درباره پیامک های کلیپس دختران!

نمی خواهیم بگوییم در پشت پرده این مطالب حتما دست های مغرضی وجود دارند اما حتما دست های پنهان معانی و اثرات اجتماعی موجود هستند. این مضامین هر چند که محتوای طنز داشته باشند اما دارای اثرات و پیام هایی هستند. به طور کل جوک ها و پیامک ها نمودی از فرهنگ جامعه و خروجی ای از درون آن می باشند و البته در ادامه دارای تاثیر بر ابعاد و شکل گیری فرهنگ آن جامعه هستند. در واقع جوک ها و خنده های ناشی از آن می توانند دارای تحلیل های معناشناسی، جامعه شناسی و روانشناسی باشند.

عناصر تشکیل دهنده متن این مطالب که الفاظ و کلمات هستند از واژه های دختر، آرایش، کلیپس، چکمه و.. متشکل می شوند، واژه هایی که نشان دهنده نوع نگاهی خاص به این قشر و ناهنجارانه می باشد. دیدی که در شان مقام زن نیست و رنگ وبوی نگاه کالایی دارد و نه از دل آن بوی حیای نگاه مردانه به مشام می رسد. اماپیام زاویه این نگاه ها چه می تواند باشد؟

جوک های هنجار شکن معمولا زود رایج می شوند و طرفداران خاص خود را دارند این جوک ها هم در میان سایر نمونه های مشابه هم پرطرفدارند و هم رواج داشته اند. در ادامه از زوایای گسترده تری به این جوک ها نگاه می کنیم.

دختران باید بدانند که مقصر بخشی از این نگاه- که قطعا اشتباه است- خود آنان می باشند. البته این موضوع  دور از ذهن نیست و موردی که دین ما هم به خاطر وجود آن توصیه هایی پیرامون حجاب و عفاف خطاب به زنان و غض بصر به مردان دارد

نگاه جنسی
اقبال به جوک های هنجار شکن معانی پنهانی دارد و ومی توان با تحقیق دانستنی های جالبی را به دست آورد. به عنوان مثال اینکه این موضوعات تا چه حد در میان افراد رواج دارد؟ تا چه میزان قبح اینگونه مسائل در جامعه و در ارتباطات های میان فردی ریخته شده است و در هر قشر چه وضعیتی دارد؟ گرایش ها و نوع ادبیات به کار گرفته شده چه نشانه هایی دارد؟ درجوک های جدید کلماتی چون کلیپس، چکمه و آرایش، روی نقاطی دست گذاشته شده است که نشان دهنده نگاه جنسیتی و کالایی به زن دارد. این نگاه نشان می دهد دختران حتی اگر با توجیه آراسته بودن! در جامعه حضور پیدا کرده باشند اما نگاه های موجود پیام دیگری رابرای آنها  دارد . زیرا از همه خصوصیات مذکور و جوک ها پیرامون قشر زن در جامعه، اینچنین مواردی، الفاظ جوک ها را تشکیل داده اند. دختران باید بدانند که مقصر بخشی از این نگاه- که قطعا اشتباه است- خود آنان می باشند. البته این موضوع  دور از ذهن نیست و موردی که دین ما هم به خاطر وجود آن توصیه هایی پیرامون حجاب و عفاف خطاب به زنان و غض بصر به مردان دارد.

تنش در روابط
رقابت خارج از عرف و منطق؛ این می تواند اثر بعدی این جوک ها باشد. ایجاد حس برتری جنسیتی با تمسخر جنس مقابل و خروج از نگاه اعتدال و انصاف و احترام. مسلما ما به دنبال این نیستیم که اختلاط و ارتباطات میان دو قشر دختر و پسرها باشد اما این نوع جوک ها می تواند تفکیک جنسیتی! نامطلوب را در پی داشته باشد. از جمله رشد روحیه های فمنیستی، رقابت های نامشروع و رواج تیکه کلام های جدید، تنش در روابط و رقابت منفی و..... به عنوان مثال فردی می گفت در دانشگاه شاهد استفاده از این عبارات و نوع نگاه اینچنینی به این قشر در تیکه کلام ها بوده است که هم محیط احترام متقابل شکسته شده است و هم مزیدی بر ارتباط خارج از عرف و شرع شده است و البته نشان دهنده این است که نگاه پسران به  وجود این موارد در اطراف خود حساس تر شده است که این خود آسیب فرهنگی اجتماعی دیگری است.

پوشش های آنچنانی!
وجود این جوک ها نشان دهنده این است که چنین واقعیتی در جامعه در میان قشر زنان به ویژه دختران جوان وجود دارد و این مورد موید این است که ما در زمینه حجاب و عفاف در سطح جامعه با مشکل روبرو هستیم که این مطالب حتی مصادیق خاص آن را نیز برای ما بیان می کنند. در واقع بدنه فرهنگی ما سالها است که در زمینه حجاب با مشکل روبرو بوده و این موضوع خود را در دل معانی و محتواهای مختلف به ما نشان داده است زمانی مانتوی کوتاه، زمانی ساپورت و حال ارایش، چکمه و کلیپس اما باید دید چه میزان برنامه ریزی برای فرهنگ سازی حجاب و عفاف در میان سازمان های مرتبط انجام گرفته و چقدر موثر بوده اند. از طرفی دیگر این جوک ها بیانگر نگاه بی قید جنس مذکر هم بوده است اما موضوع «غض بصر» چه میزان فرهنگ سازی شده است.

در اکثر محتوای این جوک ها نگاه ابزاری و غیر محترمانه به یک زن وجود دارد اما چه کسی متولی این شکستن ها است؟ خود زنان و نگاه نادرست مردان!؟

زن نباید تخریب شود!
یک زن در جامعه جایگاه ویژه ای دارد آنچنان که غیر از موجودیت خود او، مقام تربیت را نیز بیش از سایر نهادها و افراد بر عهده دارد مقام یک زن مقامی است که با آینده یک جامعه ارتباط تنگاتنگ دارد. در صورت تخریب و انحراف این قشر باید منتظر تخریب و انحراف آینده یک جامعه بود اما این جک ها غیر از انحراف زنان و دختران از برخی از ارزش ها که آسیب هایی اجتماعی را در پی خواهد داشت ،تخریب و نزول جایکاه آنان را نیز می تواند به دنبال داشته باشد در اکثر محتوای این جوک ها نگاه ابزاری و غیر محترمانه به یک زن وجود دارد اما چه کسی متولی این شکستن ها است؟ خود زنان، نگاه نادرست مردان یا هر دو!؟

آخر کلام
 این جوک ها صرفا ضد دختران نیست برخی از آنها شاید در اقدامی تقابل جویانه به سمت پسرها رفته است و موضوع آرایش پسرها را موضوع خود قرار می دهد جوک هایی که توسط خود پسرها هم نقل می شوند. بهتر است اینچنین بگوییم این مطالب قبل از اینکه رقابت های منفی میان دو قشر را نمایندگی کند نشان دهنده ناهنجاری هایی در میان دختران و پسران است  ناهنجاری هایی که ضد ارزش هم هستند و خود را بیش از گذشته نشان می دهند و می توانند بیش از یک جوک، محیطی برای تحقیق و تامل برای برنامه ریزی مسئولین باشند البته رواج آنها به صورت ناخودآگاه در میان قشرهای مختلف پیامدهایی اجتماعی دارد که نباید از آن غافل شد.
 
منبع: تعامل

باز هم راه کار حذفی در برخورد با مسائل فرهنگی

در حالی که بسیاری از افراد منتظر رفع فی.ل.تر فیس‌بوک بودند، وی چت فی.ل.تر شد. این اولین فی.ل.تر یک اپلیکیشن تلفن همراه از زمان شروع به کار دولت یازدهم است. فی.ل.ترینگی که گفته می‌شود بر اساس مصوبه کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه (شورای فی.ل.ترینگ) انجام شده است. همان کارگروهی که ۶ نفر از اعضای ۱۲ نفره آن را وزرای دولت یا نمایندگان آن‌ها تشکیل می‌دهند. 

«وی‌چت» یک سرویس پیام‌رسان چینی برای تلفن‌های همراه است که در سال ۲۰۱۱ ارائه شده است. این خدمات برای سیستم‌عامل‌های مختلف دستگاه‌های تلفن همراه در دسترس است و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان از این برنامه رایگان استفاده می‌کنند.
این که چرا این اپلیکیشن فی.ل.تر شده است و چرا مجاز نیستیم به طور قانونی از آن استفاده بکنیم، پرسش بزرگی است که مسئولان و حقوق‌دانان! باید به آن پاسخ دهند. 

از اظهارات مختلف چندی پیش برخی افراد، فی.ل.تر شدن این اپلیکیشن اندرویدی قابل پیش بینی بود. از این نمونه می‌توان به اظهارات زهره طبیب زاده نماینده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که در این زمینه گفته بود: ممکن است برخی از مطالب چت توسط نرم‌افزار «ویچت» و «تانگو» شنود شود. لازم است که دولت در زمینه آگاهی خانواده‌ها اقدام کند تا امنیت اجتماعی و اخلاقی برای خانواده‌ها ایجاد شود. این شبکه‌های اجتماعی جدید مانند «ویچت» و «تانگو» باعث رشد جرایم می‌شود.

از سوی دیگر مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان در این باره گفته بود: پشت پرده شبکه اجتماعی جدید «وی‌چت» صهیونیسم است که از این شبکه‌های مخرب حمایت می‌کند.

نصرالله پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این ارتباط گفته بود: شورای عالی فضای مجازی به عنوان مادر باید بر نرم‌افزار‌های جدید تلفن همراه مانند «ویچت و تانگو» نظارت کند و برخوردهای لازم توسط دستگاه اجرایی صورت گیرد.

همچنین لاله افتخاری درباره فی.ل.تر نرم افزار تلفن‌های همراه، بیان کرده بود که «ابزارهایی که به نظام ضربه می‌زند باید فی.ل.تر شود و ابزارهایی از این قبیل به غیر از مسائل جاسوسی، مسائل اخلاقی نیز ایجاد می‌کند و در کمیسیون مدتی است بحث فی.ل.ترینگ ان‌ها مطرح است فقط منتظر هستیم به یک نظر جمعی برسیم و برای قطعی کردن فی.ل.ترینگ این برنامه های تلفن همراه اقدام کنیم و در آینده نزدیک حتماً اقدامات لازم در این خصوص انجام خواهد شد»

بعد از این اظهارات و زمینه سازی‌ها بود که اپلیکیشن وی چت فی.ل.تر شد. سؤال اینجاست که آیا بهارستان نشینان به اندازه ای که برای فی.ل.ترینگ وی چت و وایبر و ... همت دارند آیا برای برخورد با مفاسد اقتصادی نیز این همت را دارند؟ و اگر داشتند آیا این همه پرونده اختلاس و مفاسد اقتصادی در جامعه وجود داشت؟
از فی.ل.ترینگ وی چت، اینستگرام و... دو گروه منتفع می‌شوند، گروه اول فروشندگان وی پی ان و گروه دوم مخابرات. وی چت در نگاه کلی مانند پیامک است و نه بیشتر، حال که ویچت فی.ل.تر شده آیا می توان میلیون‌ها تلفن همراه و سامانه پیامک آن را نیز تعطیل کرد؟! قطع ارتباط مشترکان با سرویسی همچون می چت و الزام آنان به دریافت و ارسال پیامک از طریق اپراتورهای تلفن همراه، برای دولتی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، میلیاردها تومان درآمد به دنبال خواهد داشت!

این اپلیکیشن تنها وسیله و ابزاری برای ارتباط و گفتگو بود و اگر در این میان استفاده ای نادرست از آن شده، به فرهنگ و سبک زندگی استفاده کنندگان از آن بر می‌گردد. با توجه به رشد فزاینده علم و دانش دیگر نمی‌توان جلوی پیشرفت تکنولوژی را با حذف و فی.ل.تر گرفت. جهانی شدن رخ خواهد داد بی خواست ما.

به خوبی نحوه برخورد با ماهواره و ویدئو را به یاد داریم حال نتیجه آن همه برخورد و عملیات‌های نیروی انتظامی در برخورد با ماهواره این شده است که فقط ۷۱ درصد از تهرانی‌ها ماهواره دارند. فی.ل.ترینگ فیس‌بوک و توییتر نیز سرانجامی مانند ماهواره پیدا کرده است و در حال حاضر علاوه بر بسیاری از مردم، بسیاری از مقامات و مسئولین نیز عضو این شبکه اجتماعی هستند. به نحوی که بنا بر آمار ارایه شده از سوی فیس بوک که به تأیید کارشناسان داخلی هم رسیده است، این شبکه فی.ل.تر شده اجتماعی ۶ میلیون کاربر ایرانی دارد.

از ثمره فی.ل.تر کردن‌های آنی و غیر کارشناسی می‌توان به عادی شدن قانون شکنی و عبور از خط قرمزهای قانون اشاره کرد. وقتی یک فرد هر روز به انحاء مختلف از سد فی.ل.ترینگ عبور و قانون شکنی می‌کند، در اصل در حال تمرین عبور از خط قرمزها و قوانین بزرگ‌تری می‌کند.

وقتی برخی از مقامات و مسئولان از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند و استفاده از این شبکه‌ها را مخرب نمی‌دانند پس چه کسانی این انسدادها را انجام می‌دهند؟ مسئولانی که قانون مصوب خود را قبول ندارد و به راحتی از آن عبور می‌کنند، نباید انتظار داشته باشند که مردم به آن قانون پایبند باشند. برخورد با معضلات فرهنگی، راه کار فرهنگی می‌طلبد. این‌گونه برخوردها جواب نداده و نمی‌دهد.