احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروي انتظامي نيز پيشتر با بيان اينكه « پليس با موضوع بدپوششي برخورد مي‌كند» با برشمردن مصاديق بدحجابي گفته بود كه «لباس تنگ و چسبان، روسري كه از دو سوي آن موي سر مشخص باشد، مانتوي بالاي زانو و شلوار تنگ» از مصاديق بدپوششي هستند.

وي همچنین با اشاره به اهميت و نقش حجاب و عفاف در سلامت و طهارت فردي و اجتماعي گفته بود که اين مساله باعث هجمه شديد دشمنان به مقوله حجاب و عفاف در جامعه شده و امروز دشمنان با برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت و سرمايه‌گذاري‌هاي كلان به دنبال انحطاط پايه‌هاي فكري و فرهنگي و ديني ملت ايران به ويژه جوانان و نوجوانان بوده و ترويج زندگي غربي و بدحجابي را از ملزومات جنگ نرم مي‌دانند.


رادان ضمن انتقاد از بي‌توجهي و غفلت برخي مردم و مسئولان نسبت به ناتوي فرهنگي دشمنان، خاطرنشان كرده بود: زماني بدحجاب‌ها در جامعه احساس مي‌كردند محيط براي آنان بسيار كوچك است، اما همين عده قليل بدپوشش‌ها با سوءاستفاده از غفلت جامعه، مي‌خواهند عرصه را براي متدينين و بانوان محجبه تنگ كنند.

وي تاكيد كردخ بود که قطعا نيروي انتظامي و مسوولان امر، تحت هيچ شرايطي در مقابله با بدحجابي در جامعه و مبارزه با ناهنجاري‌هاي اجتماعي و اخلاقي كوتاه نخواهند آمد، زيرا اگر كوچكترين قصور و كوتاهي انجام شود، در برابر شهداي عزيزمان سرافكنده خواهيم بود.

جانشين فرماندهي نيروي انتظامي با بيان اينكه براي مقابله با بدحجابي در جامعه فقط كارهاي سلبي مدنظر نبوده و بايد به دنبال فرهنگ سازي در جامعه و تعميق فرهنگ ديني در ميان مردم باشيم، تصريح كرد: همه مردم و مسئولان در هر قشر و جايگاهي كه باشند بايد براي مقابله با ناتوي فرهنگي دشمنان مسئول و پاسخگو باشند.

سردار رادان گفته بود که نيروي انتظامي به مساله بدحجابي و بدپوششي به عنوان يک جرم نگاه کرده و حتما با آن برخورد مي‌کند، زيرا موضوع حجاب و عفاف مورد مطالبه مردم است و از حمايت‌هاي بي‌دريغ مردم از نيروي انتظامي در بحث حجاب و عفاف تشکر و قدرداني مي کنيم.

سردار حسین دقیقی، مدير عامل تامين اجتماعي نيروهاي مسلح نیز اخیرا در همایش عفاف و حجاب با بيان اينكه برخي با بدحجابي مي‌خواهند مخالفت خود را با نظام اسلامي نشان دهند، گفت: نيازمند آسيب شناسي وضع موجود جامعه هستيم و لازم است از نظر فرهنگي و اجتماعي بيشتر به اين موضوع توجه شود.

به گزارش ايسنا، سردار احمد روزبهاني، رييس پليس امنيت اخلاقي ناجا نيز با بيان اين‌كه « شرع ميزان حجاب را مشخص كرده است» گفته بود: «ما با كساني كه آرايش مو و صورتشان خلاف عرف و شرع جامعه است و افرادي كه مانكن‌گونه هستند و به مكتب، ارزش‌ها و انقلاب به نوعي دانسته يا نادانسته دهن‌كجي مي‌كنند برخورد مي‌كنيم و ضمن انتقال آنان به مقر پليس با خانواده آنان تماس گرفته و از آنان مي‌خواهيم كه لباس مناسبي براي آنان بياورند.»

وي با بيان اينكه « پليس از اين افراد تعهد مي‌گيرد» تاكيد كرده بود كه « اگر اين افراد مجددا اقدام به تكرار رفتارهاي ناهنجار خود كنند براي برخورد قضايي به مقام قضايي معرفي مي‌شوند.»

نظر مراجع تقلید درباره چادر مشکی

"حجاب گوهر زن است" این جمله ای است که برای امروز و دیروز نیست.از قرن ها پیش حتی قبل از اسلام، حجاب و عفاف در فرهنگ ایرانی حضور پررنگ داشته است و نجابت و پوشیدگی زنان ایرانی زبانزد همگان بوده است.

بعد از ورود اسلام به ایران، این امر در ایران اسلامی تجلی بیشتری یافت و در لایه های زندگی مردم ردپای آن به وضوح بیشتر و بیشتر دیده شد.

اما با پیشرفت فن آوری های ارتباطی، حجاب دستمایه خوبی برای جنگ فرهنگی غرب با ایران محسوب شد.

غرب و صهیونیسم حجاب را که در فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی اهمیت ویژه دارد هدف آماج حملاتخود قرار دادند و با انواع و اقسام شیوه های ضد فرهنگی سعی در رواج بی حجابی بخصوص در نسل جوان کشور دارند.

برای همین زنان جامعه اسلامی ایران امروز باید به گونه‌ای رفتار کنند که الگوی زنان سایر کشورهای جهان قرار گیرند و باید در راه انتقال مفهوم حجاب به دختران جوان نهایت تلاش خود را به کار بندند تا این ترفند غرب را نیز خنثی سازند و پشت سر بگذارند.

اما هر سال تابستان و فصل گرما که می آید، حضور بدحجابان در جامعه بیشتر نمود پیدا می کند.انگار گرمای هوا بهانه ای می شد برای پوشش نامناسب برخی دختران و پسران جوان.پوششی که شایسته فرزندان ایران اسلامی نیست.

در این میان اکثریت سیاسیون مقصر اصلی وضعیت فرهنگ حجاب در کشور را دولت نهم و دهم می دانند چرا که با تصویب شدن قانون حجاب و عفاف در سال 84 ، هنوز وضعیت آنطور که مورد انتظار بود بهبود نیافته است.

این در حالی است که دولتی ها مدعی هستند، فرهنگ حجاب را به خوبی در جامعه گسترش داده اند و قانون حجاب و عفاف را نیز کامل اجرایی کرده اند.

در هر حال مقصر هر کسی باشد ، تفاوتی نمی کند چرا که باید همه ارگان ها و نهاد ها در کشور دست به دست هم بدهند تا کشور، این معضل بزرگ فرهنگی و اجتماعی را پشت سر گذارد

در این میان نظر مراجع نیز بسیار جالب توجه است و می تواند راهگشای جوانان باشد.

سوال از مراجع اما این بود: 1- آیا حجاب از ضروریات دین است؟ حکم کسانی که به آن بی‌اعتنایی می‌کنند، چیست؟

آیت الله خامنه‌ای: اصل حجاب، ضروری دین محسوب است و بی‌اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است.

آیت الله صافی گلپایگانی: اصل وجوب حجاب فی الجمله از ضروریات اسلام است و منکر آن مرتد است ولی بی‌اعتنایی به آن با عدم انکار وجوب آن، فسق است.

آیت الله تبریزی: اصل حجاب برای زنان از ضروریات دین است و حکم کسانی که به آن بی‌اعتنایی نمایند حکم بی‌اعتنایی به سایر تکالیف دینی است.

آیت الله سیستانی: اصل حجاب از مسلّمات شریعت است و در قرآن آمده است ولی کسانی که توجه به وضوح آن ندارند، انکار آن‌ها مستلزم انکار نبوت نیست و بی‌اعتنایی، عملی گناه است.

آیت الله مکارم شیرازی: آری حجاب از ضروریات دین است ولی انکار آن برای کسانی که از ضروری بودن آن آگاهی ندارند، موجب ارتداد نمی‌شود.

آیت الله بهجت (ره): بی‌اعتنایی به حجاب گناه است و داشتن حجاب واجب است.

2- امروز حرکت خزنده‌ای بر علیه چادر که یک حجاب ملی و سنتی است آغاز شده است، خواهشمندیم نظر مبارک را در این مورد مرقوم فرمایید.

آیت الله فاضل لنکرانی (ره): سزاوار است خانم‌ها از چادر استفاده کنند چون چادر در کشور اسلامی ایران از مظاهر و شعائر اسلام می‌باشد و با حفظ این شعار سعی کنند بانوان محترم حرکت مورد سئوال را خنثی کنند.

آیت الله صافی گلپایگانی: چادر بهترین پوشش برای خانم‌ها است، چون تمامی مفاتن بدن را می‌پوشاند. خانمهای مسلمان باید آداب و سنن اسلامی را در لباس پوشیدن مراعات کنند و از تجدد گرایی مضر پرهیز کنند.

آیت الله بهجت (ره): چادر حجاب پسندیده است.

آیت الله سیستانی: چادر حجاب بهتر است و سزاوار نیست زنهای مؤمن بدون چادر خارج شوند.

آیت الله مکارم شیرازی: حجاب یکی از قوانین مسلّم اسلام است و اساس آن، پوشاندن بدن و مو‌ها غیر از صورت و دست‌ها تا مچ است ولی بی‌شک، چادر حجاب بر‌تر است.

آیت الله تبریزی: پوشیدن بدن بر زن واجب و بهترین نوع پوشش واجب،‌‌ همان چادر مشکی است که زنهای مؤمنه خود را با آن می‌پوشانند.

بقیه در ادامه مطلب ...


ادامه نوشته

آیت الله آملی:بدحجابی با بگیروببند حل نمیشود

 رسا: آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه در کشور حضرت ولی عصر(عج) وضع حجاب رضایت بخش نیست، گفت: دلیل این وضع این است كه لذت عفت را هنوز به خوبی نچشیده‌ایم.

وی با ابراز تاسف از وضعیت پوشش برخی آقایان در جامعه دینی، گفت: عفت تنها برای زنان نیست و مردان نیز وظیفه دارند این مساله مهم دینی را رعایت کنند.

  آیت‌الله جوادی آملی، در جمع روحانیان و جمعی از بانوان محجبه در مسجد روستای احمد آباد دماوند، با اشاره به آیات و روایات در خصوص مساله عفاف و حجاب، گفت: در این روایات دینی شباهت انسان عفیف همانند یک فرشته بیان شده است.

 
وی با ابراز تاسف از وضعیت پوشش برخی آقایان در جامعه دینی، گفت: عفت تنها برای زنان نیست و مردان نیز وظیفه دارند این مساله مهم دینی را رعایت کنند.

 
آیت‌الله جوادی آملی همچنین با تقدیر از زحمات نیروی انتظامی در راستای برخورد با مظاهر بدحجابی در جامعه دینی، متذکر شد: مساله بدحجابی در جامعه با بگیر و ببند حل نخواهد شد.

حجاب کارکنان دولت بازرسی می‌شود  

 فارس: علیرضا افشار عصر امروز در مراسم تجلیل از باغبانان (مادران) گلستان حجاب و عفاف به مناسبت ۲۱ تیر ماه روز عفاف و حجاب در بیت نماینده ولی فقیه در گیلان، رعایت حجاب و عفاف را یکی از آموزه‌های دینی و تکالیف شرعی برای صیانت از حریم خانواده و جامعه، محیط کار و غیره دانست و افزود: رعایت حجاب و عفاف یک هنجار عمومی است.

وی با بیان اینکه تهاجم فرهنگی غرب پس از آتش‌بس با هزینه‌های بیشتر از طریق اینترنت و ماهواره بیشتر جوانان را تحت تاثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: امروز توجه به اسلام و رعایت حجاب و عفاف در غرب و بیداری اسلامی در منطقه بیشتر مورد توجه قرار گرفته که برای ما یک افتخار بزرگ محسوب می‌شود.

مسئول ستاد صیانت اجتماعی و اخلاقی کشور، استان‌های شمالی را فرصتی برای اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب خواند و گفت: این رسالتی است که بر عهده تمام مسئولان کشوری گذاشته شده زیرا جمعیت زیادی که برای تفریح و استفاده از برنامه‌های نشاط اجتماعی به کنار ساحل می‌آیند باید با فلسفه کلام توجیه شوند.

وی بازرسی از وضعیت حجاب و عفاف کارکنان دولتی را یکی از برنامه‌های ستاد صیانت اجتماعی و اخلاقی کشور خواند و اذعان کرد: این برنامه از ابتدای سال ۱۳۸۷ تاکنون در ۱۲ فصل به صورت اقدام‌های فرهنگی تدوین شده که شامل همایش‌ها، اردو‌ها، توزیع محصولات فرهنگی و غیره است و اعتبار این برنامه نیز در بودجه سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ دیده شده است.

افشار، اولویت کار فرهنگی را در رسیدگی به وضعیت فرهنگی کارکنان دولت دانست و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی آیین‌نامه انضباطی برای افراد متخلف نیز دیده شده و در صورت مشاهده ابتدا با تذکر و سپس با مشاوره و سرانجام با برخورد مواجه می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در گیلان نیز در مراسم مذکور بر ضرورت توجه به حجاب و عفاف تاکید کرد و افزود: عفت انگیزه و شعور دینی و اخلاقی است که انسان را از زشتی‌ها باز می‌دارد.

آیت‌الله زین‌العابدین قربانی با بیان اینکه تقوی عاملی در انسان‌ها برای بازداری از گناه است، یادآور شد: عفت انگیزه اخلاقی و دینی بوده و جامعه را از انجام کارهای زشت و ناپسند حفظ می‌کند.

وی افزود: حضور زنان در مسئولیت‌های مختلف اجتماعی از برکات جمهوری اسلامی است.

امام جمعه رشت، با بیان اینکه امروز زنان کشورمان همراه مردان در عهده‌گیری مسئولیت‌های مهم اجتماعی جامعه فعالیت دارند، گفت: زنان در انجام مسئولیت‌ها و وظایف خود کوشا بوده و به خوبی عمل می‌کنند.

وی، با تاکید بر ضرورت رعایت حجاب و عفاف بانوان در اداره‌های دولتی، تصریح کرد: حرکات و رفتار بانوان در اداره‌ها باید با نظام الهی سنخیت داشته باشد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان نیز در این مراسم، به بازرسی‌های انجام گرفته از ۹۰ دستگاه استان اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته در بخش حجاب و عفاف اداره‌ها و سازمان‌های گیلان موفقیت‌های خوبی کسب کردیم.

حجت‌الاسلام غلامرضا شفیعی‌زاده متذکر شد: برخی از اداره‌ها، سازمان‌ها و نهادهای گیلان در توجه به حجاب و عفاف خیلی خوب عمل کردند.

وی خاطرنشان کرد: از مدیران دستگاه‌ها و کارمندان در اداره‌ها انتظار می‌رود مسایل دینی، اسلامی و اخلاقی را به طور جدی رعایت کرده و مروج مسایل فرهنگی باشند.

به گزارش فارس، در این مراسم بالغ بر ۲۰ از نفر مادران و دختران نمونه در بخش حجاب و عفاف تجلیل شدند.

چگونگی رواج «چادر» در ایران  

مهر: دکتر محمد بقایی (ماکان) محقق و نویسنده کشورمان در مورد سابقه تاریخی حجاب در ایران قبل از اسلام گفت: براساس تحقیقات به عمل آمده در مورد تاریخ حجاب در میان زنان ایرانی، مورخان بر این عقیده‌اند در ایران باستان زمانی که زنان همراه مردانشان در کاروان‌ها سفر می‌کردند برای آنکه مورد تعرض راهزنان قرار نگیرند در کاروان‌ها که به طور طبیعی برای محفوظ بودن از طوفان و گرد و خاک‌های حاصل از آن بر روی پوشش‌هایی می‌انداختند. 

وی افزود: این پوشش‌ها سبب می‌شد که راهزنان تفاوت میان زن و مرد را در کاروان‌ها و همین طور کجاوه‌ها تشخیص ندهند و چون به تدریج دانستند که چنین پوششی می‌تواند سبب شود که راهزنان گمان کنند که کسی که در زیر آن پوشش هست احتمالا مرد است که در صورت تعرض به آنان به خوبی از خود دفاع خواهد کرد صلاح را در این دیدند که این پوشش را به طور دائم در سفر‌ها چه بر مرد و چه بر زن در شرایطی که احساس می‌کردند ممکن است مورد تعرض راهزنان قرار گیرند استفاده کنند. 

نویسنده «شناخت‏نامه ایرانی» در ادامه سخنانش اظهار داشت: بنابراین این در پوشش رفتن به تدریج در میان زنان ایرانی باب شد که رفته رفته در شرایط طبیعی نیز رواج پیدا کرد و مردان که دیدند تعرض تنها در حالت‌های راهزنی نیست و می‌تواند از طریق نگاه هم در شهر‌ها و معابر عمومی و گذرگاه‌ها نیز مصداق پیدا کند، از این رو آنرا به تدریج متحول کردند که به صورت پوششی برای پوشاندن روی زنان و بعد در حالت تکامل یافته‌تر صورت پوشش کامل که فراخ‌های زنان را می‌پوشاند درآمد. 

بقایی (ماکان) تصریح کرد: در واقع این پوشش بدل به نوعی لباس شد که امروز در فرهنگ ایرانی بنام چادر معروف است که اصلا ریشه‌ای ملی دارد به طوری که ترجمه آن در دیگر زبان‌ها دقیقا با همین تلفظ چادر به کار می‌رود زیرا اگر به جز این ترجمه شود هیچ معنایی نخواهد داشت یعنی اگر چنانچه در انگلیسی به Tent به معنای چادر ترجمه شود بیشتر معنای خیمه را می‌دهد تا چادر به معنای عقیدتی دارد. 

مترجم «سیر حکمت در ایران» در پایان سخنانش یادآور شد: پس از آنکه اسلام وارد ایران شد از آنجا که تأکید بر پوشش زنان بوده و باز از آنجا که بسیاری از عقاید اسلامی را ایرانیان با عقاید قابل قبول پیشین خود درآمیختند چادر را مناسب‌ترین وسیله برای حجاب دانستند که امروز به طور خاص در میان زنان ایران معمول است و از همین روست که نظیر آن را این چنین که در البسه ایرانی به کار می‌رود و مصرف دارد در سرزمین‌های دیگر نمی‌بینیم و اگر هست در واقع تقلیدی است از نوع پوشش که ریشه ایرانی دارد.

مانکن هایی که با حجاب تر از رهگذرانند!  

مهر: جلوی فروشگاههای پوشاک و ویترین برخی مغازه های شهرهای مختلف گلستان مانکن ها و آدمکهایی نصب شده که وضعیت حجاب شان به مراتب بهتر از حجاب برخی رهگذران و یا فروشندگان لوازم و اجناس مختلف است.
 
پوشش های نامناسب و بدن نما، آرایش های تند و زننده برخی افراد و مسافران لزوم فرهنگ سازی برای ترویج مقوله عفاف و حجاب را بیشتر ضروری می سازد.
 
رواج بدحجابی بین برخی شهروندان و مسافران وارده به گلستان در حالیست که به تاکید بسیاری از کارشناسان و مسئولان باید برای ترویج مقوله حجاب و عفاف برنامه ریزی گسترده ای صورت گیرد.
 
برخی شهروندان گلستانی با اشاره به وضعیت بد پوشش برخی افراد اعم از زن و مرد خواهان برخورد دستگاههای ذیربط با مرجان بدحجابی و نهادینه سازی عفاف و حجاب در جامعه شدند.
 
یک شهروند گرگانی در این زمینه گفت: متاسفانه برخی از بانوان با وضعیت در جامعه ظاهر می شوند که انسان احساس شرم می کند، درحالیکه فرد بد حجاب با گستاخی در جامعه تردد می کند.
 
مریم کریمی افزود: متاسفانه با توجه به گردشگر پذیر بودن استان و شهرستان، برخی مسافران که منطقه وارد می شوند، پوشش نامناسبی دارند و وضعیت پوشش آن بیشتر مناسب درون منزل است نه محیط جامعه.
 
محسن جعفری بازاری گلستانی نیز با انتقاد وضعیت حجاب برخی افراد گفت: برخی افراد فعال در فروشگاهها و مراکز کسبی وضعیت حجابشان بگونه ای که از حجاب مانکن هایی که جلوی ویترین مغازه ها نصب شده، بدتر است.
 
وی اظهار داشت: در تفرجگاهها و مناط قگردشگری مانند النگ درهف ناهارخوران و یا سواحل غرب استان باید بیشتر نظارت شود، زیرا اکنون برخی از این مناطق شایسته یک جامعه اسلامی نیست.
 
این بازاری گرگانی خواستار برخورد دستگاههای مربوط با بدحجابان شد و گفت: بدحجابی ریشه بسیاری از مشکلات و آسیب هاست و باید دستگاهها، مسئولانه تر برخورد کنند.
 
امام جمعه بندرگز به راههای مقابله با بدحجابی در جامعه اشاره کرد و گفت: مقابله با بدحجابان و بی حجابان، برخورد جدی و غیرتمندانه نیروی انتظامی و قوه قضاییه را می طلبد.
حجت الاسلام سید مصطفی محمدی گفت: علاوه بر این، یک کار فرهنگی جدی صورت گیرد، چگونه برای شرکت در انتخابات حضور حداکثری داریم، برای عفاف و حجاب حرکت حداکثری را از مردم بخواهیم تا با حجابها در جامعه حرکت کنند و چادر را  فرهنگ کنیم.
 
امام جمعه بندرگز گفت: ترویج امر به معروف و نهی از منکر نیز باید مورد توجه قرار گیرد و امر به معروف و نهی از منکر حداکثری را طلب کنیم.
 
وی یادآورشد: اکنون خانم بدحجاب با گستاخی تمام در جامعه حرکت می کند و هیچ کس امر به معروف و نهی از منکر نمی کند، زیرا هنوز اهمیت این فریضه بیان نشده است، درحالیکه واجبات و فروعات دین 10 چیز از جمله امر به معروف و نهی از منکر است.
 
حجت الاسلام محمدی افزود: فرقی بین فریضه نماز و روزه و امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد و با امر به معروف و نهی از منکر لسانی می توانیم بدحجابی را از بین بریم که این امر خواست رهبری است.
 
امام جمعه بندرگز اظهار داشت: وقتی فرد بدحجاب در جامعه حرکت می کند، دیگران امر به معروف و نهی از منکر لسانی داشته باشند، فرد بدحجاب خود را جمع می کند.
 
وی افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر لسانی را ترویج کنیم و صدا و سیما و مسئولان و همه از مردم بخواهند در مقوله حجاب و عفاف، امر به معروف کنند، خود بخود بساط عده ای که سازمان یافته به بدحجابی می پردازند جمع می شود. 

پاسخ آیت‌الله صافی به نامه یک 'دختر بدحجاب'  

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ به نامه دختر جوانی درباره حجاب گفت: مساله حجاب را تحت احساسات جوانی نمی‌توان بررسی کرد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله صافی گلپایگانی متن نامه به این مرجع تقلید و پاسخ وی به این شرح است:

 
مرجع عزیز و عالیقدر آیت الله صافی گلپایگانی

سلام علیکم؛

 
من فاطمه 21 ساله هستم. شما را بارها در مشهد دیده‌ام، و به شما به چشم یک پدر معنوی نگاه می‌کنم. آقا من یک دختر بدحجاب هستم، راستش نمی‌دانم حجاب چیست؟ چرا حجاب بر ما واجب است؟ چرا حجاب ارزش است؟ آیا چادر یک تکه پارچه با ارزش و مقدس است؟ دختر 9 ساله از چادر چه می‌داند؟ چرا فقط در دین ما چادر و حجاب وجود دارد، یعنی پیامبران دیگر نمی‌دانستند؟!

آیا معنای پوشش، نبودن من در جامعه نیست؟ پس چگونه باید برای جامعه مفید باشم؟چرا ما زنان باید تاوان دل‌های مریض بعضی مردان را بدهیم؟ آیا بهتر نیست حجاب در کشور اختیاری باشد؟ لطفاً مرا نصیحت کنید و به سؤالاتم جواب دهید که من پی‌جوی حقیقتم. منتظر پاسخ شما هستم.

 
آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ این نامه بیان داشته است:

 
بسم الله الرحمن الرحیم

 
علیکم السلام و رحمه الله

دخترم! انشاءالله تعالی تندرست و سعادتمند باشید و اندیشه‌های نیک و درست را در خود پرورش دهید.

 
نامه شما را خواندم. از بیداری باطن و معنویت پاک و اصالت فطرت شما امیدوار شدم.

نوشته‌اید پی‌جوی حقیقت هستید و نصیحت می‌خواهید. حقیقت ظاهر و آشکار است به هرچه نگاه کنید از ذره تا مجرّه، از زمین تا آسمان و کهکشان‌ها و جنبندگان بزرگ و کوچکی که با چشم غیر مسلح به زحمت رؤیت می‌شوند، آب و هوا، باغ و سبزه‌زارها و درخت‌ها، حیوانات برّی و بحری و این انسان، این من و تو و این همه دستگاه‌ها و تأسیساتی که در بدن ما برقرار است و علی الدوام بی‌آن‌که ما نقشی داشته باشیم به طور خودکار عمل می‌کنند، این همه گل‌ها، این همه میوه‌ها و این همه ... و این همه ...، همه انسان را نصیحت می‌کنند؛ همه حقیقت و حق را نشان می‌دهند که غافل نباشید، بیدار و هشیار باشید، از این کتاب آفرینش که میلیون‌ها و میلیون‌ها و میلیاردها و بیش از حساب و شمار درس بصیرت و بینش دارد بخوانید، و پند بگیرید.

بدانید که شما در برابر این معانی ژرف و این وجود پر از حکمت نباید آرام بنشینید. باید پرده‌های جهالت را هرچه می‌توانید پاره کنید، و به سوی روشنایی بیشتر گام بردارید.

مسئله حجاب و مسائل جنسی و جنسیتی را تحت احساسات جوانی دختر یا پسر نمی‌شود بررسی کرد، و نگاه غیر احساساتی باید به آن داشت.

این برنامه و روابط مرد و زن و حجاب، همه باید با دید عقل و مصلحت بررسی شود. مفاسد و مصالح بسیار در اینجا ملاحظه می‌شود. کرامت و شخصیّت زن بیشترین مصلحتی است که باید حفظ شود.

حجاب و پوشش و چادر و جدایی‌هایی که بین دو جنس به حکم عقل و شرع مقدس اسلام رعایت می‌شود همه، جامعه را از فساد، و خانواده را از ویرانی نجات می‌دهد. حجاب برای زن حصاری حصین و قلعه‌ای‌ محکم است.

در جامعه کاری که برحسب وضع طبیعی بین زن و مرد توزیع شده است هر دو کار است، هر دو شریف است، هر دو باید رعایت شود تا جامعه بر نظام درست برقرار باشد.

خانه‌داری زن از اشرف کارها است. زن خانه‌دار بیکار نیست. مرد هم که مشاغل بسا سخت بیرون را عهده‌دار است جهاد فی سبیل الله است. کارهای پر زحمت و سخت به عهده مرد است.

بعض افراد بی‌اطلاع، نگاه ظاهری به غرب و اروپا و آمریکا می‌کنند، و یک زن را می‌بینند که مثلاً وزیر یا وکیل شده است امّا هزاران زن را که در نهایت محرومیت‌های اقتصادی گوناگون هستند نمی‌بینند.

امروز در غرب، کار فساد بی‌حجابی و اختلاط زن و مرد به جایی رسیده است که از جلوگیری مفاسد آن عاجز شده و به مفاسد بسیار مخرب آن تن در داده‌اند.

در غرب طبق اخباری که خبرگزاری‌ها منتشر می‌کنند زن‌ها در هر نهاد و مخصوصاً نهادهای ارتشی مورد اذیت و آزار مردهای مافوق هستند. زندگی راحت و آرام و انسانی ندارند. موالید تا حد چهل و هشت درصد در شناسنامه بی پدر معرفی می‌شوند.

ما باید به تعالیم اسلام افتخار کنیم. سالم‌ترین مجتمعات و جوامع، مجتمعات اسلامی است. تفکیک جنسیتی برای سلامت جامعه شرط اساسی است. چادر و رعایت محرم و نامحرمی و اختصاص‌یافتن بعض مشاغل به زن، و بعض مشاغل به مرد بر اساس همین تفکیک لازم جنسیتی و ترتیبات و ضوابط آن است.

در احکام شرع جنبه‌های جسمانی و روحی مرد و زن ملاحظه شده است، و بر اساس صرف برتری‌دادن یک جنس بر جنس دیگر دستور و برنامه‌ای نیست. پیامبران همه به حجاب دستور داده‌اند، و اختصاص به اسلام ندارد، و حکم ملازم زن و مرد است.

همین روزها به یکی از وزراء در ایتالیا پیشنهاد کرده بودند که زنان مسلمان را از روبند ممنوع سازد، جواب داده بود که از کار و برنامه‌ای که حضرت مریم داشت کسی را منع نمی‌کنم! یعنی حضرت مریم هم حجاب کامل داشته‌اند.

دخترم راجع به حجاب، راجع به توانایی‌های زن و مرد و نقش این دو جنس در ساختن یک جامعه عقل‌پسند با کرامت، کتاب‌های بسیار شیعه و سنی، و مسلمان و کافر نوشته‌اند.

من به شما توصیه می‌کنم به تمام وجود اگر سعادت حقیقی خود را می‌خواهید، حجاب و تعلیمات عالیه اسلام را در همه برنامه‌ها رعایت کنید.

خداوند متعال شما را حفظ و به همه آرزوها و آمال مشروع و عقل‌پسند برساند، والسلام.

دولت دهم چگونه قانون حجاب و عفاف را اجرایی کرد؟  

مسئله فرهنگ از دیرباز در ایران به عنوان سرزمین مهد و تمدن وجود داشته و در لایه های زندگی مردم ردپای آن به وضوح قابل مشاهده است و البته بخشی از این فرهنگ به حجاب و عفاف باز می‌گردد.

حجاب و عفافی که مدت هاست به یکی از چالش های بزرگ فرهنگی کشور تبدیل شده و همه ساله بودجه های کلانی برای بهبود اوضاع آن اختصاص داده می شود.

بودجه هایی که انگار تنها هزینه می شوند، بدون اینکه فایده خاصی داشته باشند و به نظر می رسد حتی تصویب قانون حجاب و عفاف و برخورد نیروی انتظامی با بد حجابی  نیز نتوانسته در این زمینه راهگشا باشد.
 

هر سال تابستان و فصل گرما که می آید، حضور بدحجابان در جامعه بیشتر نمود پدا می کند.انگار گرمای هوا بهانه ای می شد برای پوشش نامناسب برخی دختران و پسران جوان.پوششی که شایسته فرزندان ایران اسلامی نیست.

 در این میان اکثریت سیاسیون مقصر اصلی وضعیت فرهنگ حجاب در کشور را دولت نهم و دهم می دانند چرا که با تصویب شدن قانون حجاب و عفاف در سال 84 ، هنوز وضعیت آنطور که مورد انتظار بود بهبود نیافته است.

این در حالی است که دولتی ها مدعی هستند، فرهنگ حجاب را به خوبی در جامعه گسترش داده اند و قانون حجاب و عفاف را نیز کامل اجرایی کرده اند.

همین چند وقت پیش بود که سيد محمد حسيني وزير ارشاد گفته بود: «ما در خارج هم بر حجاب نظارت مي‌كنيم چه برسد به داخل!» که این امر نشان از ادعای دولتی ها مبنی بر کنترل  وضیت حجاب در جامعه دارد با ین حال آنچه در سطح جامعه  پیداست حکایت متفاوتی دارد و تایید کننده این سخنان وزیر ارشاد نیست.

در هر حال، آن‌چه که به عنوان قانون عفاف و حجاب در سال ۱۳۸۴ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و وظایف و فعالیت‌های نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف را مشخص کرد،که  بخشی از این زمینه برای تحقق اهداف متعالی در مقوله عفاف و حجاب است و بنا بر نظر بسیاری از سیاسی ها و فرهنگی های کشور   در اجرای این قانون توسط دولتی ها و نهاد اجرایی کوتاهی شده است.

در این قانون سیاست‌ها و راهکارهایی چون در اولویت‌قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی و ابلاغ روش‌های اجرایی و تعیین ضوابط و هنجارهای روشن در مورد نوع لباس و پوشش افراد در بخش‌های رسمی و اداری کشور مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس این قانون نظارت بر رعایت حریم حجاب و عفاف در سازمان‌های دولتی و عمومی و نظارت و تاکید بر ضرورت رعایت سادگی و پوشش و فرم‌های اسلامی و حضور ساده و بی‌آرایش در محیط کار به دلیل تاثیر منفی بر مراجعان و تعریف استانداردهای فرهنگی مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف منطبق با فرهنگ دینی و ملی و فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای ترویج الگوهای مناسب پوشش اسلامی توسط نهادهای الگو ده باید در اولویت کارهای دستگاه‌های مختلف کشور قرار گیرد که با نگاهی به وضعیت بسیاری از ادارات و سازمان های دولتی  و غیر دولتی  کاملا مشخص است که  این بند از این قانون هر گز اجرای مناسبی نداشته است.

در این قانون هم‌چنین ایجاد مراکز و موسسات متعدد با هدف الگوسازی، ارایه مدل‌های مناسب و متنوع و ایجاد رقابت سالم در زمینه بین افراد، وضع قوانین و مقررات لازم برای اصلاح وضعیت پوشش در جامعه، گسترش و تقویت مراجع قانونی برای ترویج پوشش اسلامی در جامعه، اصالت‌بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات متنوع فرهنگی، هنری متناسب و رعایت حجاب و حفظ شئون اسلامی از سوی مدیران، مسوولان حکومتی و خانواده‌های آنان و تدوین شاخص‌هایی در این زمینه برای گزینش مدیران در اولویت قرار گرفته است اما کافی است سری به میدان 7 تیر یا سایر مراکز فروش مانتو زد تا متوجه شد که اثری در الگو سازی  و ارائه الگوهای مناسب نیست و خریداران بعضا مجبور به خرید مدل های بازار می شوند.
 
مدل هایی که  با فرهنگ اسلامی- ایرانی کشور منطبق نیست و کاملا مشخص است که نظارتی بر تولید  مدل های اسلامی صورت نگرفته است.

اما در حالی که اکثریت نمایندگان مجلس و استادان حوزه فرهنگ اسلامی نسبت به کم کاری دولت در اجرای قانون حجاب و عفاف  انقاد دارند، علی مطهری نماینده مردم تهران در این زمینه پیشتاز است و انتقادات تندی نسبت به دولتی ها دارد.

وی که در مجلس هشتم نیز باراها در این خصوص از دولت انتقاد کرده بود، در آخرین اظهارات خود جریان انحرافی را دلیل بی توجهی دولت به مقوله فرهنگ حجاب دانست و گفت: «دولت نگاه خاصی در برخورد با مسائل فرهنگی دارد که سیاست‌گذاری آن توسط آقای مشایی انجام می‌شود که او هم از حمایت رییس‌جمهور برخوردار است این در حالی است که وزیر باید تابع اسلام باشد نه نظر آقای مشایی
 
وی افزود: «دولت در برخی موارد سیاست‌های خلاف نظر مراجع و سیاست‌های کلی نظام دارد و در واقع مهم‌ترین مشکل بی‌اعتقادی دولت به وظیفه نظارت موثر در امور فرهنگی است. این یک مشکل اساسی در کشور است که رییس‌جمهور خیال می‌کند با اتکای به آرای مردم می‌تواند سیاست‌های خود را اجرا کند، در حالی که رییس‌جمهور مجری سیاست‌های کلی نظام است هرچند خودش مخالف باشد.»
 
البته  با توجه به اظهارات پیشین اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر جنجالی رئیس جمهور و قرار دادن فرهنگ ایرانی در مقابل فرهنگ اسلامی این سخنان علی مطهری چندان هم بیراه به نظر نمی رسد.

در هر حال ، در تمدن ایرانی – اسلامی «حجاب» پیشینه دیرینه دارد و سابقه آن به قبل از ورود اسلام می‌رسد و در تعالیم اسلامی نیز پدیده‌ای مذهبی و ارزشی محسوب می‌شود که لازمه پرداختن به آن بسترسازی در زمینه‌های فرهنگی – اجتماعی است
 
.علی مطهری نیز تنها کسی نبوده و نیست که به اجرای نصفه و نیمه قانون حجاب و عفاف انتقاد دارد و بسیاری از سیاسیون و مردم نیز به وضعیت حجاب در جامعه معترضند و مسلما  فرهنگ حجاب با شعار در جامعه نهادینه نمی شود بلکه نیاز به عمل  و بستر سازی فرهنگی دارد  و بی تردی برخورد  نیروی انتظامی نیز به تنهای در این زمینه راهگشا نخواهد بود.

قانون حجاب و عفاف نیاز به اجرای درست  دارد، امری که با وجود شعارها در دولت نهم و دهم همچنان  در انتظار عمل است.

کم‌کاری در زمینه حجاب آقایان!

فهیمه فرهمندپور بعد از ظهر امروز در همایش بزرگ عفاف و حجاب در پارس جنوبی اظهار داشت: گسترش فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه امری لازم و ضروری است و به ویژه در شرایط کنونی باید در این مسیر اهتمام ورزیم. 

وی با تاکید بر لزوم رعایت حجاب در جامعه افزود: تاکنون به کشورهای زیادی سفر کرده‌ام و در این سفر‌ها در صحبت با کسانی ‌که تازه مسلمان شدند متوجه شدم که یکی از جذاب‌ترین احکام اسلام برای آن‌ها حجاب بوده و حتی خیلی‌هایشان قبل از این‌که مسلمان شوند حجاب داشته‌اند؛ با این‌که ما دین‌دارانی در بین خودمان داریم که بیشترین مقاومت را در برابر حجاب نشان می‌دهند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به کم‌کاری در ارتباط با مسئله‌ حجاب خاطرنشان کرد: من می‌خواهم بگویم که چه اتفاقی افتاده که حالا پس از گذشت سه دهه از انقلاب نتوانستیم این مسئله را در جامعه‌مان حل کنیم؟ یکی از مسایلی که سبب شده که ما در این زمینه موفق نباشیم این است که ما حجاب را تنها یک امر زنانه دیدیم؛ ما همیشه خانم‌ها را منع کرده‌ایم ولی هیچ‌کاری در خصوص آقایان انجام نداده‌ایم. 

فرهمندپور بیان کرد: ما فقط در ارتباط با حجاب زنان کار کرده‌ایم در حالی‌که قرآن در ابتدا این مسئله را به مردان گوشزد می‌کند و بعد به زنان ولی ما این نگاه را گسترش نداده‌ایم. 

وی اضافه کرد: با همین عمل‌کرد ماست که زنان ما در عکس‌العمل می‌گویند چرا حجاب برای من هست و برای مردان نیست؟ استاد مطهری گفتند حجاب مصونیت است نه محدودیت؛ این حرف در حوزه‌ نظری درست است ولی مسئله این‌جاست که آیا ما توانسته‌ایم این محدودیت و محرومیت را حل کنیم؟ 

فرهمندپور با اشاره به اهمیت ایجاد محیط مناسب در زمینه مسئله‌ حجاب گفت: وقتی من به دخترم می‌گویم در خیابان دوچرخه‌سواری نکن، باید به او امکانات دیگری بدهم ولی وقتی به او امکان دوچرخه‌سواری در محل مخصوص را نمی‌دهم، مطمئنا در او واکنش و مقاومت ایجاد می‌کنم. 

وی یادآور شد: ما ۶۰۰ دختر بچه را چند ساعت در روز در مدرسه با مانتو و مقنعه می‌پوشانیم آن هم به خاطر یک پنجره‌ بی‌حفاظ یا یک مستخدم مرد، در حالی‌که با به‌سازی محیط و استخدام یک مستخدم زن به راحتی می‌توانیم مشکل را حل کنیم، ولی این کار را نکرده‌ایم و امروز دچار مشکل شده‌ایم. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اجتماعی بودن مسئله‌ حجاب اظهار داشت: یکی از خطاهای ما این است که حجاب را به یک امر فردی و عبادی مثل نماز تبدیل کرده‌ایم با این‌که این‌جور نیست. حجاب و پوشش یک امر اجتماعی‌ست و در مناسبات اجتماعی شکل می‌گیرد. 

فرهمندپور بیان کرد: ما در برابر جامعه‌مان حق داریم و نمی‌توانیم هرطوری که خواستیم لباس بپوشیم؛ ما در کشورمان در خصوص حجاب بدسلیقگی کرده‌ایم و حجاب را تبدیل کرده‌ایم به یک مسئله‌ حکومتی، با این‌که ما باید حجاب را تبدیل کنیم به مسئله‌ای مردمی، چون حجاب واقعا مسئله‌ای مردمی‌ست نه حکومتی. 

وی افزود: تا زمانی‌که این مسئله برای مردم و در درون خانواده‌های ما مهم نباشد نتیجه‌ای نمی‌گیریم؛ واقعیت این است که مردم باید در این خصوص احساس مسئولیت کنند نه فقط دولت؛ چیزی که مشخص است این است که فردی کردن و هم‌چنین حکومتی کردن حجاب خطرناک است. 

این استاد برجسته دانشگاه، پوشش را آخرین حلقه بروز خارجی رفتار انسان دانست و خاطرنشان کرد: قطعا قبل از پوشش حلقه‌های دیگری وجود دارند؛ چند مقدمه و فضیلت پایه وجود دارد که اگر شکل نگیرند به پوشش صحیح نمی‌رسیم. 

 فرهمندپور اذعان داشت: در کشور ما ضریب قانون‌مداری بسیار پایین است؛ ما باید در خانواده و مدرسه روی قانون‌مداری کار می‌کردیم که نکردیم. 

وی تصریح کرد: اصل دیگر خویشتن‌داری و خودکنترلی است که متاسفانه آمار‌ها نشان می‌دهد جامعه‌ ما اصلا خودکنترلی ندارد؛ فقدان اعتماد به نفس و آرمان‌گرایی لازم نیز از دیگر معضلات جامعه ماست که باعث شده به جای دیدن افق‌های دور و تلاش برای حرکت جوان امروز تمام آرمانش لباس و آرایشش باشد و این است که امروز شاهد چنین پوششی در جامعه هستیم.

اجرای این قانون باید تداوم داشته باشد تا در جامعه فرهنگ سازی شود

عضو هیات  رییسه مجلس معتقد است اجرای قانون عفاف و حجاب به درستی در جامعه اجرا نمی شود و اجرای این قانون باید تداوم داشته باشد تا در جامعه فرهنگ سازی شود.



احمد سالک نماینده اصفهان و عضو هیات رییسه مجلس در گفت وگو با خبرنگار شفاف با اشاره به لزوم اجرای قانون عفاف و حجاب در جامعه، گفت: آنچه که در اجرای مسایل قابل توجه است تحقق بخشیدن به ضوابط قانونی است. اگر قانون در جامعه پیاده شود مجموع این مسایل نیز حل خواهد شد.اشکال اصلی این است که اجرا قانون به دلایل متعددی ضعیف است.

وی مشکل عفاف و حجاب در کشور را عدم اجرای این قانون دانست و ادمه داد: قانون عفاف و حجاب مشخص است و 26 دستگاه در اجرای این قانون زیربط هستند و وظیفه دارند اما آنچه قابل توجه است اجرای قانون است که باید به آن توجه کرد. نظر بنده این است که باید به موضوع حجاب و عفاف از حیث ضوابط شرعی توجه ویژه ای شود چراکه ملت ما خود را موظف به حجاب و عفاف می دانند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس باید نظارت خود را بر اجرای قانون عفاف و حجاب بیشتر کند،خاطرنشان کرد: کاری که مجلس باید انجام دهد نظارت بر حسن اجرای قانون است. این مسئله در کمیسیون فرهنگی مطرح و قرار شد که کمیسیون فرهنگی با استفاده از ابزار نظارتی خود این کار را تعقیب کند.

سالک با تاکید براینکه اجرای قانون عفاف و حجاب نیازمند تداوم است، تصریح کرد: در جلسه ای که وزیر ارشاد و فرماندهان نیروی انتظامی در مجلس حضور داشتند مسایل مربوط به عفاف و حجاب را مطرح کردیم و نکاتی را متذکر شدیم. اجرای قانون عفاف و حجاب نیازمند تداوم و استمرار است و نمی توان مقطعه ای عمل کرد و سپس رها کرد.

وی افزود: اجرای قانون عفاف و حجاب آنقدر باید ادامه پیدا کند که این موضوع مانند بستن کمربند در ماشین ها بهینه شود. در خصوص بستن کمربند ایمنی نیروی انتظامی با اقداماتی که انجام داد این فرهنگ را در جامعه تحقق بخشید. در رابطه با مسئله عفاف وحجاب تداوم کار، توجیه مردم و اطلاع رسانی دقیق منطقی، علمی، قرآنی و اجتماعی باید انجام شود. مردم ما هوشیار و با بصیرت هستند و تحمل این مسایل را دارند. لذا در این قضیه هم باید اطلاع رسانی به موقع انجام داد و هم قانون را در جامعه استمرار داد تا در جامعه فرهنگ سازی شود و این ضرورت عفاف و حجاب است.

سری دوم تصاویر و طرح های گرافیکی حجاب

سری دوم تصاویر و طرح های گرافیکی حجاب

 زن ، حجاب ، دختر

 

زن ، دختر ، حجاب ، hijab

 

زن ، دختر ، حجاب ، hijab

 

زن ، دختر ، حجاب ، hijab

 

زن ، دختر ، حجاب ، hijab