گسترش بدحجابی در روستاها

عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت با اعلام هشدار نسبت به گسترش بدحجابی در روستاها گفت: بد پوششی در زن و مرد باعث بروز تحریکات اجتماعی و در نتیجه افزایش آمار جرم و جنایت می شود.

حجت الاسلام دکتر فرامرز سهرابی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هرچه آستانه سلامت اجتماعی جامعه کاهش پیدا کند، ناهنجاریهای اجتماعی بیشتر می شود گفت: بد پوششی در زن و مرد باعث بروز تحریکات اجتماعی می شود در نتیجه آمار جرم و جنایت بالا می رود.

وی ادامه داد: گستردگی بدحجابی درسطح جامعه نشان می دهد مسئولان و فرهنگ عمومی بد حجابی و تبعات آن را پذیرفته اند. حتی در روستا ها نیز این موضوع عادی شده است.

این پژوهشگر دینی با اشاره به عملکرد صداوسیما در ترویج حجاب و عفاف گفت: عملکرد صدا و سیما در حد زیر صفر است. برنامه های رسانه ملی در ارائه الگوی درست از روابط زن و مرد عملکرد درستی نداشته اند. مدعیان رسانه جنس فرهنگ را نمی شناسند ولی همچنان مدعی هستند.

حجت الاسلام سهرابی اعتقاد دارد: برای حل این مشکل باید نهضت سلامت اجتماعی راه بیفتد و در این میان دستورات دینی نیز رهایی بخش است.

او عملکرد 26 ارگانی که باید در این ترویج عفاف و حجاب فعال باشند را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: تمام این دستگاهها کاری انجام نداده اند زیرا در ظاهر چیزی مشاهده نمی کنیم و کسی دغدغه ترویج فرهنگ وحجاب ندارد. گویی بی غیرتی در میان مردم رواج پیدا کرده باشد.

این پژوهشگر دینی ناهنجاری های پوشش را مهندسی ضد سلامت اجتماعی دانست و گفت: این مصداق جنگ نرم دشمن علیه کشور است و ما باید با اقتدار اما نرم با آن برخورد کنیم.

سهرابی با تاکید بر این که باید در بدنه اجتماعی پذیرش فرهنگ حجاب و عفاف را ترویج کرد گفت: جامعه وقتی آماده باشد پذیرش و ترویج عفاف و حجاب راحت تر است.

او معتقد است: برای پیشگیری از بی بند باری حرکات ضربتی کارکرد ندارد و باید با حرکات نرم و فرهنگ سازی اما با اقتدار مقابل ترویج بی حجابی را گرفت. البته مبلغان دینی نباید روی این موضوع کار کنند زیرا سبب دین گریزی می شوند بلکه باید نهادهای مسئول وارد این حوزه شوند

یک خواننده مصری دیگر محجبه شد +عکس

اخبار رسیده از قاهره پایتخت مصر حاکی از آن است که خانم «لیندا فهمی» خواننده سرشناس این کشور چند روز پیش پس از محجبه شدن، برای همیشه با خوانندگی خدافظی کرد.

به گزارش شیعه آنلاین، وی که میهمان یکی از برنامه های شبکه ماهواره ای «الفراعین» بود، طی اظهاراتی در این مورد گفت: بنده طی سال های گذشته همواره خودم را به خاطر وضعیت و پوششی که داشتم مورد ملامت قرار می دادم و می دانستم که خداوند متعال از دست من راضی نیست.

خواننده مصری  ، لیندا فهمی  ، محجبه

«لیندا فهمی» همچنین افزود: اکنون که خوانندگی را ترک کرده ام و محجبه شده ام، احساس خوشحالی می کنم و بسیار خوشحال هستم و به خاطر سال های گذشته و وضعیتی که در آن بودم احساس پشیمانی می کنم. همواره از خودم می پرسیدم که با لباس های عریانی که به خیابان می روم، چگونه می خوام پاسخ خداوند متعال را در آخرت بدهم؟!

او همچنین گفت: حتی وقتی به خوانندگی می پرداختم و می دیدم صدها و گاهی هزاران دختر و پسر جوان با صدای من می رقصند، احساس شرم می کردم و همان پرسش در ذهنم مطرح می شد اما اکنون بحمدالله همه چیز تمام شده و من دست از رفتار و اقدامات سابق خود کشیده ام

حجاب، آقای وزیر را به مجلس کشاند

فاطمه رهبر

عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه وزير كشور روز سه شنبه 24 خرداد در كميسيون فرهنگي مجلس حضور پيدا مي‌كند، گفت: در اين جلسه وزير كشور در‌خصوص وضعيت عفاف و حجاب و اقدامات انجام شده در اين‌باره گزارش مي‌دهد.

فاطمه رهبر در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: اقدام نيروي انتظامي درراستاي امنيت اخلاقي و اجتماعي جامعه بر اساس مسئوليت‌هايي است كه در قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب براي آنها در نظر گرفته شده است و اين اقدام نيروي انتظامي در راستاي تأمين امنيت اخلاقي و اجتماعي جامعه و مبارزه با بدحجابان وهنجار شكنان جاي تقدير و تشكر دارد.

وي افزود: از نيروي انتظامي درخواست مي‌شود تا از برخوردهايي كه ممكن است مشكلات و گله‌مندي‌هايي را به وجود آورد، پرهيز كنند البته اين اقدام نيروي انتظامي در زمينه تلاش براي تأمين امنيت اخلاقي و اجتماعي جامعه مورد حمايت نمايندگان مجلس است و اميدواريم كه اين روند مستمر باشد.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه فراكسيون زنان مجلس در جهت گسترش عفاف و حجاب در جامعه با مسئولان و وزراي مختلف كه در قانون براي آنها تكاليفي تعيين شده است جلسات متعددي برگزار كرده است، گفت: روز سه شنبه 24 خرداد وزير كشور در كميسيون فرهنگي حضور يافته و پيرامون وضعيت عفاف و حجاب و اقدامات وزارت كشور در اين زمينه گزارشي ارائه خواهد كرد.

رهبر بيان كرد: تمام دستگاه‌ها موظفند تا به وظايفي كه قانون براي برخورد با بدحجابي بر عهده آنها گذاشته است عمل كنند چرا كه برخورد با بدحجابي فقط بر عهده نيروي انتظامي نيست.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به اينكه در 27‌سال گذشته از طراحي مد و لباس غافل بوده‌ايم، گفت: اگر بخواهيم ادعا كنيم در اين مدت كار ارزشمندي براي خانم‌ها انجام داده‌ايم، قابل قبول نيست و نياز به حل اين معضل داريم‌.

وي افزود: نيروي انتظامي موظف به رعايت امنيت اجتماعي‌، اخلاقي و فرهنگي جامعه است و برخورد با كساني كه اين امنيت را به خطر مي‌اندازند، از وظايف اين نيرو است‌ و مبارزه با بي‌حجابي و آرايش‌هاي زننده كه بر خلاف شرع و عرف است بايد مورد توجه قرار گيرد

برخورد «چکشی» در مقوله حجاب موثر نیست

یک کارشناس علوم دینی و فرهنگ عمومی در گفتگو با «هفت صبح» ضمن انتقاد از برخورد چکشی در مقوله حجاب تاکید کرد: موضوع عفاف و حجاب يک موضوع فرهنگي است و تنها راه موثر گسترش آن نیز راهکار فرهنگی است. این در حالی است که ما بعد از 32 سال از انقلاب تاکنون متوجه این موضوع نشده ایم و همچنان اصرار داریم با رفتارهای چنگیز مآبانه به بهانه گسترش حجاب و عفاف، زنان سرزمینمان را هر روز بیشتر از روز گذشته از حجاب دورتر کنیم.

وی افزود: طرح عفاف و حجاب نیز اگرچه بسیار ناپخته تنظیم و به صورت قانون درآمده است اما اجرای همین قانون نیز با برخورد تند و یا برخوردهای نظامی کافی عملی نمی شود و نیازمند برنامه فرهنگی دقیق و با برنامه است.

وی با بیان اینکه روش های مبتنی بر باتوم و گشت ارشاد محور در مقوله حجاب و عفاف جواب نمی دهد، خاطر نشان کرد: اعتقادات دینی و اسلامی قوی و غنی است و با راهکارها و برنامه های درست می توان جوانان را به سوی حجاب گرایش داد تا آنان با تمایل و رغبت این کار را بپذیرند.

وی تاکید کرد: حجاب انتظامی جز فساد نتیجه دیگری ندارد و نه تنها مقصود را برآورده نمی کند بلکه در موارد بسیاری عکس منظور اجرا کننده را نتیجه می دهد

خانم‌هاي چادري تلويزيون

چادر يكي از گونه‌هاي پوشش خاص شيعيان ايراني است و بي‌ترديد از اجزاء فرهنگي برجسته زندگي مردم اين سرزمين محسوب مي‌شود. در عين اين كه از منظر نشانه شناختي كامل‌ترين دال مادي به معناي عفاف و حيا در فرهنگ شيعي ماست. از رويكرد كاركردگرايانه نيز وسيله‌اي كارآمد در برآوردن نيازهاي مصونيت طلب و باورهاي عفيفانه به شمار مي‌آيد.
كنش‌ متقابل با آن نه تنها حافظ بلكه موجود بسيار از روحيات معنوي منحصر به فرد و ارتباط كلامي و غير كلامي معصومانه زنان و دختران ايراني است. هم‌چنين در تحليل‌هاي جامعه‌شناختي از جامعه ايراني، به عنوان يكي از شاخص‌هاي توصيف و تبيين ساختار اجتماعي - رفتاري خانواده‌هاي ايراني به كار مي‌رود مانند خانواده‌ چادري و خانواده غير چادري؛
اتقان معنايي اين پديده فرهنگي قابليت آن را در پيام آفريني و پيام رساني مذهبي بسيار بالا برده است. اين ظرفيت عظيم مورد توجه برنامه سازان و سياستگذاران صدا و سيما نيز بوده و موجب شده است در بسياري از توليدات تلويزيون چادر به يكي از اصلي‌ترين و محوري‌ترين نشانه‌ها و نقشها تبديل شود.

اما در اين ميان دو كانون اصلي، تجلي گاه حضور چنين پوششي است:

1- مجريان زن تلويزيون؛

2- يكي از نقش‌هاي اصلي زن در بيشتر سريالهاي تلويزيوني.

بقیه در ادامه مطلب .....

ادامه نوشته

سیب حجاب

حجاب + دختران با حجاب + hijab

درباره قانون حجاب بدنبال ارائه مدل هستیم

هفته نامه ای در شماره جدید خود با خانم دکتر زهره طبیب زاده نوری، پیرامون بحث قانون حجاب، گفتگویی انجام داده که اهم نکات آن به شرح زیر است:

 من فکر می‌کنم، سی سال برای زمینه‌سازی برای انقلاب ما کافی باشد. ما در این سال‌ها فرصت داشتیم که زمینه‌سازی کنیم و آزادی فرهنگی بدهیم. البته من مسائل و مشکلات سر راه و از آن سو، مقوله تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی را درک می‌کنم، اما اعتقادم این است که ما در حوزه فرهنگ و به ویژه در محیط دانشگاه، سامان یافته عمل نکردیم. اما این دلیل نمی‌شود که چون ما به صورت زیربنایی و ریشه‌ای روی این مسائل کار نکرده‌ایم، می‌توانیم حکم اسلام را هم تعطیل کنیم.

 درباره قانون حجاب، متأسفم که بگویم در جمهوری اسلامی پس از سی سال، این قانون، ارزش مقررات راهنمایی و رانندگی هم نداشته است. این ضعف ماست به عنوان افرادی که مسئولیم و به ویژه کسانی که در جامعه مسئولیت فرهنگی دارند، چطور مردم را به این یقین نسبی می‌رسانند که قوانین راهنمایی و رانندگی باید رعایت شود اما هنوز بعد از سی سال، این درک، عمومی نشده که حجاب، برای زن، یک واجب دینی است.

 متأسفانه برخی از متصدیان فرهنگی، دانشگاه را نمی‌شناسند، زبان دانشگاه را نمی‌دانند، وقوف مناسبی به فرهنگ دانشگاه ندارند و با ابزارهای تبلیغاتی که متناسب با فرهنگ و هویت دانشگاه نیست در سطح دانشگاه‌ها عمل می‌کنند.

 من یکی، دو جلسه اختصاصی با دخترخانم‌های دانشجو داشتم ... و از این زاویه وارد شدم که من نمی‌خواهم حجاب را به عنوان یک اعتقاد دینی در اینجا مطرح کنم، بلکه قصد دارم حجاب را به عنوان یک «انضباط اجتماعی» معرفی کنم... واجب دینی، یک واجب انضباطی است و من به این واجب دینی (به رغم این‌که شما قلبا به آن اعتقاد دارید یا نه) به عنوان یک دستور انضباطی نگاه می‌کنم.

 بحث‌های فرهنگی، چیزی نیست که در کوتاه‌مدت پاسخ بدهد. اول باید با دید عقلانی و انضباطی با مسأله برخورد کردیم. آیین‌نامه پوششی در داخل دانشکده نصب کردیم. تا چند وقت پیش معدودی از اساتید، قاعده را این‌گونه چیده بودند که هر کس ظاهر آراسته‌تر، آرایش‌کرده‌تر و زیباتری داشت، مقبولیت بیشتری داشت و هر کس نمره بهتری می‌خواست بگیرد، باید بیشتر آرایش می‌کرد؛ یعنی ارزش شما به ارزش علمی‌تان نیست بلکه ارزش شما به قیافه ظاهری شما بستگی دارد.

 در تحقیقاتی که مثلا در انگلیس کرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که راندمان آموزشی مدارس مختلط، خیلی کمتر از مدارس تک‌جنسیتی است، چون آنها هم مدارس تک‌جنسیتی دارند و دیده‌اند که بازده آموزشی این مدارس بالاتر است.

 اگر به تعداد کافی، استاد زن داشتیم، به نظر من صد درصد ایده‌آل بود که در دانشگاه‌ها هم این تفکیک[جنسیتی] به صورت کامل ایجاد شود.

 به شدت به این مسأله معتقدم که عمده نیازهای زنان ما باید توسط متخصصین زن تأمین شود. چه در عرصه مسائل پزشکی چه در عرصه مسائل فرهنگی باید تا آنجا که امکانپذیر است باید خدمت، توسط هم‌جنس صورت بپذیرد. من اصلا اعتقادی به تربیت زنان در مشاغلی که با طبع و توانایی جسمی مردان بیشتر همخوانی دارد، ندارم. من اصلا ضرورتی نمی‌بینم که یک زن، «مهندسی معدن» بخواند.

 من در موضوعات سریال‌ها بحث بسیار اساسی دارم. شما در بیشتر سریال‌های ایرانی، زن ایرانی را یک آدم خرافاتی که مدام دنبال چشم و هم‌چشمی با زن‌ها و دخترهای دوست و فامیل است، می‌بینید. در این سریال‌ها، مردان، بیشتر اصطلاحا زن‌ذلیل هستند و فرهنگ تسلط زن در خانواده را به صورت اگزجره و غلوآمیز مشاهده می‌کنید. در این سریال‌ها مرد در خانواده، اصلا هویت واقعی خودش را ندارد و یا خیلی زن‌ذلیل است یا خیلی مستبد. خیلی کم زن و شوهر و خانواده متعادل را در سریال‌ها مشاهده می‌کنیم.

 شما الان نگاه بکنید خیلی از مجریان و بازیگران مردی که در صداوسیما می‌بینید ابروهایشان را برمی‌دارند. خب! شما دارید با این کارتان چه پیامی به مخاطب می‌دهید؟ شما به مخاطب می‌گویید این کار پسندیده است. این کار یعنی این‌که آقایان! پسران جوان! بدانید که از نظر نظام اسلامی بلااشکال است که شما خودتان را شبیه به زنان دربیاورید