سایت الف: نظام در جنگ فرهنگی شکست خورده است
حجاب ایرانی - وبسایت «الف» نوشته که جمهوری اسلامی در «جنگ فرهنگی» شکست خورده و بیتوجهی به حجاب در جامعه به اندازهای رسیده که «حالا فقط حجاب کامل در فیلمهای تلویزیونی دیده میشود.»
این مطالب در یادداشتی که با عنوان «ما شکست خوردیم» در بخش تعاملی این وبسایت منتشر شده٬ مطرح شده است.
نویسنده یادداشت نوشته است: «باید اعتراف کنیم که ما شکست خوردیم، در جنگ فرهنگی مغلوب شدیم.»
یادداشت با اشاره به بیتوجهی به حجاب رسمی از سوی مردم٬ از اینکه دختران ایرانی عکسهای خود را در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند و در خیابانها با «ساپورتهای چسبان جولان میکنند» انتقاد کرده است.
به نوشته این وبسایت٬ پس از آنکه ممیزی فیلمها با «تساهل و تسامح» انجام شد «کم کم حجاب شلتر» شد و «حالا هم فقط حجاب کامل در فیلمهای تلویزیونی دیده میشود.»
نویسنده یادداشت افزوده اگر به جای فیلتر فیسبوک و سایتهای مشابه٬ «رقیبی» داخلی برای آن درست میشد٬ اکنون شاهد این نبودیم که «ف ی ل ت ر شکن برای جوانانمان از نان شب واجبتر شود.»
این یادداشت در عین حال «بگیر و ببند» در مورد نصب و تماشای ماهواره در ایران را نیز بینتیجه دانسته است.
با وجود صرف هزینههای کلان برای ترویج سبک زندگی دولتی در ایران٬ جوانان و به ویژه زنان بدون توجه به توصیهها و فشارهای حاکم٬ شیوه زندگی دیگری که کاملا با تبلیغات رسمی در تضاد است را برگزیدهاند.
در روزهای اخیر حمیدرضا مقدمفر٬ معاون فرهنگی- اجتماعی سپاه هم اعلام کرد جمهوری اسلامی در جنگ نرم «پیروزی بزرگی» نداشته است.
وی گفته بود: «متأسفانه در جنگ نرم علیرغم به میدان آوردن ظرفیتهای زیاد و صرف بودجه و امکانات، کمتر از حد انتظار توانستهایم پیروزیهای بزرگ و مستمر را رقم بزنیم.»
وبسایت «بیباکنیوز» هم نوشته در سپاه و بسیج به اسم «جنگ نرم» «باندها و گروههای زالوصفتی» تشکیل شدهاند که بودجههای کلان دولتی را «حیف و میل» میکنند.
این وبسایت از اینکه «عدهای به بهانه جنگ نرم، برای خود سفرههای گسترده و متنوع پهن کردهاند» انتقاد کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد: امروزه شرایط حجاب وعفاف در جامعه بدتر شده

گزارش خبرگزاری فارس از فعالیت «شبکههای زیرزمینی» تربیت مانکن در ایران
حجاب ایرانی - خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی، از گسترش فعالیت “مانکنها” در “شبکههای زیرزمینی” و “آتلیهها” و ترویج سبکی از زندگی که مغایر با «سبک زندگی اسلامی» مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی است، به شدت انتقاد کرد.
این خبرگزاری در این گزارش که روز پنجشنبه (۲۱ آذر-۱۲ دسامبر) منتشر شده، از “رشد قارچگونه شبکههای زیرزمینی تربیت مانکن” در کشور خبر داد و با اشاره به گسترش “آتلیههای بدون مجوز و زیرزمینی مد ایرانی” نوشت که در آنها «همهی کارها غیرقانونی است، آن هم بدون هیچ دستمزدی، تازه باید برای ورود به این شبکه و افتخار پوشیدن لباس و عکس گرفتن پول عضویت هم پرداخت کرد».
به نوشته این گزارش، در این “شبکههای زیرزمینی”، همه چیز «مخفی» است و بعد از گرفتن عکس با «انواع لباسهای شب»، تنها دخترانی برای ادامه کارها انتخاب میشوند که «لاغرتر» و «زیباتر» باشند و «سکوت» کنند چون در غیراینصورت «جایی برای عرضه اندام» نخواهند داشت.
گزارش “فارس” میافزاید که «والدین این مانکنهای زیرزمینی از فعالیت دخترشان در این زمینه اطلاع دارند» و فقط درصورت «تجاوز به عنف» دخترانشان، به سکوتشان پایان میدهند.
این گزارش مدعی شده که امروز در پاساژهای مشهور تهران یا کلانشهرها اغلب به مشتریها قبل از پرو لباس «آلبومی از دخترهای مانکنهای ایرانی» نشان داده میشود.
خبرگزاری متعلق به سپاه، در ادامه، با بیان اینکه امروز «بلای مدگرایی، اندام مناسب، زیبایی چهره به جان دختران ما افتاده است» از «شبکههای ماهوارهای فارسیزبان» و «سریالهای بیمحتوا و قبحشکن کشورهایی مانند ترکیه و کلمبیا» و همچنین «ظهور انواع خوانندههای زن در سبکهای پاپ، راک، هیپهاپ و رپ» به عنوان دلایل گرایش کنونی زنان و مردان ایرانی به «سبک زندگی غربی» یاد کرده و با اشاره به تاکیدهای رهبر انقلاب بر «سبک زندگی اسلامی»، افزوده است: «اگر هر کدام از مطالبات رهبری در حوزه زنان به عنوان یک الگوی امروزی و جوانپسند در میآمد ما رکورددار جراحیهای زیبایی در دنیا نبودیم.»
این نخستین بار نیست که وبسایتهای نزدیک به حکومت به انتقاد از فعالیت مانکنها و مدلها در ایران میپردازند.
حدود یک سال قبل، در دیماه ۹۱ نیز، وبسایت صراطنیوز، نزدیک به نهادهای امنیتی، نسبت به برگزاری آزادانهی برنامههای مدلینگ و جذب مانکن در هتلها و سالنهای بعضا دولتی شیراز انتقاد کرده و نوشته بود که در این برنامهها «صدها دختر و پسر زیبا!» گردهم جمع میشوند و در پایان برگزارکنندگان، «زیباترین آنها را انتخاب میکنند».
از سوی دیگر، مقامات جمهوری اسلامی هم تاکنون بارها از گرایش مردم به ویژه جوانان به سبک زندگی غربی و دور شدن از سبک زندگی اسلامی انتقاد کردهاند.
از جمله، غلامعلی حدادعادل، عضو مجلس شورای اسلامی و مشاور عالی رهبری، مهرماه سال جاری، فاصله گرفتن خانوادهها از سبک زندگی اسلامی را «زنگ خطری در جامعه» توصیف کرد و گفت: «بر هر جای تمدن غربی دست بگذاریم، عیب، ایراد و ناهنجاری مشاهده میشود، بنابراین باید از وضع دنیای غرب عبرت بگیریم و به زندگی اسلامی و ایرانی خود برگردیم.»
آیت اله مکارم شیرازی، از روحانیون بلندپایه ساکن قم نیز فروردین گذشته گفت که تقلید از زندگی غربی مسلمانان را دچار بیماریهایی همچون «تغذیه ناسالم» و «خوردن غذاهای غیر مفید» کرده است.
در این میان، رهبر جمهوری اسلامی، خود یکی از بزرگترین منتقدان سبک زندگی غربی به شمار میرود. او از جمله در تابستان امسال، در اظهاراتی گفت که «تمدن غربی با قوانین خباثتآمیز جنسی که اجرا کرده است چه بخواهد و چه نخواهد محکوم به شکست و سقوط است».
نظام در «جنگ نرم» پیروزی چندانی نداشته است
حجاب ایرانی - حمیدرضا مقدمفر٬ معاون فرهنگی- اجتماعی سپاه میگوید مسئولان فرهنگی کشور بدلیل «حس نکردن شرایط جنگی» عرصه فرهنگ «انفعالی» عمل میکنند٬ «جنگ نرم» هم باید از «الگوی جنگ سخت» پیروی کند و جمهوری اسلامی در جنگ نرم «پیروزی بزرگی» نداشته است.
آقای مقدمفر این اظهارات را روز شنبه (۲۳ آذرماه) در گفتگو با خبرگزاری مهر بیان کرده است.
این فرمانده سپاه با این حال اعتراف کرده است: «متأسفانه در جنگ نرم علیرغم به میدان آوردن ظرفیتهای زیاد و صرف بودجه و امکانات، کمتر از حد انتظار توانستهایم پیروزیهای بزرگ و مستمر را رقم بزنیم.»
آنطور که وی گفته «غالباً ظرفیتها و یگانهای فرهنگی ما {در جنگ نرم} دور از هم و جزیرههای عمل میکنند و یا دچار موازیکاری هستند.»
مقدمفر علت «انفعالی عمل کردن» مسئولان و دستگاههای مسئول در عرصه فرهنگ را «حس نکردن شرایط جنگی و تهاجم و شبیخون بیرحمانه دشمن به ارزشها و مبانی اعتقادی و آرمانی در تمامی حوزهها» اعلام کرد.
به گفته معاون فرهنگی- اجتماعی سپاه٬ «بیتفاوتی و حتی استقبال از حاملان پیامهای فرهنگ غربی مثل سبک زندگی غربی و حاکمیت نگاه مبتنی بر گشودگی فرهنگی بدون تقویت دستگاه هاضمه فرهنگی در داخل» از دیگر دلایل این «انفعال» هستند.
مقدمفر از این که مقامهای عالیرتبه بخش فرهنگی دولت این روزها بیشتر در خصوص لزوم رفع فیلترینگ فیس بوک سخن میگویند تا «نهادینه کردن سبک و فرهنگ زندگی اسلامی و ایرانی در جامعه» انتقاد کرده است.
وی اظهار کرده که این نوع اظهارنظرها نشان میدهد «مسئولان ما درگیر مطالبات قشر خاصی از جامعه هستند و از وظایف و مأموریت-های کلان خود غافل شدهاند.»
مقدمفر در واکنش اظهاراتی «از قبیل واگذاری صدور مجوزها و سلب مسئولیت دولت از خود درباره ممیزی آثار فرهنگی ـ هنری» نیز افزوده این مسائل «نشان میدهد تفکری در دولت وجود دارد که با دید افراطی به خصوصی سازی بخش فرهنگ نگاه میکند و همین تفکر باعث شده است برخی از دگراندیشان در این مسئولان طمع کرده و انتظاراتی ساختارشکنانه از آنها داشته باشند.»
نخستین شهردار زن در استان سیستان و پلوچستان
حجاب ایرانی - شرق نوشت: سامیه بلوچزهی، از خطقرمزها عبور کرده است. او دختر ۲۶ساله، مجرد و اهل سنتی است که توانسته شهردار کلات (مرکز شهر سرباز) در سیستانوبلوچستان شود. یکهتازبودن بلوچزهی، تنها به همینجا ختم نمیشود؛ او توانست، با اکثریت مطلق آرای اعضای شورای شهر کلات، این سمت را از آن خود کند. اتفاقی که با وجود فضا و بافت سنتی سیستانوبلوچستان، رخدادی بیسابقه است. خانم شهردار، میگوید که طلسم مدیریت زنان در سیستانوبلوچستان را شکسته. بهحق که چنین کرده است. او در خانوادهای هشتنفره زندگی میکند. در خطهای از ایران که اغلب زنان هنوز بهراحتی، قادر به استفاده از حقوقی همانند درسخواندن، انتخاب همسر و فعالیت اجتماعی نیستند. او با وجود همه این موانع، دست از فعالیت نکشید و درسش را ادامه داد. برای تحصیل در رشته منابع طبیعی به تهران آمد، اما برخلاف بسیاری از دانشجویان شهرستانی، پایتخت پرهیاهو را ترک کرد و به زادگاهش بازگشت تا برای برداشتن محرومیت زنان، مردان و کودکان زادگاهش بجنگد. او انتخابش را سرآغازی برای خودباوری زنان بلوچ و به چالشکشیدن سلطه نظام مردسالاری در این خطه از سرزمین ایران میداند.

چطور شد که تصمیم گرفتید، شهردار شوید؟
میخواستم کمبودهایی که خودم با آنها دستوپنجه نرم کردم، نسلهای بعد از من نداشته باشند. نمیخواستم، برادرزاده، خواهرزاده و کودکان شهرم بدون داشتن پارک بزرگ شوند. اینجا بیشتر بچهها افسرده هستند. شاید باور نکنید، اما بچههای شهر ما با دیگر شهرها متفاوتند، آنها وقتی در شهر دیگری پارک میبینند، انگار با چیز عجیبی روبهرو شدهاند، بینهایت هیجانزده میشوند. آخر، شهر ما هیچچیز ندارد. ما کمبودهای بسیاری داریم. حتی طرح جامع شهری نداریم. جایی نداریم که زنان و مردان بتوانند بهراحتی در آن قدم بزنند. یک قلعه تاریخی داریم که سالهاست، بازسازی نشده و دارد از بین میرود. شهر کلات هزارو۲۰۰نفر جمعیت دارد اما روزانه پنجهزارنفر از روستاهای اطراف برای فروش محصولات تولیدی خود وارد این شهر میشوند و این جمعیت شناور باعث ایجاد سد معبر و ترافیک شهری شده است. من میخواستم کاری کنم که این مشکلات رفع شود، بنابراین تصمیم گرفتم، شهردار شوم.
ابتدا که فکر شهردارشدن در ذهن شما جرقه زد، با چه چالشهای درونی روبهرو بودید؟
من وقتی بحث شوراها مطرح بود، به این علت که خواهرم میخواست که در شورای شهر عضو شود، برای نخستینبار به فکر افتادم که من هم باید کاری انجام دهم. اما واقعا نمیدانستم که من میتوانم شهردار شوم؟ میتوانم مدیریت کنم؟ با انبوهی از این سوالات روبهرو بودم. در این میان، پدرم بسیار از من حمایت کرد. بعضی وقتها بود که ناامید میشدم. اما پدرم به من امید میداد. اعضای شورای شهر (بهخصوص رییس شورای شهر) هم از من حمایت خوبی کردند.
شما سالهای تحصیل خود را در تهران گذراندید، در کدام منطقه ساکن بودید؟ آیا فکر میکردید که روزی بتوانید، مسوولیت شهرداری شهر خودتان را برعهده بگیرید؟
من در غرب تهران در «چاردیواری» ساکن بودم. دانشگاه علوم تحقیقات درس میخواندم. آن سالها همیشه به نحوه شهرداری بهخصوص شهرداری منطقه۲ تهران توجه میکردم. چگونگی اداره تهران همیشه مورد توجه من بود.
چرا مانند بسیاری از دانشجویان شهرستانی، تهران نماندید؟
من جزو کسانی بودم که از همان اول که به تهران آمدم، تصمیم نداشتم در این شهر بمانم. میخواستم برگردم و به شهر خودم خدمت کنم. با اینکه من تهران را خیلی دوست داشتم، حتی روزهای اولی که به شهر خودم برگشتم، خیلی برایم سخت بود. محرومیتهای اینجا، بسیار آزاردهنده است. اما من میخواستم، برای برداشتن این محرومیتها تلاش کنم.
برای خیلیها عجیب است که چطور شورای شهر کلات، با توجه به محدودیتهای موجود نسبت به زنان، به شما بهعنوان شهردار رای دادند؟
بهنظرم، شورای شهر در راستای اهداف خودشان بهوجود یک شهردار همراه، خلاق و توانا نیاز داشتند. من برنامه مشخصی داشتم. جوانگرایی، پیشرفت و توسعه شهر سرباز از مهمترین اهدافم بود. تقویت اندیشه شورایی و مشورتی، استفاده از نخبگان جوان و در نهایت برنامهمحوربودن را بهعنوان عنصر مفقوده در تمام عرصههای مدیریت شهری لازم میدانستم. از سوی دیگر معتقدم که شورای شهر هوشیارانه پی برده است، راز موفقیت پدرانمان پرداخت حقوق نیمه دیگر جامعه، یعنی زنان بوده است و دریافتهاند که سرنوشتشان به گونهای پیچیده با سرنوشت ما گره خورده، به همین دلیل با اکثریت مطلق آرا (پنجرای) توسط اعضای شورای اسلامی شهر سرباز به این سمت انتخاب شدم. انتخابی که با توجه به فضای استان و بافت سنتی آن بیسابقه بوده است.
مردم از این انتخاب حمایت کردند؟
بله خوشبختانه، اکثر مردم از این انتخاب استقبال کردند، بهخصوص مورد حمایت روحانیون قرار گرفتم. من یکسال سابقه کار در اداره منابع طبیعی بهعنوان ناظر بخش جنگل دارم. بهنظرم این سابقهکاری در اعتماد مردم به من بسیار موثر بود.
جالب است که زنبودن شما در این انتخاب تاثیر منفی نداشت.
من با توجه به حقوق مسلم خود در اصل بیستویکم قانون اساسی، دنبال احقاق حقوق ازدسترفته زنان شهرم بودم. میخواستم، زنان، این قشر همیشه قربانی، به خودباوری برسند. امیدوارم که این حرکت، زنگ شروعی برای تمام زنان زادگاهم باشد و آنها بتوانند نقش بیشتری در جامعه ایفا کنند. دوست دارم زنان، همراه برادران خود در ساختن بنیادهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بکوشند. یادمان نرود، سالها پیش زمانی که پدرانمان و برادرانمان در روستاها برای امرار معاش بر سر زمینهای کشاورزی میرفتند، مادران و دختران نیز چه در کارهای خانهداری و چه در امور کشاورزی و دامداری دوشادوش آنها بودند. امیدوارم با انتخاب من، به عنوان نخستین شهردار زن بلوچ، در منطقهای که همچنان عده قلیلی نسبت به حاشیه راندن زنان اصرار دارند، به زودی شاهد حضور بیشتر زنان در سمتهای مدیریتی باشیم.
شما در این مدت با برخورد نامناسبی روبهرو نشدید؟
من در این مدت با هیچ برخورد نامناسبی مواجه نشدم. به نظرم، پس از اینکه ما شهرنشین شدیم، زنان و دختران به مرور زمان از صحنه امور اجتماعی حذف و خانهنشین شدند. مردمان شهر سرباز، مردمان فهیمی هستند. آنها با انتخاب شورایی متفاوت، روح تازهای در کالبد این شهر تاریخی دمیدند. این مردم درس استواری را از کوهها و درس تلاش و تکاپو را از رود همیشه جاریشان و درس نوعدوستی و صداقت را از اجدادشان آموختهاند.
زنان شهر سرباز نسبت به انتخاب شما چه واکنشی داشتند؟
زنان شهر، از این انتخاب خوشحال شدند. میدانید که بافت شهر سرباز، یک بافت سنتی است. انتخاب یک شهردار زن به خودیخود یک رویداد بسیار نادر در ایران است اما انتخاب یک شهردار زن از اقلیت قومی و مذهبی بلوچ و اهلسنت تاکنون اتفاق نیفتاده بود. من با شهردار شدنم امید و خودباوری را در بین زنهای بومی زنده کردم. فکر میکنم با این اقدام، تعداد بسیاری از زنان بتوانند، وارد عرصههای مدیریتی و سیاسی شوند. در واقع این فرصتی است برای تمام کسانی که با وجود داشتن تخصص در انزوا قرار گرفته بودند.
بنابراین، بهنظر شما این انتخاب، سرآغازی برای بازنگری در نظام مردسالاری سیستانوبلوچستان است؟
بله، این انتخاب میتواند سرآغازی باشد برای خودباوری زنان بلوچ و بازنگری در نظام مردسالاری و تقویت حقوق و نقش اجتماعی زنان.
در این چند روز شهردار بودنتان برخورد اربابرجوعها و پرسنل شهرداری با شما چگونه بوده؟
برخوردها خیلی خوب است. مدیریت قبلی عملکرد مناسبی نداشته است. احساس میکنم که در حال حاضر، پرسنل شهرداری خیلی راضی هستند. آنها به من احترام میگذارند. اربابرجوعهایی که در این یکهفته به شهرداری آمدند، خیلی برخوردهای خوبی داشتند. فکر نمیکردم که مردم به این خوبی از من استقبال کنند.
حالا از برنامههایتان بگویید، از برنامههایی که برای اجرای آنها انتخاب شدید.
شهر سرباز با مشکلات بسیاری روبهرو است. من راهاندازی و توسعه زیرساختهای فرهنگی، ورزشی، رسانهای، اجتماعی و هنری را در اولویت برنامههایم قرار دادهام. میخواهم از زنان و جوانان در اجرای فعالیتهای شهری استفاده کنم. طرحهایی هم برای اوقات فراغت جوانان و زنان دارم. من خدمتگزار مردم شهر سرباز هستم و میخواهم شرایط مناسب شهری را برای سلامت جسمی و روحی آنها فراهم کنم. از آنجاییکه زنان قشر آسیبپذیر جامعه هستند و بخش اشتغال زنان تاکنون نادیده گرفته شده است، میخواهم که شرایط مناسب کاری را برای آنها فراهم کنم. برای مثال هیچ اقدامی برای زنان دستفروش انجام نشده، دستفروشی یک زن یعنی مرگ تدریجی او که از سر ناچاری به دستفروشی روی آورده. من میخواهم که این خلأها را برطرف کنم.
و حالا حس شما به عنوان یک خانم شهردار؟
من زن بلوچی هستم که طلسم مدیریت در این شهر را شکستم و تنها امیدم داشتن شهری سبز و آسمانی آبی است.
هشدار جدی رهبر انقلاب در خصوص تغییر سبک زندگی
حجاب ایرانی - حضرت آیت الله خامنه ای٬ رهبر جمهوری اسلامی اختلاط زن و مرد را «انحرافی و غربی» نامید٬ نسبت به تلاش غرب برای «ترویج» سبک زندگی خود در ایران هشدار داد و خواستار موضعگیری تهاجمی در مقابل «تهاجم فرهنگی» شد.
به گزارش خبرگزاریها رهبر انقلاب این اظهارات را روز سهشنبه (۱۹ آذرماه) در دیدار با رئیس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی بیان کرده است.
وی در این دیدار بدون اینکه به نام فرد یا جریان خاصی اشاره کند از «برخی اظهارات غیرمسئولانه در خصوص لزوم آزادیهای فرهنگی همچون غرب» انتقاد کرد.
خامنهای گفت: «غربیها بر مسائل غیرمعقول و انحرافی همچون اختلاط زن و مرد با عنوان تساوی زن و مرد، یا سبک زندگی خود با عنوان پیشرفت و تجدد لجاجت دارند.»
وی در بخش دیگری از اظهاراتش «تهاجم فرهنگی» را «واقعیتی» دانست که سالها قبل خطر آن را «گوشزد» کرده بود و «هم اکنون، عینیات انکارناپذیری یافته است.»
رهبر جمهوری اسلامی افزوده که «حداقل صدها رسانه صوتی، تصویری، مکتوب و اینترنتی در جهان با هدف مشخص تأثیرگذاری بر ذهن و رفتار ملت ایران» در حال فعالیت هستند.
وی برخی «بازیهای رایانهای و اسباببازیهای وارداتی» را از جمله «مصادیق ترویج رفتار و سبک زندگی غربی در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی» اعلام کرد.
علی خامنهای به وزارت ارشاد توصیه کرد با «تولید کتاب، ترجمه کتابهای مفید، تولید فیلمهای سینمایی جذاب با تکیه بر ظرفیتهای بالای ساخت فیلم، تولید بازیهای رایانهای مفید، ترویج بازیهای پر تحرک و تولید اسباب بازیهای معنا دار و جذاب را در دستور کار قرار دهد.»
رهبر جمهوری اسلامی بر لزوم «رصد و شناخت دقیق پدیدههای نوظهور تهاجم فرهنگی را قبل از ورود به ایران» تاکید و هشدار داد که «دیر فهمیدن و دیر جنبیدن مشکل آفرین است.»
وی همچنین «انفعال و موضع دفاعیِ صرف در مقابل فرهنگ مهاجم را، بدترین و خسارت بارترین نوع برخورد» خواند و اظهار کرد: «مواضع تهاجمی نیز در برخی موارد لازم است.»
با این حال وی توضیح بیشتری درباره مختصات این مواضع تهاجمی ارائه نکرد.
ایشان سالهاست نسبت به آنچه «تهاجم فرهنگی» مینامد هشدار میدهد و مسئولان نظام نیز به پیروی از وی در این باره اظهارنظرهای مختلفی را بیان میکنند.
با این حال روز به روز در ایران به تعداد افرادی که تمایل دارند سبک زندگی خود را بر اساس الگوهای جهانی انتخاب کنند٬ افزوده میشود.
"قاهره" اولین سوپر زن با حجاب
حجابی که از کجا به کجا رسیده است!؟
پس از مدتی کم کم پوشیه زدن به دلیل منع حجاب توسط رضا خان مخلوع در بین زنان استفاده نشد.دختران ما یا با چادر مشکی بیرون می آمدند آن هم با رو گرفتن سفت و یا با مانتو بلند و گشادی که حجاب کاملی بود. پس از مدتی مانتوهایمان به سر زانو رسید.آستینهای مانتومان تنگتر شد.جای مقنعه های بلندمان روسری و شالهای رنگارنگ شد.کم کم موهایمان از روسری به بیرون انداخته شد.موج استفاده از لوازم آرایش به سرعت فراگیر شد.انواع شلوار های لی و… جای شلوارهایمان آمد.
اما باز دشمنان به این هم راضی نشدند.مانتوهایمان را تبدیل به لباسی کردند که هیچ تفاوتی با بلوز و شلوار ندارد.انواع ساپورتها(یا همان جوراب شلواریهای سابق)جای شلوار آمد.آستین مانتو مان از سر آرنجهایمان بالا تر رفت.دیگر موهایمان چه از پشت و جلو به بیرون انداخته شد و کفشهای نوک تیز و پاشنه بلند به جای کفشهایمان مورد استفاده قرار گرفت.
در جامعه کنونی خانوم چادری یعنی عقبماندگی،اما چرا؟ میدانی برای چی؟برای اینکه دختر مسلمان ایرانی با پوشیدن این کفشها عضلات بدنش را دخالت بدهد.روسریهایمان باز شد و انواع گوشواره های رنگارنگ را به بازار آوردند که تو را بی حیا تر کنن.دیگر در فیلمهایمان خبری از جدا نشستن زن و مرد در پای سفره نبود.دیگر از دختر چادری خبری نبود.یا اگر هم بود به عنوان یه دختر عقب مانده بود. جورابهای ساق بلند زنانه از جامعه جوراب زنانه خداحافظی کرد و جایش را به جورابهای مچی داد،دست از سر دختران چادری ما هم برنداشتند. در قدیم دختران ایرانی از چادر قجری یا همان کمری استفاده میکردند.با چادر کمری، سنگینی روی سر احساس نمیشد و دیگر نیازی نبود با دست آن را جمعوجور کرد. از مزیتهای دیگر این نوع چادر، پوشیدگی کامل آن بود فرقی نمیکرد که زیر آن لباس مهمانی پرزرق و برق پوشیده شود و یا بدون مانتو بیرون بیایی، در هر صورت کسی متوجه لباس زیر چادر نمیشد.
چادر کمری در زمان قاجار دست خوش تغییراتی شد، در حالی که از پوشیدگی آن کم میشد دستها به راحتی امکان خارج شدن از زیر چادر را داشتند.
بعد از مدتی چادر نماز و یا چادری که در خانه برای مهمانیها استفاده میشد و معروف به چادر نیمدایره بود جایگزین چادر کمری در خیابان شد.
طراحان مد برای استقبال بیشتر از چادر و راحتی محجبهها نوعی چادر با عنوان چادر ملی طراحی کردند. مانتوی بلندی که به مقنعه وصل شده بود و جلوی آن را با دکمههای فشاری میتوان بست. این نوع پوشش هیچ همخوانی با پوشش ملی ایرانی ما ندارد و برعکس نوعی برهنگی را ترویج میکند. چه بسا زنان چادری را در مترو، اتوبوس و دیگر جاها میبینیم که به جای استفاده از چادر ساده یا همان قجری انواع چادرهای جلو باز را میپوشند.آن هم در زیرش مانتوهای کوتاه و رنگارنگ با ساقهایی رنگی. *خواهرم حجاب خودش زیبا است
آنچنان سرگرم طراحی مدهای زیبای حجاب شدهایم که فراموش کردهایم حجاب خودش زیباست.
ما برای دل نشین شدن حجاب، تلاش میکنیم آن را با ملاکها زیبایی غربی تطابق دهیم، به گونهای که هم قسمتهایی که پوشیدنش واجب است، پوشیده باشد و هم زیبایی حفظ شود.
اگر با ارزشها و زیباییهای حقیقی و معنوی به مقابله حجاب با بدحجابی بپردازیم، ممکن است به نتیجه برسیم، اما رقابت براساس شاخصها و ارزشهای بدحجابی بیمعنا است. به عنوان نمونه میتوان به رقابت نادرست در خصوص چادر اشاره داشت.
هنگامی که چادر میپوشیم آنرا باز میگذاریم.با آن چادر مشکی انواع روسری و شالهای رنگی میپوشیم.تا رنگ مشکی چادر را که رنگی مطلقا مات است را کمرنگ کنیم.با چادر، کفشهای پاشنه بلند و جورابهای پارازین میپوشیم.و همراه آن جوراب شلواری(ساپورتای خودمون).با همین چادر مشکی مان آرایشهای تند و غلیظ میکنیم و عینک فلان میگذاریم.
*چادر مشکی، امانت امابیهاست برای زنان مسلمان
پس از آن چادر های رنگی را وارد کردن.تا چادر مشکیات را که امانت امابیهاست،از تو بگیرند.برای این هم بهانه جویی کردند که چادر مشکی افسردگی میآورد و…. دشمن چقدر لطیف عمل میکند، یادم هست درست بعد از ورود جورابهای مچی به بازار و حذف جورابهای ساق بلند، مد جدیدی به بازار شلوار زنانه آمد که به شلوارهای کوتاه معروف شدند اوایل دهه ?? موج هجوم فیلمهای مختلف هالیوودی و بالیوودی مستهجن به کشور همزمان با اکران برخی فیلمهای تلویزیونی و سینمایی که موضوع اصلی آن عشق بود و پسری گیتار به دست و دختری زیبا آغاز شد.
*جوانان آگاه باشید،دشمنان پروژه های خود را از راه غرایز جنسی در حال پیگیری هستند
با ورود ماهواره به حریم خانوادهها کم کم پازل تهاجم خاص فرهنگی بر پایه سوءاستفاده از غرایز انسانها و به خصوص نسل جوان کامل شد است.جامعه امروز ایران جامعه جوانی است؛ یکی از بهترین و موثرترین راهها هم در از هم پاشیدن چنین جوامعی با بافت جوان و مذهبی ورود از راه غرایز جنسی است؛ متأسفانه دشمن نیز پروژههای خود را بر این مبنا در کشور ما و در بسیاری از جوامع مذهبی و سنتی در حال پیگیری است.
این همه مد و ترویج پوششهای بدن نما مانتوهای کوتاه و حریر، شلوارها و تیشرتهای کوتاه مردانه و ساپورتها، برنامههای ماهواره و مطالب مندرج در سایتها هدفی بجز این ندارد که جامعه جوان در حال پیشرفتمان را به دست اسرائیل و آمریکا بکشاند. اکنون چه مخالفان حجاب و چه مدافعان، در یک اصل مشترک هستیم و آن هم این که پوشیدگی زشتی است و برهنگی زیبایی از این رو اکثر مدافعان حجاب نیز در تلاشند که حجاب را با دستکاریهایی بسیار جذاب نشان دهند.
به همین خاطر مدهای مختلف طراحی کرده و به دنبال رقابت با بدحجابها هستند و ما هر روز در جامعه شاهد تغییر مدل روسریها و حتی رنگ و جنس آنها هستیم. چادرها با انواع اسم و رسمی که برای خود انتخاب کردهاند تنوع و جذابیت را افزایش دادهاند.
غرض از بیان این مطالب این نیست که در شما نوعی جهت گیری ایجاد کنیم اما باید بدانیم که ما در جامعه اسلامی قرار داریم، جامعه و اسلامی که در راس آن رشادتهایی چون رشادتهای اباعبدالله (ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت زینب و حضرت فاطمه علیها سلام تنها برای حفظ اسلام وجود دارد که همگی به آن اعتقاد قلبی داریم.اما به نظر شما شایسته است که با وجود داشتن وجدانی آگاه و فهمیده در جوانانمان از دشمنان و غرایزشان تبعیت کنیم و با وجود آگاه بودن به اهدافشان، راه آنها را در از بین بردن اسلام واقعی ادامه دهیم؟
شاید بسیاری از شما خواستار این امر باشید که آزادی بیان باید در جامعه داشت تا همه سخنان خود را بگوییم، اما زمانی که بیان و فکر و نیاز ما تابع مدلهای رنگارنگ، افکار گوناگون و غیره باشد آیا میتوانیم آن بیانی که واقعا مورد نیاز جامعه است بیان کنیم؟اما قابل ذکر است جوانی که بی چون و چرا از تمامی الگوهای ضد ارزشی تبعیت میکند و فکر و ذهنش در انحصار غرب و دشمنان قرار گرفته است هرگز نخواهد توانست نیاز درونی و اصلی خود را بیان کند و اگر نیازی داشته باشد تنها در جهت برخلاف ارزشهای دین اسلام خواهند بود.جالب است پایان سخنانم را این گونه بیان کنم که شهید سعید زقاقی در وصیت نامه تکان دهنده خود به مادرش میگوید:مادرم زمانی که شهادتم را شنیدی گریه نکن…زمان تشییع و تدفینم گریه نکن…زمان خواندن وصیت نامهام گریه نکن…فقط زمانی گریه کن که مردان ما غیرت را فراموش میکنند و زنان ما عفت را…وقتی جامعه ما را بی غیرتی و بی حجابی گرفت، مادرم گریه کن که اسلام در خطر است…
اسامی مکانهای «ممنوع» برای ورود «گشت ارشاد»
حجاب ایرانی - روزنامه شرق نوشت: اواخر آبان ماه بود که فرمانده «ناجا» از واسپاری طرح حجاب و عفاف به وزارت کشور و شورای اجتماعی آن خبر داده بود. احمدیمقدم گفته بود «ناجا در این میدان تنها ماند و نمیتواند یک تنه مبارزه کند.» همه در انتظار جزییات این اظهارات فرمانده ناجا و سرنوشت طرح امنیت اخلاقی با همان حجاب و عفاف و گشت ارشاد بودند. حالا عبدالرضا رحمانیفضلی وزیر کشور در گفتوگو با«شرق» با اشاره به فضای بیمارستان، فضاهای فرهنگی، دانشگاه، فرودگاهها و فروشگاههای بزرگ، میگوید: «گشت ارشاد نباید به این اماکن ورود پیدا کند.»

این اظهارات وزیر کشور در حالی است که در سالهای اخیر واحد امنیت اخلاقی و گشت ارشاد ناجا به مقابله با بدحجابها در حاشیه کنسرتها، فروشگاههای بزرگ از جمله هایپراستار، نمایشگاه کتاب، فرودگاهها و… پرداخته است تا آنجا که در برههای از ورود برخی که بدحجاب تلقی میشدند به کنسرتها جلوگیری شد. «طرح عفاف و حجاب» نخستین بار در سال ۱۳۸۲ از سوی «شورایعالی انقلاب فرهنگی» تصویب شد و براساس آن ۲۶ وزارتخانه، سازمان و دستگاه اجرایی موظف به اجرای اصولی برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف شدند.
اجرای آن اما با نام «طرح امنیت اخلاقی» از سال ۸۴ شروع شد و نیروی انتظامی با بر عهدهداشتن ۲۳ وظیفه، اصلیترین و پیگیرترین مجری آن بود. در تمامی هشت سال گذشته اجرای این طرح از سوی نیروی انتظامی با جدیت پیگیری میشد. در این سالها انتقادهای زیادی از شیوه برخورد با افرادی که از آنها بهعنوان بدحجاب یاد میشد، مطرح شد. حالا چشمها به شورای اجتماعی وزارت کشور دوخته شده است؛ شورایی که در دوران احمدینژاد تعطیل شده بود. شورای متشکل از وزیران آموزشوپرورش، علوم، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و… این شورا تاکنون دو جلسه داشته است. جلساتی که مصوباتی را در پی داشته که هنوز ابلاغ نشدهاند و مفادش مشخص نیست.
وزیر کشور در ادامه گفتوگویش با «شرق» گفت: «موضوع طرح عفاف و حجاب و موضوع مسایل فرهنگی و اخلاقی و سایر مسایل اجتماعی از جمله آسیبهای اجتماعی در شورای اجتماعی مورد بحث قرار گرفته و سیاستگذاری میشود و نهایتا دستگاهها متناسب با وظیفهای که دارند آن را پیگیری میکنند.»
وی با اشاره به سخنان فرمانده ناجا افزود: «این موضوع دستور کار شورای اجتماعی است. شورای اجتماعی طی دو جلسه اینها را بررسی کرده است و متناسب با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی که بر اساس آن شورای اجتماعی تشکیل شده است درحال احصای مسوولیتهای همه دستگاهها هستیم و طبیعتا نیروی انتظامی هم مسوولیتهایی خواهد داشت و در حال ابلاغ آن مسوولیتها به دستگاههای مربوطه هستیم.»
وزیر کشور تاکید کرد: «هر دستگاهی باید خودش وظایفش را بشناسد، متعهد باشد و انجام دهد و گزارش دهد. الان اتفاقی که افتاده در خیلی موارد دستگاهها وظایف خود را انجام نمیدهند و توقع است نیروی انتظامی وارد شود و جلو خیلی اتفاقات را بگیرد. در صورتی که فضای بیمارستان، فضاهای فرهنگی، دانشگاه، فرودگاهها، نمایشگاهها و فروشگاههای بزرگ اینها متولی دارند. متولیان آنها مجوز دارند. باید مسوولیت فضاهای خود را قبول کنند و اگر ارزشهای انقلابی و اسلامی و باورهای دینی مردم در این فضاها دچار اشکال و ایراد میشود خود مسوولان باید پاسخگو باشند و نیروی انتظامی نباید به این اماکن ورود پیدا کند. متاسفانه کوتاهی برخی دستگاهها در انجام وظایفشان موجب شده که بار این کار به دوش نیروی انتظامی بیفتد و در موقعیتهایی که نباید نیروی انتظامی وارد میشده، وارد شده که این عملکرد آنها هزینههای اجتماعی در پی داشته است.»
رحمانیفضلی چندی پیش پس از جلسه شورای اجتماعی گفته بود: «وزارت کشور درصدد است تا گزارش عملکرد سهماهه را از دستگاهها بگیرد، با توجه به ضعفهایی که این مصوبه از نظر شورا داشته، از جمله نبود ضمانت اجرایی قوی، نبود هماهنگکننده و متولی اصلی و نبود منابع اعتباری و روشهای حمایتی و پشتیبانی، بنابراین دستگاهها ایرادهایی داشتند که موجب شد طرح مورد بررسی قرار گیرد تا ضمن ارزیابی عملکرد دستگاهها، یا این طرح مجدد برای بازنگری به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارسال شود یا در قالب قانون لایحهای تهیه و به مجلس خواهد رفت تا به صورت قانون در بیاید.»در روزهای تبلیغات انتخاباتی ریاستجمهوری وقتی که حسن روحانی هنوز یکی از کاندیداهای این انتخابات بود در یکی از نطقهای انتخاباتی خود در تهران خطاب به هوادارانش گفته بود: «من به کمک پلیس کاری خواهم کرد که امنیت، واقعی باشد و دختران ما در خیابان احساس امنیت کنند. دختران خود حافظ حجاب و عفاف هستند.» روحانی همچنین در گفتوگویی با مجله «چلچراغ» در پاسخ به سوال خبرنگار این مجله که از او پرسیده بود: «برخوردی که این سالها با جوانها میشود، مثل محدودیتهای حضور و نشاط اجتماعی، گشت ارشاد و امثالهم چقدر با ایدهآل شما از جمهوری اسلامی سازگار است؟» با لحنی صریح اینگونه پاسخ داد: «من قطعا با این برخوردها مخالفم. اینها حاصل همان قرائت و برداشت خاص از اسلام و قانون اساسی است. خیلی از این برخوردها ناشی از دیدگاهی است که چنین شادی و نشاطهایی را گامهای اولیه به سوی تضعیف عفت عمومی میبیند و بنابراین تشریح دیدگاه من مناسب است. به نظرم، عفیف بودن چیزی فراتر از حجابداشتن است. به نظر من اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مدنظر ما را رعایت نکند، عفیفبودنش زیر سوال نمیرود. قبل از انقلاب زنان زیادی در جامعه ما حجاب نداشتند، ولی آیا انسانهای عفیفی نبودند؟ من هشدار میدهم که حجاب را عین عفاف ندانیم. به نظر من زنان زیادی از جامعه ما حجاب مطلوب قانون را ندارند، ولی عفیف هستند. عفت شاخصهای زیادی دارد. کمااینکه میتوان کسانی را هم یافت که ظاهر مطابق قانون دارند و حجاب دارند (چه مرد و چه زن) ولی اصول عفت را رعایت نمیکنند. بنابراین تاکید ما باید بر عفت باشد. باید ببینیم عفت را چه چیزی تهدید میکند. به نظر من عفت مردم ما را فقر اقتصادی و ناتوانی در ازدواج، بیشتر تهدید میکند تا رعایت حجاب مطابق استانداردهایی که عدهای دوست دارند و تعریف کردهاند… برخی از برخوردها هم ناشی از نگاه پلیسی و امنیتی به جامعه است، نگاهی که همهچیز را سیاسی میبیند.» واکنش حسن روحانی به این مساله تنها به زمان تبلیغات انتخاباتی محدود نماند. او در یکی از جلسات رسمی هیات دولت درباره نوع برخورد نیروی انتظامی با موضوع حجاب اینگونه سخن گفت: «از نیروی انتظامی میخواهم در برخورد با این موضوع، اجرای قانون را با رویکرد اخلاقی و با رعایت کرامت انسانی و به دور از هرگونه افراط و تفریط پیگیری کند.»
اما واکنشها به این موضوع تنها محدود به وزیر کشور و فرمانده ناجا نماند. شهیندخت ملاوردی از نگاه امنیتی به موضوع حجاب انتقاد کرده بود و خواستار پرداختن به زوایای دیگر مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی شده بود. کمی پس از اظهارات فرمانده ناجا مبنی بر واگذاری حجاب و عفاف به وزارت کشور، فعالان حقوق زن از این برداشتهشدن نگاه امنیتی به موضوع حجاب اظهار خرسندی کرده بودند هرچند سرلشکر فیروزآبادی رییس ستادکل نیروهای مسلح گفت: «ضدانقلاب از واگذاری اجرای طرح عفاف و حجاب به وزارت کشور ذوقزده نشود چرا که این مساله چهار وجه دارد.»
او با برشمردن وجوه طرح حجاب و عفاف گفت: «اول اینکه به طور عام حجاب و عفاف در وهله اول مساله امنیتی نیست بلکه مساله اجتماعی و انتظامی است و وزارت کشور بهعنوان مسوول امور داخلی کشور و امور فرهنگی، اجتماعی و انتظامی وظیفه دارد این تدبیر مقام محترم رییسجمهور را در دولت نهادینه و دنبال کند. ما هم خوشحالیم که همه ارکان دولت در مساله اساسی حجاب و عفاف در جامعه اسلامی وارد شوند.»
رییس ستادکل نیروهای مسلح گفت: «اما در وهله دوم، در مسایل اجتماعی اگر بینظمی ایجاد شود، نیروی انتظامی، قانونا باید وارد عمل شود، چراکه مسوول ایجاد نظم و انضباط در جامعه است. البته کار نیروی انتظامی تحت کنترل وزیر کشور بهعنوان جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی است.»فیروزآبادی افزود: «در وهله سوم، اگر زمانی، مانند زمان فتنه ۸۸، بیحجابی و بیعفتی با هدایت شبکههای ماهوارهای و ضد انقلاب و بهصورت سازمانیافته به منظور مخدوشکردن چهره انقلاب صورت میگیرد در این حالت موضوع امنیتی میشود و نهادهای امنیتی باید به وظیفه خود عمل کنند و با فعالیتهای سازمانیافته ضدانقلاب برخورد شود.»
وی در ادامه گفت: «در مرحله چهارم، اگر با اقدامات فرهنگی- اجتماعی و نهاد مقدس امر به معروف و نهی از منکر هم نتوان نتیجه گرفت، نیروی انتظامی و قوه قضاییه باید برابر قانون وارد شود و برخورد کنند. بنابراین مساله حجاب و عفاف یک مساله دقیق و همهجانبه است.» باید همچنان منتظر ماند و دید بالاخره حسن روحانی میتواند طرح حجاب و عفاف را مطابق وعدههایش بدون افراط و تفریط و با حفظ کرامت انسانی اجرا کند یا خیر و اما آنچه مهم است عقبگرد اختیاری ناجا از اماکن است و باید دید در فضای عمومی که همچنان اجرای این طرح برعهده ناجا است چگونه اجرا میشود؟
تروریستهای سوریه حجاب را اجباری کرده اند
حجاب ایرانی - خبرگزاری فارس اعلام کرد گروهک تروریستی «داعش»، حجاب را برای بانوان مسلمان شهر «جرابلس» از توابع «ریف حلب» اجباری اعلام کرد. این خبرگزاری وابسته به سپاه همچنین تاکید کرده است: در کشور سوریه اقلیتهای دینی و مذهبی از آزادی کامل برخوردار هستند و تاکنون در هیچ نقطهای از این کشور اجباری برای سنتها و آیین های مذاهب و نوع پوشش آنها وجود نداشته است و گروهک تروریستی داعش نوعی حجاب خاص برای زنان در نظر گرفته است.
به گزارش فارس، دفتر هیئت شرعی «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» با توزیع چادرهای مجانی بین بانوان در شهر «جرابلس» از توابع «ریف حلب»، حجاب شرعی را برای زنان مسلمان اجباری اعلام کرد. این گزارش حاکی است که «دولت اسلامی عراق و شام» با اعلام اجباری بودن حجاب برای بانوان یک هفته به زنان این منطقه فرصت داده که این دستور را اجرا کنند.
وزیرکشور: ناجا نباید وارد حوزه حجاب میشد
