نمايش زنده لباس‌هاي سنتي بانوان ايران در پاريس

برگزاري نمايشگاه لباس‌هاي سنتي بانوان مناطق مختلف ايراني در محل خانه فرهنگ ايران، در پاريس برگزار شد.

در مراسم روز اختتاميه، 28 فروردين ماه در اقدامي نمادين و منحصر به فرد، حدود 45 لباس نفيس محلي و قديمي مناطق مختلف ايراني با رنگ بندي جذاب و شاد و با پوشش كامل در سالن زيباي رزيدانس سفارت توسط 15 خانم ايراني و فرانسوي در معرض ديد حضار قرار گرفت.

همزمان با نمايش زنده هر لباس توضيحات مبسوطي در خصوص ويژگي و مدل آنها داده مي‌شد. در اين نمايش زنده، همسران سفراي خارجي مقيم فرانسه، شخصيت‌هاي مهم فرهنگي، اجتماعي و سياسي فرانسه و همچنين تعدادي از خانم‌هاي ايراني سرشناس حضور داشتند.

اجراي نمايش زنده لباس مورد استقبال بي‌نظير و پرشور مدعوين قرار گرفت و شرکت کنندگان با فرهنگ غني و ريشه دار اسلامي در اين زمينه آشنا شدند.

مجریان محجبه مصر خواستار بازگشت به تلویزیون شدند

مجریان محجبه مصر با استناد به حکم دادگاه قضایی اسکندریه در نامه‌ای به وزیر اطلاع‌رسانی این کشور خواستار بازگشت و حضور در تلویزیون با حجاب کامل شدند.

مجریان محجبه مصر خواستار بازگشت به تلویزیون شدند

مجریان محجبه مصری که در تلویزیون مصر فعالیت می کردند طی نامه ای از انس الفقی وزیر اطلاع رسانی مصر خواستند با توجه به حکم دادگاه قضایی اسکندریه که اخیرا درباره بازگشت مجریان محجبه به شبکه های تلویزیونی صادر کرده، به تلویزیون بازگردند ..

آنها با ارسال این نامه تصریح کردند: دادگاه قضایی اسکندریه اعلام کرده که "حجاب عامل محافظت از زن است و شریعت اسلام نه تنها آن را تحریم نکرده، بلکه به آن تشویق هم کرده و جایز نیست مجریان محجبه به خاطر داشتن حجاب از حضور در تلویزیون منع شوند".

در حالی که حکم دادگاه تصمیم ممنوعیت میاء سیدحسین کامل مجری محجبه شبکه 5 مصری را لغو کرد و اجازه حضور در تلویزیون را با وجود حجاب به او داد، دادخواستی علیه رئیس هیئت امنای اتحادیه رادیو وتلویزیون و رئیس شبکه 5 تنظیم کرد و طی آن خواستار لغو ممنوعیت حضور زنان محجبه در تلویزیون شد.

پیش از این مجریان محجبه سازش با تلویزیون را رد کرده بودند. قرار بود آنها به شرطی به کار خود بازگردند که تنها از صدای آنها استفاده شود و یا در برنامه های هفتگی که مدت آن حدود 10 دقیقه است حضور یابند، بی آنکه دوربین بر روی آنها متمرکز شود؛ اما مجریان قبول نکردند. از این رو از همه سازمانهای حقوق بشر و مقامات وابسته خواستند تا در شبکه تلویزیونی حضور یافته و حقوقشان را به آنها بازگردانند.

سالها است مسئله حجاب زنان در شبکه‌های تلویزیونی مصر با تنش همراه است و تلویزیون مصر به‌ویژه شبکه 5 با حضور زنان محجبه در این شبکه به‌شدت مخالفت می کند. شبکه 5 تلویزیون مصر وابسته به دولت این کشور است که بسیاری از مجریها را به علت داشتن حجاب از کار منع کرده و یا با تهدید به اخراج، از آنها خواسته بدون داشتن حجاب در تلویزیون حضور یابند که زنان محجبه نپذیرفته و از کار منع شدند. اما صدور حکم دادگاه قضایی مصر نقطه عطفی برای مجریان محجبه است

فرانسه؛ اخراج دانشجوی محجبه از دانشگاه تولوز

صبرينا تروژه دانشجوی دوره دكترا در دانشكده پُل ـ ساباتيه (Paul-Sabatier) كه دو ماه است، كمك هزينه تحقيقاتی خود را به دليل ممانعت از برداشتن حجاب، از دست داده، اواخر ماه فوريه نامه‌ای از سوی رياست جديد دانشگاه دريافت كرد كه در آن، نسبت به اخراجش از سمت معاونت تحقيق به دليل پافشاری‌ او برای حفظ حجاب اسلامی به وی هشدار داده شده بود.

صبرينا، كه از سال 2006 پوشش اسلامی را انتخاب كرده و اكنون در حال انجام تحقيقات پايان نامه خود در مورد ميكروب‌شناسی است، هر ماه مبلغی را دريافت می‌كند تا بتواند وقت خود را به طور كامل برای كارهای تحقيقاتی صرف كند؛ اما اكنون به دليل رعايت حجاب اسلامی كه مسئولان دانشگاه آن را نقض قوانين مراكز و مؤسسه‌های دولتی در فرانسه می‌دانند، موظف به حضور در دادگاه اداری تولوز است.

وكيل صبرينا كه معتقد است قوانين مراكز و نهادهای دولتی فرانسه درباره نوع پوشش، نبايد در حق يك دانشجوی دوره دكترا اِعمال شود، اميدوار است بتواند به كمك قوانين موجود و نيز مؤسسه‌های غيردولتی زير نظر Halde بزرگ‌ترين نهاد دفاع از برابری و مبارزه با تبعيض، برای تبرئه وی استفاده كند.

يادآوری می‌شود دادگاه تولوز، رأی نهائی خود را درباره صبرينا تروژه، روز جمعه اعلام خواهد كرد.

اولين زن مشاور مسلمان اوباما تعيين شد

شيعه آنلاين: خانم "داليا مجاهد" كه يك پژوهشگر مسلمان مصري تبار است، به عنوان اولين زن مسلمان به تيم مشاوران "باراك اوباما" رئيس جمهور جديد ايالات متحده آمريكا پيوست تا يكي از مشاوران وي در امور اديان باشد.

اولين زن مشاور مسلمان اوباما تعيين شد + داليا مجاهد

بدين ترتيب "داليا مجاهد" كه مديريت مؤسسه پژوهش‌هاي اسلامي جالوپ را بر عهده دارد، اولين محجبه‌اي است كه به تيم 25 نفري مشاوران "باراك اوباما" مي‌پيوندد. او قرار است به رئيس جمهور آمريكا در برخورد و تعامل با مسلمانان و كشورهاي اسلامي مشاوره دهد تا وي بتواند به صورت بهتري با اينگونه مسائل برخورد كند.

وظيفه ديگر "داليا مجاهد" ترميم چهره خراب شده اسلام و مسلمانان نزد مقامات آمريكايي است،‌ زيرا اين چهره در سال‌هاي اخير و به ويژه پس از حادثه 11 سپتامبر به شدت خدشه دار شده است.

خانم "مجاهد" در اين باره مي‌گويد: من توانستم آقاي "اوباما" را راضي كنم تا كاركنان ديگري را از اقليت مسلمان در كاخ سفيد استخدام كند تا با اين كار موجب بهبود رابطه آمريكا با جهان اسلام شود. البته به نظر نمي‌رسد كه آنان براي پست‌هاي حساس و كليدي انتخاب شوند، اما بدون شك بودن آنان در بهبود روابط بي‌تأثير نخواهد بود.

بقیه در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

چرا زنان باید حجاب داشته باشند؟  

برای روشن شدن فلسفه حجاب زن و راز تفاوت آن با پوشش مردان، توجه به مطالب ذیل لازم است:

1- توجه به رابطه پوشش با فرهنگ دینی.

بر اساس فرهنگ اسلامی، انسان موجودی است که برای رسیدن به کمال و معنویّت خلق گردیده است. اسلام با تنظیم و تعدیل غرایز به ویژه غریزه جنسی و توجه به هر یک از آن‏ها در حدّ نیاز طبیعی، سبب شکوفایی همه استعدادهای انسان شده و او را به سوی کمال سوق داده است. پوشش مناسب برای زن و مرد عامل مهمی در تعدیل و تنظیم این غریزه است.

2- توجه به ساختار فیزیولوژی انسان.‏

نوع پوشش زن و تفاوت آن با لباس مرد رابطه‏ای مستقیم با تفاوت‏های جسمی و روحی زن و مرد دارد.در تحقیقات علمی در مورد فیزیولوژی و نیز روان‏شناسی زن و مرد ثابت شده که مردان نسبت به محرّک‏های چشمیِ شهوت‏انگیز حساس ترند و چون تأثیر حس بینایی زیادتر است و چشم از فاصله دور و میدان وسیعی قادر به دیدن است، از سوی دیگر ترشّح هورمون‏ها در مرد صورتی یکنواخت و بدون انقطاع دارد، مردان به صورتی گسترده تحت تأثیر محرّک‏های شهوانی قرار میگیرند اما زنان نسبت به حس لمس و درد حساس ترند و به محرّک‏های حسی پاسخ میدهند. حس لامسه بروز زیادی ندارد و فعالیتش محدود به تماس نزدیک است.از این گذشته چون هورمون‏های جنسی زن به صورت دوره‏ای ترشخ میشوند و به طور متفاوت عمل میکنند، تأثیر محرّک‏های شهوانی بر زن صورتی بسیار محدود دارد و نسبت به مردان بسیار کمتر است.

بقیه در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

مجریان زن با حجاب

در روزگار امروزي، تلويزيون از هر رسانه ديگري به ما نزديکتر است. به ما چيزهاي تازه مي آموزد، آخرين اخبار را پخش مي کند، سرگرممان مي کند و حتي درد دل هايمان را بازگو مي کند.
تلويزيون قسمت بزرگي از وقت ما را به خود اختصاص داده و حتي جاي دوستان يا خانواده ما را هم تنگ کرده است. در بيشتر خانواده ها، تلويزيون يک عضو خانواده به حساب مي آيد که همه خانواده در ساعاتي مي نشينند و به حرفهاي او گوش مي دهند. در بعضي خانواده هاي ديگر، اين عضو ناخوانده، جاي پدر و مادر را هم گرفته است. همه ما، مادرهاي زيادي را ديده ايم که براي اينکه به کارهاي خانه برسند، کودک خردسالشان را جلوي تلويزيون نشانده اند و رفته اند.


اما فقط کودکان نيستند که تحت تاثير تلويزيون قرار مي گيرند. يکي از مرجعهاي بزرگ ايجاد مد در جامعه، بازيگران و گويندگان تلويزيون هستند. نوع لباس پوشيدن آنها، تکيه کلامشان و شيوه پيرايش سر و صورت آنان، در مقياسهاي وسيع، توسط توده هاي جامعه تقليد مي شود.
در واقع در عصر ما، تلويزيون يک الگو دهنده بزرگ است که از هر مجله مد يا روزنامه يا فيلم سينمايي، قوي تر عمل مي کند.
غربيها بسيار بيشتر از ما، درباره اين کارکردهاي تلويزيون تحقيق کرده اند و قابليتهاي آن را بهتر و بيشتر از ما مي شناسند. به همين خاطر است که يک حمله قلدرمآبانه به کشورهايي مانند سودان، افغانستان و عراق، در افکار عمومي آن کشورها، با مخالفت چنداني مواجه نمي شود و اکثريت جامعه، بي تفاوت از کنار آن مي گذرند.
تا يک دهه پيش، انحصار رسانه هاي ماهواره اي، يا تلويزيونهاي بين المللي، کاملا در اختيار غرب بود. اما چند سالي است شبکه هاي تلويزيوني ماهواره اي غير غربي، جولانگاه غربيها در دنياي شرق را محدود کرده اند. شبکه هاي ماهواره اي عرب زبان الجزيره (قطر)، المنار (حزب ا... لبنان)، العربيه (عربستان سعودي) و العالم (ايران) مهمترين اين شبکه ها هستند.
در ميان اين چهار شبکه بزرگ، الجزيره از جايگاه ويژه اي برخوردار است. چرا که از همه سابقه بيشتري دارد و نسبت به مناطق عرب زبان، پوشش قوي تري ايجاد کرده است.

بقیه در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

حجاب و اصل آزادی

یكی از ایراداتی كه برحجاب گرفته اند این است كه موجب سلب حق آزادی كه یك حق طبیعی بشری است می گردد و نوعی توهین به حیثیت انسانی زن به شمار می رود.

 می گویند احترام به حیثیت و شرف انسانی یكی از مواد اعلامیه حقوق بشر است. هرانسانی شریف و آزاد است، مرد باشد یا زن، سفید باشد یا سیاه، تابع هر كشور یا مذهبی باشد. مجبور ساختن زن به اینكه حجاب داشته باشد بی اعتنایی به حق آزادی و اهانت به حیثیت انسانی اوست و به عبارت دیگر ظلم فاحش است به زن. عزت و كرامت انسانی و حق آزادی زن و همچنین حكم مطابق عقل و شرع به اینكه هیچ كس بدون موجب نباید اسیر و زندانی گردد و ظلم به هیچ شكل و به هیچ صورت و به هیچ بهانه نباید واقع شود، ایجاب می كند كه این امر از میان برود.

 پاسخ: 

 لازم است تذكر دهیم كه فرق است بین زندانی كردن زن در خانه و موظف دانستن و به اینكه وقتی می خواهد با مرد بیگانه مواجه شود پوشیده باشد. در اسلام محبوس ساختن و اسیر كردن زن وجود ندارد. در معاشرت و برخورد با مرد باید كیفیت خاصی را در لباس پوشیدن مراعات كند. این وظیفه نه از ناحیه مرد بر او تحمیل شده است و نه چیزی است كه با حیثیت و كرامت او منافات داشته باشد و یا تجاوز به حقوق طبیعی او كه خداوند برایش خلق كرده است محسوب شود.اگر رعایت پاره ای مصالح اجتماعی، زن یا مرد را مقید سازد كه در معاشرت ، روش خاصی را اتخاذ كنند و طوری راه بروند كه آرامش دیگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقی را از بین نبرند چنین مطلبی را «زندانی كردن» یا « بردگی» نمی توان نامید و آن را منافی حیثیت انسانی و اصل « آزادی» فرد نمی توان دانست.

بقیه در ادامخ مطلب ...

ادامه نوشته

نگاه عميق عكاس مشهور آمريكايی به نماز، حجاب و تأثير دين در زندگی مردم ايران

«مارك ادوارد هريس» عكاس مشهور آمريكايی در سفر دو ماهه خود به ايران، تأثير عميق دين در تمامی ابعاد زندگی را از طريق عكس و مجموعه آلبوم نفيس خود به نام «درون ايران» به تماشا گذاشته است.

«نادر دريابان» پژوهشگر دفاع مقدس در اين زمينه ‌می‌گويد: اين عكاس آمريكايی در قالب عكس، مجموعه‌ای ماندگار از ايران را گردآوری كرده است كه مهم‌ترين آنها را می‌توان به نماز، حجاب، معماری و نحوه زندگی و همچنين حماسه دفاع مقدس مرتبط دانست كه همگی نشان‌دهنده تأثير عميق دين در تمام شئون زندگی مردم ايران است.

وی در ادامه می‌افزايد: هريس مجموعه خود را با تصوير درب يك كاميون آغاز می‌كند كه در آن نمادی از نقشه ايران كه درون آن با سه رنگ پرچم ايران مشخص شده است و در بالای آن عبارت لا اله الا الله به چشم می‌خورد، چهار تصوير از اقامه نماز به ويژه اقامه نماز يك بانوی ايرانی در مسير يك جاده كوهستانی و بيش از بيست عكس از مساجد، زيارتگاه‌ها، حسينيه‌ها و امامزادگان به همراه تصاويری از زيارت و نيايش اقشار مختلف مردم كشورمان را به خوبی نشان می‌دهد.

بقیه در ادامه مطلب ....

ادامه نوشته

نقشه های فراگیری حجاب در جهان در سال ۲۰۰۹

به همت دوستان طراح تالار گفتمان اعتقادات  (بخش طرح های گرافیکی حجاب) دو طرح از نقشه های فراگیری حجاب در سال ۲۰۰۹ در جهان تهیه شده که در اینجا خدمتتان تقدیم میگردد.

(برای بزرگنمایی روی تصاویر کلیک کنید)

نقشه های فراگیری حجاب در جهان در سال ۲۰۰۹
نقشه های فراگیری حجاب در جهان در سال ۲۰۰۹

كتاب مسئله حجاب در تركمنستان منتشر شد

كتاب «مسئله حجاب» نوشته شهيد مرتضي مطهري از سوي رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در عشق‌آباد به زبان تركمني ترجمه، چاپ و منتشر شد.

اين كتاب 235 صفحه‌اي توسط قانديم قربانف استاد زبان به تركمني ترجمه و توسط انتشارات بين‌المللي الهدي وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي چاپ و در بين محققان، دانشجويان تركمنستاني، اساتيد و فارسي آموزان توزيع گرديد كه مورد استقبال آنها قرار گرفت.

كتاب «مسئلة حجاب» عالمانه و محققانه به بحث درباره حجاب پرداخته و در قسمتي از مقدمه اين كتاب كه به قلم رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در تركمنستان نگارش شده آمده است: در تأثيرگذاري هر گفته يا نوشته‌اي شناخت زمان و نيازهاي مخاطبين از عوامل بسيار مؤثري هستند. كه گويندگان و نويسندگان اگر مورد توجه و مدّنظر قرار دهند قطعاً اثرات نوشته و گفته‌هايشان به مراتب بالاتر خواهد بود استاد شهيد مرتضي مطهري از كساني بود كه بدون سنجش نياز زمان دست به قلم نمي‌برد و لب به سخن نمي‌گشود يكي از آثار ارزشمند آن استاد فرزانه كتاب مسئلة حجاب است كه درست در زماني در ايران منتشر شد كه از سوئي غبارهاي شبهه در مورد اصل حجاب و ضرورت پوشش زنان و حدود آن ذهن‌ها را تيره كرده بود و از سوي ديگر بعضي افراط و تفريط ها در اين مسئله مهم مشكل‌زا شده بود آن دانشمند كم نظير با ترسيم دقيق اين مسئله و حدود آن حقاً به همة سؤال‌ها پاسخ صحيح داد.

حجاب در پيشرفت زنان ايراني مانعي ايجاد نكرده است

يك كارشناس و مشاور برجسته حقوقي ژاپني با اشاره به سفرهاي خود به جمهوري اسلامي ايران و ديدار با زنان ايراني، گفت: حجاب در پيشرفت‌هاي زنان ايراني مانعي ايجاد نكرده است.

حجاب در پيشرفت زنان ايراني مانعي ايجاد نكرده است

رحما كشيدا يكي از زنان مسلمان ژاپني روز دوشنبه گفت: اطلاعات مربوط به ايران در ژاپن بسيار محدود و بسياري از آنها غلط است كه به نظر مي‌رسد از طرق مختلف بايد اين موضوع اصلاح شود.

كشيدا خاطرنشان كرد: پيش از سفر به ايران و بر اساس اين اطلاعات غلط تصور مي‌كردم كه در جامعه ايران ، زنان از آزادي چنداني برخوردار نيستند اما پس از انجام اين سفر، دريافتم كه واقعيت بر خلاف آنچه كه تصور اوليه من بوده است، مي‌باشد.

وي ياد آور شد: بويژه آن كه در حال حاضر نرخ دانشجويان زن حاضر در دانشگاه‌هاي ايران بسيار بالا و حتي بيشتر از مردان است و اشتياق زنان نيز به ادامه تحصيل در اين كشور بسيار بالا بوده و در ارايه نظرات و ديدگاه هاي خود و انتقال آنها در عرصه‌هاي مختلف توانمند و قدرتمند هستند و زنان ژاپني بايد در اين زمينه از زنان ايراني بياموزند.

بقیه در ادامه مطلب ......

ادامه نوشته

آغاز به کار حجاب نیوز

با سلام

مطلع شدیم که وب سایت جامع و مفیدی برای پژوهش و اطلاع رسانی در زمینه حجاب به جمع وبسایتهای ارزشی اینترنت پیوست .

این سایت که با آدرس http://www.hejabnews.com و با همت مبلغان حوزه علمیه فعالیت میکند کار خود را در تاریخ ۱۹/۱/۱۳۸۸  رسما آغاز کرد.

بدینوسیله ضمن تبریک و خوش آمد گویی به مسئولان این سایت برای آنان توفیق روز افزون در زمینه حفظ ارزشهای معنوی و والایمان را خواستاریم و امیدواریم با پشتیبانی خداوند منان و با پشتکار فراوان این راه پر فراز و نشیب را ادامه دهند.

                                                                    والعاقبه للمتقین

                       مدیریت وب دختران با حجاب - الف -  ۲۴/۱/۱۳۸۸

چاپ اول كتاب گوهر عفاف

چاپ اول كتاب گوهر عفاف نوشته سيد حسين اسحاقی از سوی مؤسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

اين اثر می‌كوشد جايگاه والای زن را در پيمودن مدارج كمال و رسيدن به مراتب عالی انسانيت را به روشنی تبيين كند.

کتاب حجاب

بر اساس مطالب كتاب، از ديدگاه اسلام، زن شخصيتی شايسته و رسالتی الهی دارد كه می‌تواند مصداق تحقق فلسفه خلقت، يعنی جانشين خدا شود. زن، مربی بشر است و می‌تواند با تربيت فرزند صالح، امتی را از گمراهی رهايی بخشد.

در بخشی از پيشگفتار كتاب آمده است: «جايگاه والای زن می‌طلبد كه اين گوهر آفرينش در صدف حجاب قرار گيرد تا ارزش‌های انسانی‌اش محفوظ بماند. فلسفه نگهبانی و پوشش اشياء، ارزش آنهاست و هر قدر افزايش يابد، درصد محافظت از آنها بيشتر می‌شود. حجاب، خيمه عفاف بانوان است و ايمان به خدا و ترس از آخرت از مهم‌ترين پايه‌های حجاب به شمار می‌روند. وقتی زن به علم و حكمت خدای تعالی ايمان بياورد و بپذيرد احكامی كه برای انسان تشريع شده است، آثار مثبتی دارند، از حكم الهی درباره حجاب استقبال می‌كند. شناخت آثار زيان‌بار خودنمايی زن، مكمل آگاهی‌هايی است كه از آن سخن خواهيم گفت.»

بقیه در ادامه مطلب ....

ادامه نوشته

پوشش زن در اديان الهى

پوشش و عفاف از آن جهت كه يك امر فطرى است و براى حيات اجتماعى انسان ضرورت دارد، در اديان و مذاهب الاهى داراى جايگاه خاصى است. تمام اديان آسمانى، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمرده‏اند و جامعه بشرى را به سوى آن فراخوانده‏اند؛ زيرا حيا و لزوم پوشش به طور طبيعى در نهاد زنان به وديعت نهاده شده و احكام و دستورهاى اديان الاهى هماهنگ و همسو با فطرت انسانى تشريع شده است.

بر اساس اصل لزوم هماهنگى و تناسب آفرينش و قانونگذارى،1 خداوند لباس و پوشاك را در لابلاى نعمت‏هاى بيكرانش به بشر ارزانى داشت‏2 و اشتياق درونى زنان به «حجاب» را با تشريع قانون پوشش مستحكم ساخت تا گوهرِ هستى «زن» در صدفِ پوشش صيانت گردد و جامعه از فرو افتادن در گرداب فساد و تباهى نجات يابد. بدون ترديد جهان بينى و انسان شناسى هر فرهنگ و مكتب، نقش اساسى و مهمّى در انتخاب نوع و كيفيت پوشش دارد.3 بر اساس جهان‏بينى اديان الاهى كه انسان خليفه خداوند و مركز و محور جهان هستى است و رسالت كسب معرفت و تهذيب نفس و اصلاح جامعه را بر دوش دارد و حياتش در جهان آخرت نيز ادامه دارد، بايد جسم زن و چشم مرد پوشيده گردد تا غرايز شهوانى مهار و كنترل شود و استعدادهاى معنوى و عقلانى بشر در پرتو رهيافت‏هاى فطرى و هدايت‏هاى وحيانى شكوفا گردد. گرچه انتخاب لباس و پوشاك برآيند انديشه و اراده آدمى است، ولى بر بينش و اراده انسانى نيز تأثير مى‏گذارد و مى‏تواند به عنوان زمينه‏ساز تعالى يا انحطاط فردى و اجتماعى نقش آفرينى نمايد.

پوشش زن در اديان الهى + دختران با حجاب

در آيين زرتشت، يهود، مسيحيت و اسلام - كه اين مقاله به بررسى آنها مى‏پردازد - حجاب بر زنان امرى لازم بوده است. كتاب‏هاى مقدس مذهبى، دستورات و احكام دينى، آداب و مراسم و سيره عملى پيروان اين اديان چهارگانه، بهترين شاهد و عالى‏ترين گواه بر اثبات اين مدعاست.

بقیه در ادامه مطلب ....

ادامه نوشته

فلسفه ی خودآرایی و حجاب

فلسفه ی خودآرایی و حجاب + حجاب چادر

در قسمت های قبل، موضوع حجاب و پوشش زن و محدودیت در روابط زن و مرد نامحرم بصورت بسیار اجمالی مورد بررسی قرار گرفت و گفتیم بعضی ها تصور می کنند برداشته شدن حجاب باعث می شود به تدریج چهره ی بی حجاب زن برای مرد عادی شود. ممکن است چنین چیزی درست باشد به شرط اینکه میزان این بی حجابی ثابت بماند و تجربه نشان داده، هیچوقت چنین نخواهد شد. به فیلم های دهه ی چهل سینمای غرب، مخصوصاً آمریکا دقت کنید. لباس زنها در این فیلمها دامنهای بلند و پیراهنهای یقه بسته بود و فقط موهایشان پیدا . اما با گذشت زمان آستین ها کاملاً از بین رفت و... چرا؟

 

 خداوند میل به خودآرایی و جلب توجه را در وجود زن قرار داده(1) تا او بتواند برای همیشه قلب شوهرش را در تصرف داشته باشد. حال اگر این میل به خودآرایی و تصاحب قلب، به خیابان کشیده شود از محدوده ی خانواده فراتر برود ، وضع به همانجا کشیده می شود که اشاره کردیم، هر وقت زن احساس کند این نوع لباس و آرایش برای جامعه عادی شده، لباسی انتخاب می کند که پوشیدگی کمتری داشت باشد و آرایش غلیظ تری بر چهره اش می نشاند تا باز هم بتواند توجه دیگران را به خود جلب کند. برای اینکه این میل، در خانواده و فقط برای شوهر محدود بماند(2) خداوند دستور داده زن ها موقع حضور در جامعه بدن شان را بپوشانند و هیچ آرایشی نداشته باشند مگر در مجالس زنانه ای که مرد نامحرمی در آن حضور نداشته باشد.

بقیه در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

حجاب و امنیت اجتماعي

مقوله «پوشش و استتار بدن» به عنوان جزء جدايي ناپذير حيات انساني و مصداق اصلي حجاب، امري کاملاً مشهود و بي نياز از تعديل است. براي حجاب کارکردهايي در دو حوزه فردي و اجتماعي، قابل تصوّر است:

 

الف. کارکردهاي فردي:

همچون پاسخگويي به نياز فطري «خوداستتاري» و تأمين امنيّت در برابر گرما و سرما.

 

ب. کارکردهاي اجتماعي:

 هويّت بخشي و ايجاد امنيّت اجتماعي از جمله اين کارکردهاست، چراکه نوع پوشش و حجاب، نشان دهنده سنّت ها، ارزش ها و باورهاي يک جامعه است.

حجاب و امنیت اجتماعي

اسلام، حجاب را از مصاديق مهمّ تحقق امنيّت اجتماعي در جامعه معرّفي کرده است و چالش ها، زمينه ها و راهبردهاي بسيار مهمّي را براي شکوفايي ذهن نوانديش افراد جامعه در اين مورد تبيين نموده است.

بر اين اساس و به منظور آگاهي بيشتر از رابطه حجاب و امنيّت اجتماعي، ما برآنيم که در اين نوشتار جنبه هاي مختلف اين موضوع و اهمّيّت آن راتوضيح داده و تأثير آن را در حفظ ارزش هاي ديني بيان کنيم.

به طور کلّي در اين مقاله موارد ذيل مورد بحث و بررسي قرار گرفته است:

بقیه در ادامه مطلب .....

ادامه نوشته

ممنوعيت حجاب در مدارس بلغارستان

به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از  ابنا ، با وجود اينكه حجاب در اسلام ،جزو ضروریات و واجبات دین به شمار می‌رود نه به عنوان یک سمبل یا نشانه، دولت بلغارستان روز 26 مارس سال 2009 (6 فروردين) تمامی نمادهای مذاهب مختلف ـ از جمله حجاب ـ را در تمامی مدارس این کشور ممنوع اعلام کرد.
 

در پی این اقدام «حسین هاوازف» ريیس شوراي مفتیان بلغارستان اعلام کرد: "ما نفرت خود را از این اقدام اعلام می کنیم و آن را بشدت محکوم می‌کنیم. این اقدام باعث نقض حقوق مسلمانان از جمله زنان مسلمان است".

بلغارستان آخرین کشور اروپایی است که حجاب را ممنوع اعلام کرده و با اين اقدام از پيش شكست‌خورده، به ايجاد تنش مذهبي و اجتماعي در مدارس دامن زده است. فرانسه در سال 2004 و به دنبال آن کشورهای اروپایی دیگر نیز حجاب را در اماکن عمومی ممنوع اعلام کرده بودند.

حسین هاوازف نيز اعلام کرد: "این قانون فقط باعث افزایش تنش در کشور بالکان می‌شود. آن هم با درك اين حقيقت كه اقدامات موهن دیگری از جمله به آتش کشیدن مساجد و خانه‌های مسلمانان و ربوده شدن دخترانی که از حجاب در مدارس و اماکن عمومی استفاده می‌کنند از جمله مواردی است که در کشور های اروپایی به چشم می‌خورد".

مسلمانان که 12 درصد ـ يعني حدود 8 ميليون نفر ـ از جمعیت بلغاری‌ها را تشکیل می‌دهند، سالهاست که در کنار مسیحیان بصورت مسالمت‌آمیزی زندگی می‌کنند.

گفتنی است این سند که حجاب و نمادهای مذهبی دیگر مذاهب را ممنوع کرده هنوز به تصویب پارلمان این کشور نرسیده است.

تاریخچه اجمالی حجاب و حجاب زدائی

علل شکست حرکت‎های کشف حجاب

چرا حرکتهای گستردهی کشف حجاب و حجاب‎زدایی، از سوی عوامل وابسته به استعمارگران، در بعضی کشورهای اسلامی، مثل افغانستان، ترکیه، ایران و… با شکست مواجه شده است ؟

‎ حداقل سه علت مهم برای شکست حرکتهای حجاب زدایی در کشورهای اسلامی می‎توان ذکر کرد:

 

الف) فطری بودن حجاب

به نظر می‎رسد که عامل اصلی گرایش انسان‎ها، مخصوصاً زنان، به حجاب و پوشش، تأمین یک نیاز فطری و درونی به نام حیا و شرم است.

شرم، یکی از صفات مخصوص انسان است؛ و انسان تنها حیوانی است که اصرار دارد، دست کم، بعضی از اندام‎های خود را بپوشاند. پروفسور اسوالد شوارتز، طبیب و روانشناس اتریشی، در کتاب روانشناسی جنسی دربارهی احساس شرم در انسان‎ها می‎نویسد:

علاوه بر مردمشناسی، تجزیه و تحلیل روانشناسی نیز ثابت می‎کند که احساس شرم، یکی از صفات عمدهی نوع بشر است. هیچ قبیلهی اولیه‎ای، هر قدر هم بدوی بوده باشد، شناخته نشده است که از خود، شرم بروز ندهد و بچه‎های کوچک نیز شرم دارند. در طی دوران رشد بشر و همچنین در خلال رشد افراد، بر وسعت موضوعاتی که مورد حمایت شرم قرار می‎گیرند افزوده می‎شود. حمایت، وظیفهی مخصوصی است که به عهدهی شرم گذارده شده است. کاملاً معلوم است که شرم، قبل از همه چیز از اعضای تناسلی و وظایف آنها حمایت می‎کند… ادعای پیشرفت و مدرنیزم خرقه‎ای بر تن بی‎خبری از ارزشهای اساسی است؛ و شرم، نخستین قربانی این گمراهی اخلاقی است؛ مثلاً نهضت اعتقاد به لختی، نمونهی وحشتناکی از این ادعاست.[1]

بقیه در ادامه مطلب ....

ادامه نوشته

راهپیمایی ندای عصمت در قم برگزار شد.

به نقل از خبرگزاري فارس، اين مراسم با حضور جمع گسترده بانوان قمي از بوستان شهيد به سمت حرم مطهر بانوی کریمه اهل بیت(س) برگزار شد. 

بانوان شركت كننده در اين مراسم با حمل دست نوشته‌ها و همچنين با سر دادن شعارهايي خواستار گسترش فرهنگ حجاب در كشور شدند. 

راهپیمایی حجاب = زنان و دختران



شركت كنندگان در اين راهپيمايي با سردادن شعارهاي الله اكبر، لااله الا الله، سلام ما اهل قم بر حضرت معصومه(س) - داريم ما اميد شفاعت معصومه(س)، فاطمه معصومه(س) الگوي عفت ماست ـ پيروي از اين بانو باعث عزت ماست، وصيت معصومه(س) عفت اجتماع است ـ فرهنگ بد حجابي آفت اجتماع است، ما پاسدار حرمت حجابيم ـ ما حافظ فرهنگ انقلابيم، نشانه تمدن حجاب است حجاب است ـ متن صريح قرآن حجاب است حجاب است از بد حجابي در كشور انتقاد كردند. 

راهپيمايان خطاب به مسوولان خواستار جلوگيري از روند رو به رشد بد حجابي در كشور شدند. 

بقیه در ادامه مطلب .....

ادامه نوشته

توفیق نسبی طرح «چادر ملی»

پس از گذشت بیش از شش سال از ورود چادرهای مشكی به نام «چادر ملی»، به نظر می‌رسد تقریبا این مدل چادر در میان مخاطبان خاص آن تثبیت شده است.

توفیق نسبی طرح «چادر ملی»  + دختران با حجاب


به گزارش خبرنگار «تابناك»، پس از طرح ایرادات چندین ساله درباره چادر مشكی زنان ایرانی كه از آن با نام «حجاب برتر» یاد می‌شود، سرانجام حدود شش سال پیش به تدریج نوع خاصی از چادر طراحی و به نام «چادر ملی» یا «چادر دانشجویی»، وارد بازار پوشاك كشور شد.
پیشتر عده‌ای بر این باور بودند كه چادر مشكی به رغم دارا بودن حد بالای پوشش، از آنجا كه نیاز به كنترل با دست دارد، دست و پاگیر است و تحرك خانم‌های استفاده‌كننده از آن را كم می‌كند، حال آن كه چادرهای ملی كه شبیه آن توسط شیعیان عراق و لبنان و حتی هموطنان جنوب كشور استفاده می‌شد، دارای آستین بلند است و تا اندازه‌ای استفاده از آن برای بانوان، به ویژه خانم‌هایی كه تحرك زیاد دارند، ‌از كیف استفاده می‌كنند و یا كودكان خردسال را در آغوش خود می‌گیرند، ساده‌تر است.
سابقه استفاده زنان ایرانی از پوشش چادر، به پیش از اسلام بازمی‌گردد. بنا بر برخی مطالعات، چادر مشكی دارای آستین در عهد قاجار هم به همراه روبنده سفید برای رو گرفتن استفاده می‌شد و چادر مشكی كنونی گویا پس از كشف حجاب رضاخانی و برخورد او با زنان چادری، مورد استفاده قرار گرفت تا امكان برداشتن سریع آن در تهاجم مأموران رضاخان امكان‌پذیر باشد و پس از آن هم ماندگار شد.
با وجود آن‌كه پوشش چادر ملی در آغاز ورود، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و استفاده‌كنندگان از آن، در برخی موارد انگشت‌نما می‌شدند، اما به تدریج جای خود را به ویژه در قشر جوانان دانشجو و زنان شاغل باز كرد.
این گزارش می‌افزاید: بنا بر برخی بررسی‌ها، این نوع چادر چندان منجر به چادری شدن خانم‌هایی كه از مانتو و مقعنه استفاده می‌كردند، نشده، اما در صورتی كه هدف ارایه آن، ادامه استفاده برخی زنان چادری از چادر بوده، می‌توان گفت كه موفق بوده است.
چادر ملی با تلفیق چادر عربی با مدهای امروز جهانی به وجود آمده و البته خود دارای تنوع در الگو و شكل است، اما مهم‌ترین مزیت آن، آزاد گذاشتن دست خانم‌هاست. با این حال در برخی انواع این چادر كه بالاتنه تنگ دارند، فلسفه استفاده از چادر كه پوشاندن اندام زنان است، نادیده گرفته شده، امری كه مانتوهای گشاد آن را تأمین می‌كند.
با وجود این می‌توان گفت به دلایل متفاوت، این سبك از چادر، اقبال نسبی زنان جوان روبه‌رو شده و این در حالی است كه طرح موسوم به مد لباس ملی زنان كه از مدتی پیش مطرح شد، چندان دارای توفیق نبوده است.
به نظر می‌رسد مهمترین عامل توفیق طرح‌های فرهنگی، اجتماعی، به ویژه طرح‌هایی كه با فرهنگ و آیین ایرانیان از جمله پوشش زنان و مردان مرتبط است، در نظر گرفتن دغدغه‌های فرهنگی و سنخیت با آداب آنان و لحاظ كردن حساسیت‌هاست.