اما سوال دوم:

2-آيا لزوم پوشش زنان در قرآن مطرح شده است؟

بله اتفاقا بحث لزوم پوشش بانوان از مواردي است كه با صراحت وروشني در قرآن آمده است .

 در دو مورد مساله پوشش در قرآن مطرح شده:يكي در سوره ي نور ،در آيات 30 و31 وديگري در سوره ي احزاب آيه ي 59.

البته بر اهميت عفت وپاكدامني وحفظ حرمت اجتماع،به طرق مختلف ومكرر در قرآن تاكيد شده است اما كيفيت پوشش بانوان در دو مورد به روشني بيان شده است .

در اين آيات اين نكته ها مطرح شده :

الف-تذكر به مردان در باب پرهيز از نگاه حرام  ورعايت پاكدامني.

ب- تذكر به زنان در باب پرهيز از نگاه حرام ورعايت پاكدامني.

ج- نهي زنان از آشكار نمودن زينت ها.

د-پوشاندن كردن وسينه،با روسري يا مقنعه.

ه-ذكر موارد استثنا از حكم پوشش .

و-پرهيز از خودنمايي وجلب توجه مردان.

از اين نكات آنچه بيشتر به بحث ما مربوط است نكات سوم وچهارم است،براي همين به بررسي بيشتر اين نكات مي پردازيم.

نهي زنان از آشكار نمودن زينت ها

در بخشي از آيه مي خوانيم: "ولا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها" يعني نبايد زنان زينت هاي خود را آشكار نمايند جزآن مقدار كه طبيعتا ظاهر است.

واژه ي زينت در لغت به معني چيزي است كه موجب آراستگي است.

در كهن ترين متون لغوي مي خوانيم كه: "زيبايي نقيض زشتي است وزينت آنچه را به واسطه ي آن آراستگي حاصل آيد در بر دارد"(خليل بن احمد فراهيدي)

پس در حقيقت زينت عبارت است از نيكويي در هر چيزي ،خواه عرضي باشد يا ذاتي.بنابراين زينت در زن ،هر چيزي است كه در شمار زيبايي ها وآراستگي ها  ونيكويي ها آيد.

بنابراين مي توانيم زينت را چنين تقسيم بندي كنيم:

           1.طبيعي مانند موي سر

زينت:

           2.مصنوعي(رنگ مانند لوازم آرايشي،لباس هاي تحريك كننده وجالب مانند بعضي روسري ها، جواهرات وزيورآلات)

درآيه داريم "آنان نبايد زينت خود راآشكار كنند"

باتوجه به مصاديق زينت ومثال هايي كه زدم ،به روشني از آيه ي شريفه استفاده مي شود كه خداوند اجازه نداده است زينت زن يعني موي سر او،آرايش صورت،لباس هاي مهيج وزيور آلات او براي نا محرمان آشكار باشد. اما در ادامه ي آيه مي فرمايد"الا ظهر منها" چز آن مقدار كه طبيعتا ظاهر است.

كه  اين استثنا با توجه به نكاتي كه در روايات ما ونيز تفاسير بعضي علماي ديني آمده است، شامل گردي صورت (مقداري كه در وضو شسته ميشود)ودست ها از مچ تا سر انگشتان مي شود. اين از زينت طبيعي،اما از زينت هاي مصنوعي هم چيزهايي نظير حلقه ي ازدواج كه هدف از داشتن آن اعلام تاهل است وبه قصد جلب توجه نا محرمان نيست از قاعده ي پوشيدگي مستثني شده .پس غير از اين قسمت ها بقيه بدن وزينت ها را بايد از نامحرمان پوشاند.

اما نكته ي بعدي : پوشاندن گردن وسينه به وسيله ي روسري يا مقنعه

در ادامه ي آيه مي خوانيم " وليضربن بخمرهن علي جيوبهن"

واژه ي "خمر" جمع خمار در اصل به معني پوشش است ولي معمولا به  چيزي گفته  مي شود كه زنان با آن سر خود را مي پوشانند(روسري يا مقنعه)."جيوب" جمع جيب به معني يقه ي پيراهن است كه از آن به گريبان تعبير مي شود وگاه به قسمت بالاي سينه (به تناسب مجاورت با آن) نيز اطلاق مي شود.

 زنان قبل از نزول آيه ،دامنه ي روسري خود را به شانه ها يا پشت سر مي افكندند به طوري كه گردن وكمي از سينه ي آنها نمايان مي شدوخداوند با فرستادن اين آيه دستور داد:زنان روسري خود را بر گريبان خود بيفكنند تا گردن وهم آن قسمت از سينه كه بيرون است پوشيده باشد.

پس مي بيني كه بحث پوشش وكيفيت آن بصراحت وروشني در آيات قرآن مطرح شده .

ادامه دارد....